2 538 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
rännkrokar
Det finns olika modeller av rännkrok
vissa som bockas och monteras på läkt och vissa som monteras på fotbrädan..
i det fallet dom monteras på fotbrädan finns varianten ställbara krokar då har det ingen betydelse om fotbrädan är helt lodrät eller om den lutar eftersom man ställer kroken efter det.
alla ska dock vara under fotplåten eftersom fotplåten ska se till att vatten rinner ner i rännan.
vissa som bockas och monteras på läkt och vissa som monteras på fotbrädan..
i det fallet dom monteras på fotbrädan finns varianten ställbara krokar då har det ingen betydelse om fotbrädan är helt lodrät eller om den lutar eftersom man ställer kroken efter det.
alla ska dock vara under fotplåten eftersom fotplåten ska se till att vatten rinner ner i rännan.
Det är många fabrikar som har montering av rännkrokar på bärläkten.
vatten rinnande på undertaket ska inte vara så stort att man ska koncentrera på att få det i rännan.
då är det viktigare att åtgärda det, inte att fixa så hängrännan fångar upp det.
tycker iaf då jag
vatten rinnande på undertaket ska inte vara så stort att man ska koncentrera på att få det i rännan.
då är det viktigare att åtgärda det, inte att fixa så hängrännan fångar upp det.
tycker iaf då jag
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Exakt, jag tror t.o.m att man vill eftersträva att INTE få vattnet på underlagspappen att rinna ner i rännan, just för att man då aldrig har en chans att se att det finns ett läckage från pannorna.TheGame skrev:
Långa rännkrokar som bockas på plats skall monteras på taket under papp och fotplåt, varianter som monteras på brädan som sitter på takstolstassarna monteras i fall mot stupröret. Monteringsvarianter med långa på platsen bockade krokar monterade på bärläkten kommer att ge massor av svarta smutsränder bakom hängrännan därför använder man fotplåt och den måste vara över krokarna. Men som vanligt läs tillverkarens anvisningar så blir det inte fel om man följer dessa.
Klicka här för att svara