6 125 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Ränterabatt Swedbank
Sida 1 av 2
Ni som har Swedbank
Nu går snart ränteavvikelsen ut och tid för omförhandling. Det går att direkt via Swedbanks app få ett erbjudande om rabatt men då jag inte är nöjd med den tänker jag ringa Swedbank. Tänkte vara förberedd och undrar då vad det är jag behöver fylla i och skicka in innan jag tar kontakt.
Tacksam för svar
Nu går snart ränteavvikelsen ut och tid för omförhandling. Det går att direkt via Swedbanks app få ett erbjudande om rabatt men då jag inte är nöjd med den tänker jag ringa Swedbank. Tänkte vara förberedd och undrar då vad det är jag behöver fylla i och skicka in innan jag tar kontakt.
Tacksam för svar
När du begär ut amorteringsunderlaget så blir du uppringd av Swedbank typ dagen efter av någon trött lirare med kanske lite winback-behörighet som oftast kan ge dig den rabatten du redan har och kanske lite till. Det är min bild iallafall efter att ha gjort det ett par gånger.
Det är ett lätt sätt att få kontakt iaf.
Det är ett lätt sätt att få kontakt iaf.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 717 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 717 inlägg
Hela konceptet bygger på att frågar ett par andra banker om vad de erbjuder. Är det högre än det du får av befintliga banken så frågar su om de inte kan matcha. Sen tar du det bättre erbjudandet till din befintliga bank och ber dem matcha. Sen gör du så flera gånger om tills du inte kommer längre.
Du kan också få ett erbjudande från tex Skandiabanken helt transparent utan att kohandla med en säljare/ rådgivare för att få en jämförelse.
Du kan också få ett erbjudande från tex Skandiabanken helt transparent utan att kohandla med en säljare/ rådgivare för att få en jämförelse.
Jag satt i förhandling med Swedbank igår.
Har tidigare haft en och samma kontaktperson under flera år och förhandlat med henne men nu verkar hon ha gått vidare och var inte längre nåbar. Kontaktade därför kundtjänst.
Det första de erbjud var samma som på hemsidan, en ränterabatt på 1,210, något som jag inte var nöjd med.
Jag har under cirka 3 års tid haft en rabatt på 1,3. Hon jag fick tag i via kundtjänsten pratade om att de inte längre hade samma marginaler osv osv, hon motiverade flera gånger med att sedan Trump blev president har världsläget förändrats och allt var så himla osäkert. Om det ligger något i det eller inte lägger jag ingen värdering i.
Jag sa i alla fall att får jag inte 1,3 som tidigare så vill jag ha ett armoteringsunderlag med det samma. Efter lite velande fram och tillbaka gick hon till slut med på att förlänga med 1,3 i ett år. Jag tackade och avslutade sedan samtalet.
Sitter på 3 miljoner i lån, en fastighet som är värderad till 3,8 miljoner så nästan fullt belånad. Inkomst på 84 000 i månaden tillsammans med min partner, 1 barn under 1 år. Där är mina förutsättningar
Har tidigare haft en och samma kontaktperson under flera år och förhandlat med henne men nu verkar hon ha gått vidare och var inte längre nåbar. Kontaktade därför kundtjänst.
Det första de erbjud var samma som på hemsidan, en ränterabatt på 1,210, något som jag inte var nöjd med.
Jag har under cirka 3 års tid haft en rabatt på 1,3. Hon jag fick tag i via kundtjänsten pratade om att de inte längre hade samma marginaler osv osv, hon motiverade flera gånger med att sedan Trump blev president har världsläget förändrats och allt var så himla osäkert. Om det ligger något i det eller inte lägger jag ingen värdering i.
Jag sa i alla fall att får jag inte 1,3 som tidigare så vill jag ha ett armoteringsunderlag med det samma. Efter lite velande fram och tillbaka gick hon till slut med på att förlänga med 1,3 i ett år. Jag tackade och avslutade sedan samtalet.
