4 945 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Råspont bakom målat tätskikt?
Det blev enkelgips (vanlig kartong, vi kör enligt MVK´s regler) reglat 30 cc på 3 väggar och 45 cc på en vägg. Körde nämligen med olika breda skivor.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Iom. att det utrycks som beklädnasskivor så är den enda rimliga tolkningen att det inte skall vara träbaserade skivor som man målar på. Dvs de lägger sig inte i vad som finns bakom gipsskivan.
Vad gäller cc avstånd så är det normala cc avståndet i en vägg cc60, eller cc45 om man kör med 90 breda skivor. Det är bara om man sätter keramiska material på väggen som det finns krav på ytterligare styvhet i väggen. Då kör man antingen med mindre cc avstånd eller dubbla skivor (finns även tjocka våtrumsgipsskivor som kan sitta på cc60 med enkelt lager).
Har du råspont bakom så kan jag inte tänka mig att det skulle finnas ngt. skäl att ha dubbla gipsskivor (inte ens om du skulle kakla).
Vad gäller cc avstånd så är det normala cc avståndet i en vägg cc60, eller cc45 om man kör med 90 breda skivor. Det är bara om man sätter keramiska material på väggen som det finns krav på ytterligare styvhet i väggen. Då kör man antingen med mindre cc avstånd eller dubbla skivor (finns även tjocka våtrumsgipsskivor som kan sitta på cc60 med enkelt lager).
Har du råspont bakom så kan jag inte tänka mig att det skulle finnas ngt. skäl att ha dubbla gipsskivor (inte ens om du skulle kakla).
Det blev ingen råspont bakom heller utan enkelgips på reglar. Men då lite tätare för säkerhetsskull.
Däremot har jag i anslutande sovrummet klätt reglarna med råspont och sen porös träfiberskiva (Tretex). Känns betydligt skönare att jobba med detta än träskivor och gips.
Däremot har jag i anslutande sovrummet klätt reglarna med råspont och sen porös träfiberskiva (Tretex). Känns betydligt skönare att jobba med detta än träskivor och gips.
Jajjemen. På Krauta finns de iaf. Men längst upp på hyllan, dammiga av åren de legat orörda där antar jag.
Jag har faktiskt ingen susning vad man använder dem till förutom att klä väggarna i gamla hus!
Det är ok att ha trämaterial bakom gipsen.
Det var ett kategoriskt svar, baserat på den info jag samlat in under sista tiden för mitt projekt från branschregler och enligt svar jag fått här i forumet är det tydligen "allmänt sett" ok bland entreprenörerna med sådana lösningar.
Se länkad tråd nedan, som iofs baserat sig på bkr's regler. Men ett målat ytskickt är i vissa aspekter mer våtsäkert än ett kaklat, så i detta sammanhang kan jag inte se några hinder. Det som avgör ditt beslut är om det viktigaste för dig är att följa ett visst branschreglemente, eller att göra det som du själv anser vara det bästa/lämpligaste utifrån den totala kända vetenskapen. Man går den väg som ger en själv den bästa nattsömnen
http://www.byggahus.se/forum/badrum/171461-traebaserade-skivor-ok-bakom-vatrumsskivor-i-vaegg.html
Hoppsan, det var visst en gammal tråd. Nåja
Det var ett kategoriskt svar, baserat på den info jag samlat in under sista tiden för mitt projekt från branschregler och enligt svar jag fått här i forumet är det tydligen "allmänt sett" ok bland entreprenörerna med sådana lösningar.
Se länkad tråd nedan, som iofs baserat sig på bkr's regler. Men ett målat ytskickt är i vissa aspekter mer våtsäkert än ett kaklat, så i detta sammanhang kan jag inte se några hinder. Det som avgör ditt beslut är om det viktigaste för dig är att följa ett visst branschreglemente, eller att göra det som du själv anser vara det bästa/lämpligaste utifrån den totala kända vetenskapen. Man går den väg som ger en själv den bästa nattsömnen
http://www.byggahus.se/forum/badrum/171461-traebaserade-skivor-ok-bakom-vatrumsskivor-i-vaegg.html
Hoppsan, det var visst en gammal tråd. Nåja
Det gör ju inget, finns alltid ngn som undrar samma sak och kan hitta hit. Jag valde som sagt att skippa råsponten, och jag ser nu inga nackdelar med det. De få skruvar jag satt i väggen sitter i bakomliggande regel där det är lite vikt. Övriga sitter med gipspluggar och silikon såklart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
”Färdmålat” hus, måla bakom altanregel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Råspontslucka istället för osb bakom gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råspont bakom gips i badrum
Badrum -
Råspont bakom gips, hur göra med hörnen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Råspont istället för OSB/Spån/Plyfa bakom gips (Dum idé?)
Byggmaterial & Byggteknik