Hej byggahus. Jag är extremt rädd för maskiner. Och har byggt för hand med hammare spik och såg. Jag klyvsågar för hand också. Men behöver så småmingom skaffa maskin. Antingen bandsåg eller cirkelsåg. Men det är då maskiner med hög takt och olycksrisk. Sen finns det dom gammaldagsa ramsågarna. Som jobbar i lägre takt. Och på de stora sågverken. Men det finns små ramsågar också. Nån som provat?
.

Jag förstår inte riktigt...
Det är matningen som bestämmer takten.
En bandsåg kan vara väldigt långsam om du matar in arbetsstycket sakta och fint.
Vad ska du såga? Bräder och plank för byggnation?
Med en ramsåg måste du blocka virket i en annan såg före ramsågen, alternativt kanta bräder och plank i en annan såg efter ramsågen. Du kommer nog inte undan band- eller klingsåg hur det än är.

En bandsåg är nog den säkraste maskinen av snickerimaskinerna, man ska vara rätt klantig för att skada sig. På de andra maskinerna kan man få kast, om ämnet är krokigt, inte fastspänt ordentligt om man inte trycker det mot anhållet ordentligt osv. På bandsågen måste man själv ganska medvetet stoppa fingrarna i klingan om man ska skada sig, på de andra maskinerna kan maskinen i sig till att du får handen i klingan utan att du hinner reagera. Lite förenklat sammanfattat och det finns säkert undantag.

Ska du ha en maskin för klyvning tycker jag bandsåg låter som en bra idé.

Ramsågar är till för att såga stockar till bräder.
Det finns små ramsågar till exempel från Logosol som är tänkta för att såga upp bandsågade block till bräder men de är absolut inte tänkta att användas på ett bygge eller i ett snickeri. De är tänkta att köra stora tillverkningsserier med.

Ökad skärhastighet har väldigt litet med farlighet att göra. Det hände en hel del olyckor med de gamla långsamtgående väderkvarns- eller vattenturbindrivna ramsågarna. Det hände fruktansvärt mycket olyckor med de gamla remtransmissionsdrivna lågvarviga bordscirkelsågarna och bandsågarna.
De flesta olyckorna har alltid skett med oskyddade rörliga delar.

Jag tror att bästa vägen framåt är att vänja dig av med maskinrädslan. Jag har kört traktor sedan jag var 6 år och bordscirkelsåg och hyvelmaskiner sedan jag var 14 och motorsåg sedan jag var 17..... fastän jag är litet feg av mig och helst undviker att åka hiss. Det handlar bara om att ha välskyddade maskiner och lära sig ett säkert arbetssätt.

Microkatten
heimlaga skrev:
Jag tror att bästa vägen framåt är att vänja dig av med maskinrädslan. Jag har kört traktor sedan jag var 6 år och bordscirkelsåg och hyvelmaskiner sedan jag var 14 och motorsåg sedan jag var 17..... fastän jag är litet feg av mig och helst undviker att åka hiss. Det handlar bara om att ha välskyddade maskiner och lära sig ett säkert arbetssätt.
Jag åker hellre hiss alla dagar i veckan än använder en motorsåg... :D

Jag får nog också säga att jag har respekt för snickerimaskinerna, och försöker använda de med minst risk om möjligt. Senast idag fick jag tänka hårt och länge på hur jag kunde lösa en uppgift med bordsfräs istället för den ganska obehagliga bordssågen.

Steg 1 innan du funderar på vilken maskin du skall ha är att få rätsida på rädslan för maskiner. Det är lämpligt och rimligt att vara rädd för resultatet av skador med maskinern men det är högst olämpligt att vara rädd för maskinen man ska arbeta med, det går helt enkelt inte pga ökad skaderisk. Givetvis måste man ha respekt för maskinen, men det är en helt annan sak. Sen är det såklart inte så lätt att bli av med en rädsla som att bara vifta bort den, det förstår jag med.

Jag tycker att du ska hitta rätt maskin till det du skall göra (finsnickeri?) och sen se till att någon lär dig hur den fungerar. Kanske gå en snickerikurs? När du känner dig bekväm med den kan du köpa en och köra igång.

I allmänhet tycker jag att det är otroligt olämpligt att bara köpa snickerimaskiner och köra igång. Alldeles för många onödiga olyckor av den anledningen.

Ola C skrev:
En bandsåg är nog den säkraste maskinen av snickerimaskinerna, man ska vara rätt klantig för att skada sig. På de andra maskinerna kan man få kast, om ämnet är krokigt, inte fastspänt ordentligt om man inte trycker det mot anhållet ordentligt osv. På bandsågen måste man själv ganska medvetet stoppa fingrarna i klingan om man ska skada sig, på de andra maskinerna kan maskinen i sig till att du får handen i klingan utan att du hinner reagera. Lite förenklat sammanfattat och det finns säkert undantag.

Ska du ha en maskin för klyvning tycker jag bandsåg låter som en bra idé.
Jag håller i grund med dig ang bandsågen, men det finns enligt mitt synsätt tre specifika faror med bandsågen:

1) Den är tyst, kastar inte, skär lätt. Det är lätt att man då undervärderar hur farlig den är och hur snabbt den kan skära. Det är lätt hänt att man håller för nära bladet. Om bladet går av kan det helt plötsligt snärta till och flyga rundor mer än man tänkt sig.

2) Kapning av runda detaljer: stolpar/rör. Bandsågen kastar inte bakåt, men den "kastar" neråt. Om du kapar ett rör kommer den på slutet av snittet att med kraft vilja vrida/kasta röret neråt. Det kan bli en otrevlig och överraskande smäll från en maskin som man är van vid aldrig trycker omkring materialet.

3) Trä som spricker. Vid klyvning av massivträ kan det hända att biten spricker längs såglinjen när man närmar sig slutet. Om man då har fingrarna bakom samtidigt som bladet fritt fortsätter i sprickan är man illa ut. En kollega på snickeriet har för drygt 50 år sedan sågat av sig ett finger på det viset. Riskerna är störst med slött blad (det är alltid dåligt), sprickbenäget virke med spänningar i, hög matningshastighet och givetvis det värsta av allt - fingrarna rakt framför bladet och ingen påskjutare.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag kan förstå tankesättet med att hastighet minskar faran/rädslan

Bandsåg ser jag inget problem med, klyven är lite obehaglig; men överhandsfräsen är lite läskig

Sen blir man riktad av upplevelser
Jag vet att jag finner obehag i fräsen efter att jag kantfräste med ett kopieringstål från jula. Helt plötsligt skar kullagret med värsta smällen, som vanlig människa ryggar man bakåt.
När jag stannar maskinen ser jag en lång reva över byxorna som kom när jag backade undan.
Hade högerarmen varit indragen 1cm till mot kroppen så hade jag alltså fräst ett 15cm långt spår genom lårmuskeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.