Sitter på 3 miljoner i lån, en fastighet som är värderad till 3,8 miljoner så nästan fullt belånad. Inkomst på 84 000 i månaden tillsammans med min partner, 1 barn under 1 år. Där är mina förutsättningar
Man ska komma ihåg att rabatten inte är det viktigaste, det viktigaste är räntan man betalar.
Bankerna vet att många fokuserar på rabatten men det kan de hyfsat enkelt lösa med höga listpriser.
Så om reporäntan är 2%, rimlig ränta mot bankkund är ~2,5-2,75% då kan man ju enkelt erbjuda en generösare rabatt om listpriset är 4% istället för 3%. Så bank A ger rabatt om 1,5% på 4% och det blir 2,5% som kunden betalar men det är ju sämre än om bank B ger 0,6% rabatt på 3% och kunden betalar 2,4%.
Nu för tiden har ju många rabatter på över 1%, jag skulle säga att det var ovanligare för 10-15 år sedan. Men däremot är många bankers listpriser väldigt långt över reporäntan.
Ta Swedbank som exempel, de har 3,99% i listpris, men 2,85% som genomsnittspris idag. Så i genomsnitt ger de rabatt på 1,15%. Det blir ju nästan larvigt. Att 1% enhet rabatt är dåligt och att man måste upp i 1,4% i rabatt för att få samma som jag har idag oförhandlat hos SBAB (2,6%).
Bankerna vet att många fokuserar på rabatten men det kan de hyfsat enkelt lösa med höga listpriser.
Så om reporäntan är 2%, rimlig ränta mot bankkund är ~2,5-2,75% då kan man ju enkelt erbjuda en generösare rabatt om listpriset är 4% istället för 3%. Så bank A ger rabatt om 1,5% på 4% och det blir 2,5% som kunden betalar men det är ju sämre än om bank B ger 0,6% rabatt på 3% och kunden betalar 2,4%.
Nu för tiden har ju många rabatter på över 1%, jag skulle säga att det var ovanligare för 10-15 år sedan. Men däremot är många bankers listpriser väldigt långt över reporäntan.
Ta Swedbank som exempel, de har 3,99% i listpris, men 2,85% som genomsnittspris idag. Så i genomsnitt ger de rabatt på 1,15%. Det blir ju nästan larvigt. Att 1% enhet rabatt är dåligt och att man måste upp i 1,4% i rabatt för att få samma som jag har idag oförhandlat hos SBAB (2,6%).
Det här kan vara en sak som ställer till det om man går vidare med att byta bank (och inte bara hotar med att byta).N Nohouse skrev:
Vi hade bestämt oss för att byta från just Swedbank till SBAB för att slippa det här med att behöva ringa upp dom en gång per år och hota med att byta bank för att få en "bra" ränterabatt. Initialt började det bra med SBAB då dom erbjöd en lägre ränta än vad vi hade hos Swedbank (med rabatten inräknad), men sedan ville dom att vi skulle göra en värdering antingen genom mäklare eller genom att svara på ett par frågor. Vi svarade på frågorna, vilket var typ när köket var renoverat senast, badrummen, fasaden, osv. Efter att vi hade svarat på det så hörde dom av sig och sa att deras estimat var lägre än vad vi hade angett och gav oss en sämre ränta. Sen kan det iofs också vara relevant att vi bor utanför en stad som tidigare i år hade en stor batterifabrik som gick i konkurs, och som i sin tur förändrade en brist på bostäder till ett överflöd av bostäder...
Slutade med att jag ringde upp Swedbank, sa att vi var på gång att byta till SBAB men att vi ville höra vad Swedbank kunde erbjuda en sista gång. Dom frågade lite om värdering men jag svarade bara "det är nog samma som sist", vilket hon accepterade utan fler frågor. Slutade med att vi blev kvar hos Swedbank med en bra rabatt.
