5 371 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Rapport om färdigblandad äggoljetempera
Nu drar det ihop sig, första rummet (sovrummet) börjar nästan bli färdigt. Å va skönt det ska bli att ha åtminstone ett rum som är klart! Hurra!
Vi har byggt fasta garderober alldeles själva, lappat och lagat tapeter och papptak och nu målat. Det är det sista jag tänkte rapportera om.
Vi ville göra det enkelt och måla över de fula "allmogetapeterna" från 70-talet med någon snygg färg, och eftersom vi inte känner att vi mäktar med att börja experimentera med hemmagjord färg just nu köpte vi färdigblandad äggoljetempera från Ovolin i Degerfors.
Vi köpte en stor hink gråblå färg och en liten burk av en aningens ljusare gråblå färg, och rollade på enligt den s.k. vått-i-vått-tekniken så att det blev aningens melerat. Och oj, va snyggt det blev! Det var inte särskit svårt heller, bara man fick in snitsen. Själva färgen är ju lite annorlunda i konsistensen om man är van vid moderna färger, men så snart man blev van funkade det bra.
Nu står det och härdar och luktar apa, men om några dagar ska vi flytta tillbaka in. Och vi tänker absolut köpa mer sån färg, den blev så himla snygg, alldeles matt men ändå med en fin lyster. Rekomenderas!
Vi har byggt fasta garderober alldeles själva, lappat och lagat tapeter och papptak och nu målat. Det är det sista jag tänkte rapportera om.
Vi ville göra det enkelt och måla över de fula "allmogetapeterna" från 70-talet med någon snygg färg, och eftersom vi inte känner att vi mäktar med att börja experimentera med hemmagjord färg just nu köpte vi färdigblandad äggoljetempera från Ovolin i Degerfors.
Vi köpte en stor hink gråblå färg och en liten burk av en aningens ljusare gråblå färg, och rollade på enligt den s.k. vått-i-vått-tekniken så att det blev aningens melerat. Och oj, va snyggt det blev! Det var inte särskit svårt heller, bara man fick in snitsen. Själva färgen är ju lite annorlunda i konsistensen om man är van vid moderna färger, men så snart man blev van funkade det bra.
Nu står det och härdar och luktar apa, men om några dagar ska vi flytta tillbaka in. Och vi tänker absolut köpa mer sån färg, den blev så himla snygg, alldeles matt men ändå med en fin lyster. Rekomenderas!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Spännande & intressant, någon bild kanske?
Jaaaa bild vill vi se!!!
Hur funkar äggoljetempera och kvistar - jag menar om man nu målar på trä och inte på 70-tals tapet
- blöder kvistarna igenom och skall man använda schellack? Har en kista som jag tror är målad med äggoljetempera och på den är färglagret så tunt att trästruktur och kvistar lyser igenom men jag har inte sett några tendenser till att dessa skulle blöda...fäster det om man schellackar och syns det?
Hur funkar äggoljetempera och kvistar - jag menar om man nu målar på trä och inte på 70-tals tapet
Jag har också använt den färgen och blev helnöjd! 
Jag målade obehandlade stolar i bok, använde den antikvita kulören, och det blev jättefint.
Kommer definitivt använda den vid fler tillfällen.
Förresten, vad är vått-i-vått-teknik? :-?
Jag målade obehandlade stolar i bok, använde den antikvita kulören, och det blev jättefint.
Kommer definitivt använda den vid fler tillfällen.
Förresten, vad är vått-i-vått-teknik? :-?
Jag köpte den på Norrgavel i Stockholm.
1 liter 225:-
2,5 liter 525:-
5 liter 990:-
10 liter 1.850:-
1 liter 225:-
2,5 liter 525:-
5 liter 990:-
10 liter 1.850:-
Jag tror vi betalade 1200 eller så för 11 liter, direkt från fabriken.
Tekniken går ut på att du har en stor burk färg med en nyans, och en liten burk av en aningens annan nyans. Först målar du ett lager med den första färgen och låter torka. När du sen ska måla lager två tar du på en lammskinnsroller en klutt av den första och en klutt av den andra färgen, och stryker på "kors-och-tvärs". Då blir det en melerad effekt. Ju fler gånger du drar rollern fram och tillbaka över ytan desto mer blandade blir färgerna. Drar du för många gånger försvinner meleringseffekten, men då får du ha på ny färg och göra om.
Förresten, jag har försökt lägga in ett foto, men fortfarande inte lyckats begripa hur man ska göra. Drar jag ner det till den storleken som rekommenderas försvinner det ju nästan?
Tekniken går ut på att du har en stor burk färg med en nyans, och en liten burk av en aningens annan nyans. Först målar du ett lager med den första färgen och låter torka. När du sen ska måla lager två tar du på en lammskinnsroller en klutt av den första och en klutt av den andra färgen, och stryker på "kors-och-tvärs". Då blir det en melerad effekt. Ju fler gånger du drar rollern fram och tillbaka över ytan desto mer blandade blir färgerna. Drar du för många gånger försvinner meleringseffekten, men då får du ha på ny färg och göra om.
Förresten, jag har försökt lägga in ett foto, men fortfarande inte lyckats begripa hur man ska göra. Drar jag ner det till den storleken som rekommenderas försvinner det ju nästan?
Klicka här för att svara