Hej!
Jag ska lägga ny råspont på mitt garagetak, som har 6 graders lutning. Jag har köpt råspontluckor i måtten 23×549×4200 mm, alltså sex brädor i bredd (95 mm).

Jag hade tänkt använda skruv eftersom det känns som att det sitter bättre, även om det kanske är onödigt.

Min fråga är: ska jag tänka på det som vanlig lös råspont och sätta två skruvar i varje bräda där takstolen ligger? Takstolarna går på bredden (4,2 m) och jag lägger råsponten i längdriktningen med fallet (6,2 m). Det blir väldigt mycket skruvande, men jag antar att det är så det ska vara.

Jag har fått så många olika svar från AI att jag gav upp och frågar proffsen här istället.

Redigerat:
Rickard.
Med 95mm bredd klarar du dig med en skruv/spik i varje bräda på varje stöd.
Man sparar alltså ingen spik/skruv på att använda luckor.

Använd spik ( varmgalvade ) inte skruv, som slås ner lite snett. Och skulle du använda skruv, så ska det inte vara billiga gipsskruv. Dom har en förmåga att gå av efter ett tag , när dom används i lite av utemiljö och risken finns att konstruktionen rör sig lite efter väder och vind.

• Gilla
Lassebo och 2 till
  • Laddar…
Tack! Så en skruv i varje bräda räcker?

J jonaserik skrev:
Använd spik ( varmgalvade ) inte skruv, som slås ner lite snett. Och skulle du använda skruv, så ska det inte vara billiga gipsskruv. Dom har en förmåga att gå av efter ett tag , när dom används i lite av utemiljö och risken finns att konstruktionen rör sig lite efter väder och vind.
Hade tänkt använda dessa: https://www.ahlsell.se/products/infastning/traskruv/traskruv/560536-48a227fd

Fast spik går ju i och för sig fortare

heALer heALer skrev:
Hade tänkt använda dessa: [länk]

Fast spik går ju i och för sig fortare
OK men varför så långa, det räcker gott med 60 mm totallängd. Men spik är mycket segare.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
heALer heALer skrev:
Tack! Så en skruv i varje bräda rä
heALer heALer skrev:
Tack! Så en skruv i varje bräda räcker?
2st i varje /takläggare. Skulle åkt och hyra en spikpistol och gjort jobbet ordentligt.

heALer heALer skrev:
[länk]

Duger sådan spik?
Jepp den är varmgalvad och det blir lite som knotter på den och biter riktigt brs. En elförzinkad är blank och absolud ren i ytan och då biter den inte riktigt bra.

J jonaserik skrev:
Jepp den är varmgalvad och det blir lite som knotter på den och biter riktigt brs. En elförzinkad är blank och absolud ren i ytan och då biter den inte riktigt bra.
Kanon! Tack, då får det bli spik istället.

Min erfarenhet är att skruv brukar gå av när den når sin belasningsgräns medan spiken böjer sig men går sällan av. Så jag skulle tro att spik håller bättre än skruv plus att det går mycket fortare att spika än skruva. En annan fördel är att det är hyfsat enkelt att lossa gamla spikade brädor (de kan sitta hårt men går ofta att slå/bända loss utan större åverkan på brädan) medan gammal skruv som börjat rosta/blivit full med skit kan vara ett helvete att få bort och även om brädan lossnar är det sällan snabbt/enkelt att få ut/slå i skruven som blir kvar (svårt att sätta ny råspont om gamla skruvar sticker upp). På ett tak som man oftast inte byter förrän råsponten börjar bli för dålig så kommer gammal skruv nästan garanterat göra jobbet mycket jobbigare och mer tidskrävande så jag hade absolut valt spik till lite större tak. Till mindre detaljer på små tak (några kvadrat) har jag ibland av praktiska skäl valt skruv för ett 20-tal skruv kommer inte göra nästa byte särskilt mycket jobbigare

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
heALer heALer skrev:
Kanon! Tack, då får det bli spik istället.
Jepp och det ska säkert vara en underlagspapp på luckorna och en elförzinkad spik kan om virket rör sig, krypa ut med skallen, inte bra. En varngalvad är knottrig och det ska mycket till att en sådan ska krypa ut.
Sista slaget med hammaren gör att spikskallen kryper ner lite i luckan.

Använd tretumsspik, gärna galvad. Historien har ju visat att även blank spik håller i >100år till råspont på tak eller för den delen fasadbrädor även på utsatta väggar

heALer heALer skrev:
[länk]

Duger sådan spik?
Eller kanske 75x2,8 istället så de går ner ordentligt i takstolen.
2 st i varje bräda. Det är väldigt mycket billigare än skruv!
Ska du spika för hand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.