D
Vad använder man för rännkrok om man har ett platt tak och vill montera hängrännorna under själva takutsprånget?

hangranna.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man använda en lång rak rännkrok och böja den 90 grader? Tål krokarna att böjas?

26374_472x472.jpg
Skapa konto

DIY_freak skrev:
Kan man använda en lång rak rännkrok och böja den 90 grader? Tål krokarna att böjas?

[bild]
Ja använd en rak krok och bocka den. Det är så man gör :)

D
Klarar man att bocka en sådan själv med gummiklubba och skruvstäd eller måste man ha ett professionellt rännkroksbockningsverktyg?

kbo.jpg
Skapa konto

Tror gummiklubba kan bli tufft men klart det ska funka med skruvstäd och hammare, så hårda e de ej. Men hör med brädgården där du köper kroken. En del har krock-knäck där man kan låna.
Och en sak till, bocka de efter smygen på taket. Inte 90grader då kommer rännan luta frammåt och tappar sin funktion om det regnar kraftigt.

D
Goteborg skrev:
Och en sak till, bocka de efter smygen på taket. Inte 90grader då kommer rännan luta frammåt och tappar sin funktion om det regnar kraftigt.
Förstår inte riktigt. Jag skulle alltså skruva krokarna på undersidan av takutsticket och det är helt horisontellt.

DIY_freak skrev:
Förstår inte riktigt. Jag skulle alltså skruva krokarna på undersidan av takutsticket och det är helt horisontellt.
Jaså, ja då förstår jag och få blir 90 grader korrekt. Hur kommer det sig att du ska montera kroken undertill? Nyfiken :)

D
Goteborg skrev:
Hur kommer det sig att du ska montera kroken undertill? Nyfiken :)
För att ovansidan är belagd med plåt som viker ned på takkanten (fast sticker ut ett par cm i övergången). Vill inte göra hål i taket på ovansidan i onödan. Rännan kan inte heller hänga utanför taket, då det skall fästas balkongräcke där utan vattnet får fångas upp i underkanten av taket.

Okej då förstår jag. Lite udda lösning men kommer funka kanon tror jag. Lycka till och lägg gärna upp bild när det är klart med räcke och allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.