3 887 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Ränteproffs: Bind dina bolån nu
Sida 1 av 2
Byter bank i dagarna (Swedbank -> Nordea), hade en fundering på att binda allt på 5 år till bra precis under 3% men körde på 3-mån -0,5%, än är det ju inte försent men..[2013-01-09] Flera experter på räntor ger nu rådet: bind lånen. Historiskt sett har vi aldrig haft lägre långa boräntor, säger Olof Manner, seniorrådgivare på Öhmans, till di.se. Han får medhåll av Ylva Yngvesson, privatekonom på Swedbank, även hon tycker att man inom de närmaste månaderna ska fundera på bindning.Läs hela artikeln här:
[länk]
Frågan är väl om det är rätt läge när experterna kommer med ovanstående råd?
Känslan säger att 3-mån kommer stå under 3% de närmaste 2-3 åren, sen är ju frågan vad som händer med den år 4-5.
Vad tror ni?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tror du verkligen att 3-mån står under 3% så länge som ytterligare tre år. Jag tror 1,5-2 år max, det vänder på marknaderna i vår/sommar. Frågan är väl hur mycket räntestyrningen släpar efter konjunkturen.
Allt hänger på hur konjunkturen, om det kommer vända uppåt snart eller inte. Personligen tror jag, när de gäller krisen i världsekonomin, att vi bara ser toppen av isberget. Det kommer bli mycket värre och det kommer hålla nere räntorna ett bra tag framöver. Det talar emot att binda räntan. MEN, som de skrev i någon artikel(vilken kommer jag inte ihåg) så finns det inte så mycket utrymme kvar för sänkningar av både korta och långa räntor. Vilket talar för att binda räntan.
- Tror ni att de vänder snart, bind.
- Tror ni det blir en långvarigkonjunktur, bind om ni vill vara säkra. Ser man på det rent krasst så är mycket att förlora i förhållande till vinsten med att köra på 3mån
- Annars kör på 3 månaders.
Men det finns risker med att binda. Om ni av någon anledning måste sälja riskerar ni att åka på att betala ränteskillnadsersättning.
Vad är det för villkor när det gäller er ränterabatt hos Nordea? Gäller den hela bindningstiden? Det blir inte lätt att förhandla om räntan om rabatten går ut efter 1 år.
- Tror ni att de vänder snart, bind.
- Tror ni det blir en långvarigkonjunktur, bind om ni vill vara säkra. Ser man på det rent krasst så är mycket att förlora i förhållande till vinsten med att köra på 3mån
- Annars kör på 3 månaders.
Men det finns risker med att binda. Om ni av någon anledning måste sälja riskerar ni att åka på att betala ränteskillnadsersättning.
Vad är det för villkor när det gäller er ränterabatt hos Nordea? Gäller den hela bindningstiden? Det blir inte lätt att förhandla om räntan om rabatten går ut efter 1 år.
Om vi har lågkonjunktur om fem år tror ni verkligen inte att de kommer att försöka få upp inflationen och räntorna samtidigt? Extremt skadligt med typ tio år av nollränta. Alltså vi har ju ett inflationsmål som innebär en klart högre listränta.
USA har ju i princip haft en styrränta på 0% sedan förra krisen 2008 och japan har haft en styrränta runt noll länge... De har oxå massor med problem tack vara det.
Det blir svårt att göra både och... Som riksbanken gör nu så försöker de styra inflationen mha styrräntan så att den ligger på 2%, om man höjer räntan så sjunker inflationen, då måste man isf använda något annat vapen än räntan för att få upp inflationen. Typ att trycka mer pengar, vilket inte är speciellt smart(vilket USA gör för fullt), det är ju bara att se hur de gick för Tyskland efter 1a världskriget...
Det blir svårt att göra både och... Som riksbanken gör nu så försöker de styra inflationen mha styrräntan så att den ligger på 2%, om man höjer räntan så sjunker inflationen, då måste man isf använda något annat vapen än räntan för att få upp inflationen. Typ att trycka mer pengar, vilket inte är speciellt smart(vilket USA gör för fullt), det är ju bara att se hur de gick för Tyskland efter 1a världskriget...
Något som uppenbarligen går sådär, med tanke på att KPI klockade in på -0,1% för 2012 om jag inte minns fel...noone70 skrev:
Japan har haft deflation i två decennier, men nu blir det andra puckar. Jag gick kort yen med liten hävstång i mitten av december, och den positionen har gått nästan +20% hittills.
Om jag hade lån skulle jag definitivt binda nu. Uppsidan med bindning ser precis som noone70 skriver betydligt större ut än nedsidan. Då har man fem år på sig att amortera lite kraftigare också med full kontroll på kostnaderna.
Det hade nog gått bättre om de koncentrerat sig på att hantera inflationen ist för att försöka reglerar svenska folkets skuldsättning.jonmo skrev:Något som uppenbarligen går sådär, med tanke på att KPI klockade in på -0,1% för 2012 om jag inte minns fel...
Japan har haft deflation i två decennier, men nu blir det andra puckar. Jag gick kort yen med liten hävstång i mitten av december, och den positionen har gått nästan +20% hittills.
Om jag hade lån skulle jag definitivt binda nu. Uppsidan med bindning ser precis som noone70 skriver betydligt större ut än nedsidan. Då har man fem år på sig att amortera lite kraftigare också med full kontroll på kostnaderna.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
De där expertråden ska man ju ta med en nypa salt. Alltid frågor de "privatekonomer" vid olika banker. Det är ju inget annat än säljare som tjänar på att du binder. Själv förlorar du eftersom det blir svårt/dyrt att byta bank framtiden.
Tycker dagens två krönikor i DI är bra. En för Mitelman och en emot Örn. Klart läsvärt. Örn håller ju på Marlens linje, och det har väldigt många poänger att du inte kan byta bank, du har problem om du skall sälja etc.
Precis min tanke, samtidigt om man binder i 5år så är man ju medveten om att man får dras med banken i 5år.Marlen Eskilsson skrev:
Frågan är mer om det kan vara lönsamt.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag tror du har gjort helt rätt, det är ju stor skillnad mellan 3 % och de 1.60 du har fått på din tremånaders. Räntan får stiga bra mycket för att du ska förlora så mycket år 4 och 5 att det inte åtminstone går jämt upp med 3 % bundet. Du får bevaka bara så att de inte tar bort din ränterabatt hux flux.