T Thomas S Eiselberg skrev:
Jag är fortfarande lika fascinerad över att kunder accepterar detta trams med förhandlande av tidsbegränsade ränterabatter som bankerna håller på med.
Det finns massor med bolåneinstitut som tydligt skyltar med vilken ränta de erbjuder..
IKANO bank, Stabelo, SBAB mfl.
Bara att byta, de vill gärna låna ut pengar, och den räntan du får, är den som gäller, inget som "förfaller", vilket TRAMS..
Och de har alltid haft sämre erbjudanden än de banker jag "förhandlat" med

• Gilla
emmjo
  • Laddar…
Farstatjej90
B Baskavoda skrev:
Jag förhandlade ränterabatt med Swedbank på vårt rörliga lån (6milj) för någon månad sedan. Fick höra samma argument om lägre marginaler
Det är verkligen helt otroligt att dom sitter och tar på offerkoftan när dom förhandlar med er.
För det första gör Swedbank en vinst på tio miljarder (tio miljarder) per kvartal.
För det andra håller inte deras VD med om att marginalerna gått ned och att offerkoftan ska på.
Tvärtom är han ganska nöjd (i en "svår tid", säkert mycket svårt för honom)
https://www.svd.se/a/lwP21A/vinstfall-for-swedbank

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Bankens marginaler osv är helt irrelevanta i en förhandling, det enda som spelar roll är om du kan komma att lämna eller inte. Om du har ett bättre erbjudande från en annan bank t.ex, eller om du har tillräckligt med pengar för att lösa lånet helt.

Det finns ingen rättvis, bara två parter som försöker maximera sin egen nytta i en transaktion.

H
Samma sak här, jag boka in ett rådgivningsmöte på kontoret och skrev att rabatten var snål mot vad jag hade och hur genomsnitt räntan låg. Skrev också att SBAB erbjöd betydligt bättre på webben.

Kom in på mötet och var klart på 5 minuter, istället för 0,350 i rabatt blev det över 1% i rabatt.

T Thomas S Eiselberg skrev:
Jag är fortfarande lika fascinerad över att kunder accepterar detta trams med förhandlande av tidsbegränsade ränterabatter som bankerna håller på med.
Det finns massor med bolåneinstitut som tydligt skyltar med vilken ränta de erbjuder..
IKANO bank, Stabelo, SBAB mfl.
Bara att byta, de vill gärna låna ut pengar, och den räntan du får, är den som gäller, inget som "förfaller", vilket TRAMS..
Du har rätt i sak. Men tyvärr så är deras "färdigförhandlade" räntor bra men inte bäst. Långt ifrån och skiljer ofta 0,1-0,2 mot storbankernas "bästa" erbjudanden. Och är man som jag Stockholmare och ligger på en 9-10 miljoner i lån så räknas varenda liten räntepunkt. Trist som fan. Och varje höst tvingas jag dansa den här dansen! 😂

• Gilla
emmjo
  • Laddar…
Farstatjej90
A Ahlsells-listpriser skrev:
Du har rätt i sak. Men tyvärr så är deras "färdigförhandlade" räntor bra men inte bäst. Långt ifrån och skiljer ofta 0,1-0,2 mot storbankernas "bästa" erbjudanden. Och är man som jag Stockholmare och ligger på en 9-10 miljoner i lån så räknas varenda liten räntepunkt. Trist som fan. Och varje höst tvingas jag dansa den här dansen! 😂
Hade jag haft lån hade jag haft SBAB. Det finns ingen chans att jag hade suttit med nån tomte på Swedbank som försöker förklara hur "små marginaler" dom har.

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.