20 719 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Ränta på byggnadskreditiv.
Vilka banker har du kontaktat?I Issue skrev:
Nordea inne i Linköping tycker jag är bra. Beroende på vilken husleverantör du bygger med, om det är Eksjöhus, Myresjöhus, Smålandsvillan eller Älvsbyhus som är deras sammarbetspartners så bör du få en ränta på ca 2 - 2,5 % och kunna förhandla bort kontraktsräntan. Så var det iaf för några månader sedan...
Andra vi pratade med är SEB som krävde 30 % kontantinsats och Danske Bank ville att man skulle ha ett par tre hundra tusen i buffert efter man gått in med kontantinsatsen.
Länsförsäkringar har en bekant och det är något högre kreditivränta men bra villkor i övrigt.
Nordea har vi pratat med, gillar inte dom. Varken innan eller efter ett pat möten.G Gullebrand skrev:Vilka banker har du kontaktat?
Nordea inne i Linköping tycker jag är bra. Beroende på vilken husleverantör du bygger med, om det är Eksjöhus, Myresjöhus, Smålandsvillan eller Älvsbyhus som är deras sammarbetspartners så bör du få en ränta på ca 2 - 2,5 % och kunna förhandla bort kontraktsräntan. Så var det iaf för några månader sedan...
Andra vi pratade med är SEB som krävde 30 % kontantinsats och Danske Bank ville att man skulle ha ett par tre hundra tusen i buffert efter man gått in med kontantinsatsen.
Länsförsäkringar har en bekant och det är något högre kreditivränta men bra villkor i övrigt.
Har samma erfarenhet som dig av SEB och danskebank, danskebank har vi än idag.
Nu har vi precis blivit kunder hos Handelsbanken och dom är superbra. Man känner sig som kund där till skillnad mot dom andra. Det är bara det här med räntan vi måste reda ut.
OkejI Issue skrev:Nordea har vi pratat med, gillar inte dom. Varken innan eller efter ett pat möten.
Har samma erfarenhet som dig av SEB och danskebank, danskebank har vi än idag.
Nu har vi precis blivit kunder hos Handelsbanken och dom är superbra. Man känner sig som kund där till skillnad mot dom andra. Det är bara det här med räntan vi måste reda ut.![]()
Ja, spontant känns det som att dem vänt på beloppen. Som framkommit så är väl det normala att det är ungefär listräntan för 3 mån bolån som betalas på utnyttjat belopp och en kontraktsränta på ca 0,5 %. Sen är det väl också normalt att banken tar bort kontraktsränta. Är däremot uppgifterna rätt från banken skulle jag omedelbart byta bank.
Jag har ett byggnadskreditiv från Nordea där vi har listränta för 3 mån bolån för utnyttjat belopp och ingen kontraktsavgift eller uppläggningskostnad (har jag för mig). Byter vi till annan bank vid omläggning till bolån inom ett år så kostar det några tusenlappar men då är det ju dags att förhandla igen!
Jag har ett byggnadskreditiv från Nordea där vi har listränta för 3 mån bolån för utnyttjat belopp och ingen kontraktsavgift eller uppläggningskostnad (har jag för mig). Byter vi till annan bank vid omläggning till bolån inom ett år så kostar det några tusenlappar men då är det ju dags att förhandla igen!
Tack för alla svar. Kommer uppdatera er så fort jag får höra något från banken.
Läser man på deras sida så låter det ju också som att kontraktsräntan inte ens ska vara med:
Läser man på deras sida så låter det ju också som att kontraktsräntan inte ens ska vara med:
Ett byggnadskreditiv är en kredit som du använder för alla stora kostnader när du bygger en ny bostad eller bygger om. Vi hjälper dig med betalningen av fakturor till de olika leverantörerna. För dig innebär det att du enbart behöver betala ränta på det belopp du har utnyttjat av krediten. När hela bygget är klart lägger vi om byggnadskreditivet till ett vanligt bolån.
Klicka här för att svara