Som svar på din fråga: sätt värdering enligt till vad du köpte för. "Glöm bort" att berätta saker som kan göra att värderingen sjunker, det får dom ta reda på själva (vilket en ny bank som du kontaktar för att ev. byta till förmodligen kommer att göra).
Jag förhandlade ränterabatt med Swedbank på vårt rörliga lån (6milj) för någon månad sedan. Fick höra samma argument om lägre marginaler och att vi har haft en väldigt bra rabatt sedan tidigare. Efter att ha fått höra att den nya rabatten skulle landa på ca 1,2% så sa jag kort och gott att jag behöver behålla samma rabatt som tidigare och att vi i annat fall behöver byta bank. Efter att handläggaren behövt stämma av med sin chef i säkert 10 min (gissar att hon gick på muggen och passade på att fylla på kaffekoppen) så fick vi besked om att vi får behålla 1,5%. Jag tror man vinner på att vara rak och bestämd och verka påläst innan.
Märklig slump jag såg detta. Här får du purfärskt svar. 😀N Nohouse skrev:Ni som har Swedbank
Tacksam för svar
I förrgår begärde jag ut amorteringsunderlag. Sen igår fredag (19 sept) blev jag uppringd. Lyckades förhandla till mig att behålla min ränterabatt på 1,5% (2,49% rörlig). Så jag 'slapp' att ringa massa andra banker. Skönt.
Vilken fruktansvärd mardröm. Kan du berätta lite mer om hur samhällsandan ändrades? Uppgivenhet eller försöker alla rädda det som räddas kan? Inget känns så deppigt som stora aktörer som håller samhällen som gisslan, även om så inte var riktigt fallet med batterifabriken, men ofta är det hot mot arbetare eller kommuner om flytt ifall man inte får som man vill. Om man har en grundbefolkning på 4000 personer som sedan dubblas över en natt så blir ju det en väldigt annorlunda sak. Ursäkta att jag bryter mig in i tråden men jag tänkte att ett enkelt utlägg räcker och sen prata vidare om rabatter.S snikanor skrev:
Själv har jag 0,9% enheter i rabatt. Tror det ligger kring övre medel. Vi har inte så mycket lån relativt sett och jag är inte speciellt bekymrad över pengar. Kan skapa mig en förmögenhet över tid utan större svårigheter eftersom jag har väldigt lätt att förstå mönster och agera korrekt utefter marknaden. Innan barnen var vi ekonomiskt oberoende, men sen fick fokus ändras i livet. Inga problem med det. Mina tips för en god ekonomi är att ha stabilitet och förutsägbarhet. Bättre att vara gift med banken och jobba på 5-10års sikt. Det finns betydligt viktigare parametrar än ränta för en god ekonomi.
Jag är fortfarande lika fascinerad över att kunder accepterar detta trams med förhandlande av tidsbegränsade ränterabatter som bankerna håller på med.N Nohouse skrev:Ni som har Swedbank
Tacksam för svar
Det finns massor med bolåneinstitut som tydligt skyltar med vilken ränta de erbjuder..
IKANO bank, Stabelo, SBAB mfl.
Bara att byta, de vill gärna låna ut pengar, och den räntan du får, är den som gäller, inget som "förfaller", vilket TRAMS..
Jag håller med dig i sak, men än så länge har jag inte lyckats hitta något alternativ där jag får bättre, eller samma ränta utan att förhandla.T Thomas S Eiselberg skrev:Jag är fortfarande lika fascinerad över att kunder accepterar detta trams med förhandlande av tidsbegränsade ränterabatter som bankerna håller på med.
Det finns massor med bolåneinstitut som tydligt skyltar med vilken ränta de erbjuder..
IKANO bank, Stabelo, SBAB mfl.
Bara att byta, de vill gärna låna ut pengar, och den räntan du får, är den som gäller, inget som "förfaller", vilket TRAMS..