2 957 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Räta till grundmur som inte är i våg
Hej!
Jag har en murad grund (lecablock) för ett växthus som behöver avslutas med ett lager block till (190mm + bruk). Mitt problem är att muren från öppning till öppning har en nivåskillnad på 3-4 cm. Ingen kant har mer än ca 1 cm diff, men totalen blir jobbig. Muren är i övrigt i lod och våg på andra ledder. Så, nu när det är betalningsdags för gamla synder, vad göra?
Det känns mycket att ha 3 cm skillnad i murbruksfogen ända till ända? Kan jag "förmura" och lägga ett lager bruk på delar av muren som får torka för att sedan mura ovanpå? "Hyvla" lecablock så att jag kan mura med tunnare block i delar av muren? Kombinera en rätning med stegrande fogtjocklek med att putsa tjockare ovanpå där det behövs? Be till högre makter om jordbävning så att muren hamnar i våg av sig själv?
Iom att det kommer träsyll ovanpå (det blir ett egetkonstruerat träväxthus) så finns det lite möjlighet att rätta till där, men det är naturligtvis bättre ju mer i våg grunden är. Grunden ska putsas så ev skönhetsproblem löses där.
Tack på förhand!
Jag har en murad grund (lecablock) för ett växthus som behöver avslutas med ett lager block till (190mm + bruk). Mitt problem är att muren från öppning till öppning har en nivåskillnad på 3-4 cm. Ingen kant har mer än ca 1 cm diff, men totalen blir jobbig. Muren är i övrigt i lod och våg på andra ledder. Så, nu när det är betalningsdags för gamla synder, vad göra?
Det känns mycket att ha 3 cm skillnad i murbruksfogen ända till ända? Kan jag "förmura" och lägga ett lager bruk på delar av muren som får torka för att sedan mura ovanpå? "Hyvla" lecablock så att jag kan mura med tunnare block i delar av muren? Kombinera en rätning med stegrande fogtjocklek med att putsa tjockare ovanpå där det behövs? Be till högre makter om jordbävning så att muren hamnar i våg av sig själv?
Iom att det kommer träsyll ovanpå (det blir ett egetkonstruerat träväxthus) så finns det lite möjlighet att rätta till där, men det är naturligtvis bättre ju mer i våg grunden är. Grunden ska putsas så ev skönhetsproblem löses där.
Tack på förhand!
Jag svarar mig själv: Efter att ha snurrat runt på Google, tuben etc. lite till så har jag noterat
a) en hel del rejält tjocka fogar syns på ställen som i sådana fall borde veta bättre (dvs det måste inte vara full katastrof om de finns)
b) putsning kan göras typ så tjock man vill
Den lösning som jag alltså f.n funderar mest på är att mura upp sista lagret så i våg jag kan inom vettiga gränser (säg max 2 cm murbruk eller så) och sedan fixa resten med puts/bruk ovanpå (ytterligare 1-2 cm några meter av muren. Någon som invänder mot detta?
a) en hel del rejält tjocka fogar syns på ställen som i sådana fall borde veta bättre (dvs det måste inte vara full katastrof om de finns)
b) putsning kan göras typ så tjock man vill
Den lösning som jag alltså f.n funderar mest på är att mura upp sista lagret så i våg jag kan inom vettiga gränser (säg max 2 cm murbruk eller så) och sedan fixa resten med puts/bruk ovanpå (ytterligare 1-2 cm några meter av muren. Någon som invänder mot detta?
Sätt en bräda på varje sida om muren och sätt ihop dem med tvingar. Sätt dem så att de är i vatten i överkant.
Fyll med bruk.
Alt sätt upp murarsnöre i vatten runt om och lägg på bruk i rätt höjd. Vänta till dan efter och mura dit sista skiftet (med murarsnöret uppsatt i korrekt höjd ;-) )
Fyll med bruk.
