Ja, den slutgiltiga räntan är såklart det mest intressanta. Men våran banktjänsteman uttryckte det så här: "Vi kan ju inte gärna ge er en högre ränta på bottenlånet jämfört med kreditivet". Självklart är det så att det kan bli högre ändå om det allmäna ränteläget har gått upp, men isf har ju kreditivräntan också stigit under tiden.

Swedbank gav oss 4.5 i ränta på kreditivet. Då ville de ha mig som kund i banken. Vilket de gärna fick eftersom Nordea kom med ett utgångsbud på 4.78.

Ni som har sprata kreditivsränta förtomten, gäller det exklusiva tomter eller är det bara för att den kostnaden är säkrare??

Efter de senaste inläggen har vi kontaktat 4 andra banker och väntar svar i nästa vecka. Verkar som att det borde gå att få ner i alla fall. Hur har ni det med kontraktsräntan? Jag anser att den skall bort helt eftersom vi bygger med totalentrepenad och de endast kommer att behöva hantera 5 fakturor. förstår ju om de vid ex lösvirkebyggande behöver hantera en amssa olika utbetalningar = mycket jobb för banken. men vid ett snabbt överslag skulle kontraktsräntan gå på nära 10 000 för hela byggtiden.

Uppdatering: Mitt sista bud som jag accepterade blev från swedbank på 4.5% ränta på byggkreditiv + repo + 0.45% på det "riktiga" lånet sen.. Borde räknas som ok va? :)

Vi har 4,4 på tomtlånet och det slutliga huslånet. 4,65 på kreditivet. (SHB)

Vet inte om jag riktigt hänger med här.
Är det inte så att man får en ränta på kreditivet först som gäller under byggtiden och sedan efter det förhandlar man räntan?
Jag var i kontakt med SEB som första bank och har inte fått alls samma ränta utan 4,95, men som sagt det var initialt bara utan att jag förhandlat något. Som jag förstår det så har ni andra också även samtidigt förhandlat om framtida ränta på huset?

mvh
LK

lkarlsson skrev:
Vet inte om jag riktigt hänger med här.
Är det inte så att man får en ränta på kreditivet först som gäller under byggtiden och sedan efter det förhandlar man räntan?
Jag var i kontakt med SEB som första bank och har inte fått alls samma ränta utan 4,95, men som sagt det var initialt bara utan att jag förhandlat något. Som jag förstår det så har ni andra också även samtidigt förhandlat om framtida ränta på huset?

mvh
LK
Från början var de inte alls intresserade av att diskutera den slutgiltiga räntan utan hintade mest om att den inte skulle hamna över kreditivräntan men inget mer konkret än så. Men efter att ha dragit en liten vit lögn för den ena banken om vad den andra erbjöd så fick jag med det lite mer konkret i anbuden också vilket känns mer tryggt

Vi förhandlar också om byggnadskreditiv. Vi har ex från Swedbak fått det bästa budet hittills men det inkluderar en "straffränta" på 2.75% om vi inte slutplacerar lånet hos dem (OBS detta är inget som kom fram i de första diskussionerna, men finns sedan i skriftligt avtal). Har ni andra någon koll på ev tillkommande kostnader för att inte sluplacera hos samma bank? Vi har inte fått någon att "binda" sig vid slutplaceringen vilket gör det svårt om "straffräntan" då blir så hög.

En annan sak är när de tar ut pantbreven? Vi vill inte ha pantbrev på hela kreditivet eftersom vi kommer att få loss en del pengar från nuvarande boende. Kan man spara en del pantbrevskostnad så gör det stor skillnad.

Myrlejon skrev:
Vi förhandlar också om byggnadskreditiv. Vi har ex från Swedbak fått det bästa budet hittills men det inkluderar en "straffränta" på 2.75% om vi inte slutplacerar lånet hos dem (OBS detta är inget som kom fram i de första diskussionerna, men finns sedan i skriftligt avtal). Har ni andra någon koll på ev tillkommande kostnader för att inte sluplacera hos samma bank? Vi har inte fått någon att "binda" sig vid slutplaceringen vilket gör det svårt om "straffräntan" då blir så hög.
Kolla upp hur länge ni måste har er slutplacering hos banken. När jag var runt var det allt från 0-1år. Med kort tid som slutplaceringen måste ligga hos kreditivbanken har du ett kanonläge att förhandla om lånet direkt efter slutplaceringen. Då finns det också bra många fler banker som är intresserade att få ditt lån.

Så mitt råd är att titta om det står något i avtalet om tid som slutbelåningen måste vara placerad hos Swedbank. Om det gör det och det är relativt lång tid, ca 1 år, kolla då även upp vilka placerings- och amorteringskrav de har på slutplaceringen. För om man bara får placera 75% i bottenlån och resten i topplån med högre ränta och amorteringskrav på 5-15år är det inte kul.

Om det inte finns något i avtalet om tid som slutbelåningen måste vara placerad hos Swedbank kan ni ju sätta kreditivet till lån med rörlig ränta och byta bank nästa dag.

Lycka till!

Slutplacering 1 år i banken gäller för Swedbank i vårt fall, har inte fått något från de andra abnkerna ännu. Bankerna verkar inte lika intresserade av att prata om dessa delar av "kontraktet"....

Får nog ta kontakt med min bank (handelsbanken) igen, betalar 6,0% för byggnadskreditivet (garage)!! Lika mkt för topplåneräntan (villan). Borde gå att få ner minst 1% utan att bråka.

Jag fick till slut ned Handelsbanken till 5 för hus och 4.75 för garage (efter räntehöjningen) och ingen kontraktsränta. Men det satt hårt inne. Vi var beredda att byta bank, men i slutänden blev kostanden för befintliga lån, övriga banktjänster som övervägde att totalkostanden blir den samma. Nu är vi heller inte låsta av några "dolda" kostander om vi vill byta bank när vi skall lägga fast bolånen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.