3 697 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ränndalsskarv
Hej, jag håller på med en tillbyggnad mellan våra två hus som i sig har sadeltak med fallet mot tillbyggnaden, täckt med tegel. På tillbyggnaden tänkte jag lägga shingel istället. De fyra ränndalar som bildas mot taken i de gamla husen skall nu täckas med ränndalspapp innan shinglet läggs. '
För kanten på ränndalen som kommer hamna under tegeltaket, hur skall jag få denna tät i anslutning mot underlagspappen under tegeltaket ? Kan man bara spika denna samt sedan klistra/spackla den med asfaltskitt eller bör man skära upp den gamla underlagspappen och skjuta in ränndalen under denna för att få överlappningen rätt sett till fallet på taket ?
För kanten på ränndalen som kommer hamna under tegeltaket, hur skall jag få denna tät i anslutning mot underlagspappen under tegeltaket ? Kan man bara spika denna samt sedan klistra/spackla den med asfaltskitt eller bör man skära upp den gamla underlagspappen och skjuta in ränndalen under denna för att få överlappningen rätt sett till fallet på taket ?
Misstänker du menar ränndalsplåtar och ja, de skall in under underlagspappen.
/Kent
/Kent
Troligen ja men jag har aldrig lagt sådana.
Tänk på att ränndalar är ett extremt utsatt ställe, speciellt om fallet är litet. Limma noga och täck gärna spikskallarna med.
/Kent
Tänk på att ränndalar är ett extremt utsatt ställe, speciellt om fallet är litet. Limma noga och täck gärna spikskallarna med.
/Kent
Klicka här för att svara