2 107 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Raspberry PI 3
Goddagens medlemmar.
Tänkte bara höra om det är någon som är duktig på den lilla enkortsdatorn Raspberry Pi och framför allt 3:and modell.
Har tänkt mig införskaffa en sådan att ha som en media spelare, och tycker mig idag inte ha några svårigheter till att förstå hur det funkar.
Dock kom min sambo med en mot fråga, som lyder:
"Kan man spela upp saker vi mobil/padda, eller liknande till tvn igenom enkortsdatorn?"
Jag sa självklart! Då jag vet där finns något som heter PiCast.
Men sen blev jag osäker på om man kan köra både PiCast och XBMC (mediaspelaren) på Raspberryn?
Kanske blev lite rörigt, hoppas ni förstår.
Med vänlig hälsning, en som fortfarande är i lärande-stadie
Tänkte bara höra om det är någon som är duktig på den lilla enkortsdatorn Raspberry Pi och framför allt 3:and modell.
Har tänkt mig införskaffa en sådan att ha som en media spelare, och tycker mig idag inte ha några svårigheter till att förstå hur det funkar.
Dock kom min sambo med en mot fråga, som lyder:
"Kan man spela upp saker vi mobil/padda, eller liknande till tvn igenom enkortsdatorn?"
Jag sa självklart! Då jag vet där finns något som heter PiCast.
Men sen blev jag osäker på om man kan köra både PiCast och XBMC (mediaspelaren) på Raspberryn?
Kanske blev lite rörigt, hoppas ni förstår.
Med vänlig hälsning, en som fortfarande är i lärande-stadie
Ska det ju bara vara som mediaspelare så beställ hellre en ChromeCast eller en Apple TV (äldre generation) beroende på.
Du kan dock köra PiCast men det fungerar inte för Apple produkter.
Jag skulle själv hellre köra Plex än XBMC dock...
Du kan dock köra PiCast men det fungerar inte för Apple produkter.
Jag skulle själv hellre köra Plex än XBMC dock...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag kör en pi3 med Plexserver, går streama till iPad,iPhone, Apple TV och till chromecast från tex iPhone. Har dock inte testat att köra uppspelning från pi3, finns något som heter RasPlex.
Men osäker hur det fungerat då den har problem så fort den får transcoda film till apple tvn, men det funkar perfekt så länge man kör direct play.
Heter inte XBMC numer Kodi?
Men osäker hur det fungerat då den har problem så fort den får transcoda film till apple tvn, men det funkar perfekt så länge man kör direct play.
Heter inte XBMC numer Kodi?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Jo, det är riktigt. Och jag röstar också för Chromecast/AppleTV vid casting. Det finns inget som hindrar att man har båda, på var sin ingång. Vid min vardagsrums-TV så har vi alla tre, Kodi, Chromecast, och AppleTV. Det är lite historisk olyckshändelse att det blev så, men alla används faktiskt regelbundet eftersom de är bra på olika saker, och det är lite skillnad på dem:richardtenggren skrev:
ChromeCast för Youtube, att man bygger playlists automatiskt är smidigt. AppleTV för Netflix och SVTPlay (och en och annan hyrfilm), fjärren ligger framme och man behöver ingen smart device för att köra den, den innehåller sina egna. Kodi till ni-vet-vad.
Exakt så!lars_stefan_axelsson skrev:Jo, det är riktigt. Och jag röstar också för Chromecast/AppleTV vid casting. Det finns inget som hindrar att man har båda, på var sin ingång. Vid min vardagsrums-TV så har vi alla tre, Kodi, Chromecast, och AppleTV. Det är lite historisk olyckshändelse att det blev så, men alla används faktiskt regelbundet eftersom de är bra på olika saker, och det är lite skillnad på dem:
ChromeCast för Youtube, att man bygger playlists automatiskt är smidigt. AppleTV för Netflix och SVTPlay (och en och annan hyrfilm), fjärren ligger framme och man behöver ingen smart device för att köra den, den innehåller sina egna. Kodi till ni-vet-vad.
Och till kodi kan man numera köpa en burk som är både och, alltså chromecast och kodi, Netflix etc via Android TV, allt med 4k. Googla på xiaomi mi box. Går beställa för 69 dollar från USA eller lite mer från Kina. Kommer till Sverige inom kort. Eller köp en Nvidia shield TV redan nu. Dock kostar den motsvarande tre st rpi.
Redigerat:
Hade också flertalet burkar, Minix, Chromecast, mfl tidigare. Iochmed byte av tv så har samtliga pensionerats... Android rakt i Tv:n som kör Youtube, Plex client, Kodi, och har inbyggd chromecast. Smidigt.
En polare kör dock en Pi3 med Kodi. Funkar visst bra.
En polare kör dock en Pi3 med Kodi. Funkar visst bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Pi3 med kodi går som en dröm. Jag streamar filer från datorn, SVT play och massa nyttiga addons
Tack alla vänliga själar!!
Underbart att få respons, framför allt så snabbt!
Gillar att folk är på och rättar om att det heter kodi nu mera och inte xbmc
Som sagt, känns sköt att folk nämner de egna åsikterna. Nu vet man vad man eventuellt har att förvänta från olika produkter, och där med kan styra skutan efter detta
Underbart att få respons, framför allt så snabbt!
Gillar att folk är på och rättar om att det heter kodi nu mera och inte xbmc
Som sagt, känns sköt att folk nämner de egna åsikterna. Nu vet man vad man eventuellt har att förvänta från olika produkter, och där med kan styra skutan efter detta
Jag kör Odroid med AndroidOS. Förutom Kodi kan den köra de flesta appar som finns i Googleplay. Kan tex köra Viaplay. HWdecoder för h264 samt nya h265.
Har även en Rpi2, men den tycker inte jag är lika bra som mediaspelare. Finns även Appletv2 som samlar damm.
Har även en Rpi2, men den tycker inte jag är lika bra som mediaspelare. Finns även Appletv2 som samlar damm.
Klicka här för att svara