Hej,

Jag ska nu börja sätta 23mm råpont på alla väggar inomhus, sedan blir det ett lager gips på detta.

Jag funderar på hur man bäst gör med hörnen, ska man fästa en sådan "plåtvinkellist" i alla innerhörn, innan man skruvar på gipset? För råsponten kan väl röra sig lite, och eventuellt få gipshörnen att spricka?

• Gilla
1
  • Laddar…
Snailman
Jag har 17 mm råspont, det ska räcka om du sätter den i de hörn där ena sidan är yttervägg, sätt den under gipsen, annars kommer den för långt in.

Hej,
Förstår inte riktigt hur du menar med att den kommer för långt in. När jag har ett hörn där råsponten möts, där funderar jag på att montera ett sådant plåthörn som jag skruvar in i råsponten.

Snailman
spaxx skrev:
Hej,
Förstår inte riktigt hur du menar med att den kommer för långt in. När jag har ett hörn där råsponten möts, där funderar jag på att montera ett sådant plåthörn som jag skruvar in i råsponten.
Men det har inte hänt nåt i de hörnen heller. Satte pappersremsa och spacklade i hörnen sen.

Jag råkade sätta några plåthörn före jag monterade råsponten, då nådde inte gipsskruven in till plåthörnen när jag satte dit gipsen sen.

"Plåthörn", det har man väl i ytterhörn, för att skydda de ömtåliga gipskanterna?

Metallhörnlist avsedd för skydd av gipsväggskanter mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rulle av vikt plåtband på 50 meter från XL-Bygg i en sökmotorresultatsida.
Skapa konto

Tror dom menar ett sådant

Snailman
spaxx skrev:
Hej,
Det är dessa jag tänker på, men det kanske finns alternativ:

[länk]

[länk]
Det är sådana jag använt ja. Till ytterhörn har jag använt en pappremsa med ett plåtband på var sida om mitten

S
spaxx skrev:
Hej,
Det är dessa jag tänker på, men det kanske finns alternativ:

[länk]

[länk]
exakt funkar i ytter och innnerkant innanför gipsen

Snailman
Snailman skrev:
Det är sådana jag använt ja. Till ytterhörn har jag använt en pappremsa med ett plåtband på var sida om mitten
Det sistnämnda använder jag alltså i stället för pappremsa i ytterhörn utanpå gipsen.

S
Snailman skrev:
Det sistnämnda använder jag alltså i stället för pappremsa i ytterhörn utanpå gipsen.
annorlunda, kul att funkar för dig. hur fäster du den?

Snailman
SBH skrev:
annorlunda, kul att funkar för dig. hur fäster du den?
Jag spacklar in den som med vanlig pappersremsa, men den tål lite mer än pappersremsan iom plåtarna

Rulle med metallförstärkt spackelremsa för hörn på vit bakgrund.
Skapa konto

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m

Jag har gips i alla fönster och dörrsmygar, så blev billigare med den här remsan än de utstansade metallprofilerna

Redigerat:
S
Snailman skrev:
Jag spacklar in den som med vanlig pappersremsa, men den tål lite mer än pappersremsan iom plåtarna

[bild]

[länk]

Jag har gips i alla fönster och dörrsmygar, så blev billigare med den här remsan än de utstansade metallprofilerna
aha. trodde du tog plåtvinkel och satte. nä dom där utstansade metallprofilerna är inte roliga.
dom i "plast" gillar du inte? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm

Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.