Alt sätt upp murarsnöre i vatten runt om och lägg på bruk i rätt höjd. Vänta till dan efter och mura dit sista skiftet (med murarsnöret uppsatt i korrekt höjd ;-) )
Tack för svar! Missförstår jag dig rätt: gör ett separat varv med bruk, som är i våg, antingen som avslutning ovanpå (typ putsning) eller som ett rätningsvarv under sista skiftet? Eller är båda alternativen som bas för ett sista skift? Lovar att använda murarsnöre den här gången 
bra tips med bräda för att kunna göra ett snyggt fyll.
bra tips med bräda för att kunna göra ett snyggt fyll.
J Jan_G skrev:
Det är inga problem med höga fogar mellan skiften, blanda bara bruket lite torrare så kommer det gå bra och förvattna lecablocken så bruket fäster ordentligt. Spänn upp ett murarsnöre i våg några millimeter utanför murstenarna, tex genom att spänna fast en spik mellan hörnstolpen och snöret.
Du kommer antagligen behöva trycka dit lite bruk i fogen och dra av med mursleven där du har som högst fog, men det är inget problem - tar bara lite längre tid
.
Det skadar kanske inte heller att du armerar med bistål så blir det garanterat bra.
Behövs en justering kan du som du själv kommit fram till göra den när du putsar murkrönet.
Lycka till!
Du kommer antagligen behöva trycka dit lite bruk i fogen och dra av med mursleven där du har som högst fog, men det är inget problem - tar bara lite längre tid
Det skadar kanske inte heller att du armerar med bistål så blir det garanterat bra.
Behövs en justering kan du som du själv kommit fram till göra den när du putsar murkrönet.
Lycka till!
Jag skulle gjort som @Jan_G föreslår och gjort en enkel gjutform längst upp som man fyller med bruk och jämnar av. Gärna med lite hårdare bruk än vanligt murbruk (och ett par armeringsstål). Förutom att det hamnar i våg så är det enklare att få en slät topp på muren.
Passa på att montera och gjuta in eventuella infästningdetaljer när du håller på.
Det går ju att kombinera med att man trollar bort en del av felet med lite varierande tjocklek på fogen under stenarna.
Passa på att montera och gjuta in eventuella infästningdetaljer när du håller på.
Det går ju att kombinera med att man trollar bort en del av felet med lite varierande tjocklek på fogen under stenarna.
Redigerat:
Murarsnöre OK, lite svårt att hålla linjen men går. Två brädor som kläms med tvingar så överkant ligger ca 1 - 2 cm över vågen för nästa skifts under kant, I med bruk och på med en sten, mät från brädan var våg är och knacka ner den så den är på plats, lika med nästa sten. Det blir då en kil av bruk ut mot slutet. Det går även att mura snett och sen sätta två bräder i våg och fylla på med bruk, blir då som en mössa högst upp.
Utifall att någon är intresserad av mina snubblingar inom murandet: tog alla dessa råd till användning igår och tjockmurade upp det sista varvet till inom någon halv centimeter av exakt våg över hela muren. Gick utmärkt bra, armerade med bistål, torrare bruk på de högsta bitarna. Nästa steg är ”gjutning” av kronan mha brädor. Tack alla!
fundering/fråga: kommer att skruva fast syllen för växthuset ovanpå muren, är det ett problem att göra detta genom kronan/putsen, dvs är det sprickrisk?
fundering/fråga: kommer att skruva fast syllen för växthuset ovanpå muren, är det ett problem att göra detta genom kronan/putsen, dvs är det sprickrisk?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Det kan slå lite flisor ur putsen, men sprickor är liten risk. Vi borrade, fyllde med kemankare och sen plugg och rostfri skruv. Har klarat höst och vinterstormarna på dryga 20 m/s, så det verkar sitta fast
.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Konvertera krypgrund till platta - hur tänka med låg grundmur?
Fritidshus -
Vilken färg till trätak i en kall källare?
Golv -
Hur servar jag min vedpanna som stått still i åratal?
Ved, Pellets, Flis -
Kalkputs till grundmur bra/dåligt? Vem ska man konsultera?
Byggnadsvård -
Har pratat med Svea Solar om solcell till byggnaden. Vilken är deras bästa konkurrent?
Solceller, Solfångare, Solenergi