Hej,

Börjat riva plastgolv och linoleumplattor i källaren. Väggarna var även tapetserare med någon juteväv som tagits bort.
Huset är från 30-talet och det är okänt om någon har dränerat alls.
Luftfuktigheten på sommaren går upp till 60-70 medan den är lägre på vintern såklart.
Har sett att putsen släpper på ytterväggar. Men såg nu även att den börjar släppa på innerväggar nu när jag rev ner väven. Ska vi bli bekymrade när även innerväggarna verkar ha blivit fuktiga?

Redigerat:
Plattan är oisolerad och fukt vandrar upp, blir ju värre med mattor på golvet.

Stefan N Stefan N skrev:
Plattan är oisolerad och fukt vandrar upp, blir ju värre med mattor på golvet.
Så troligtvis beror fuktvandringen på linoleumplattorna som legat där då?

Ja, till viss del men plattan kommer ju suga fukt även utan dom.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N skrev:
plattan kommer ju suga fukt även utan dom.
Precis. Huruvida det skulle suga mer fukt bara för att fukten hindras från att tränga upp någon annanstans råder det lite olika åsikter om. Men i mitt huvud låter det väldigt osannolikt att det skulle vara så.

Skulle en dränering hypotetiskt hjälpa mot att plattan suger åt sig fukt? Eller hur är det med ett sånt gammalt hus?
C cpalm skrev:
Precis. Huruvida det skulle suga mer fukt bara för att fukten hindras från att tränga upp någon annanstans råder det lite olika åsikter om. Men i mitt huvud låter det väldigt osannolikt att det skulle vara så.

C
Friteradräka Friteradräka skrev:
Skulle en dränering hypotetiskt hjälpa mot att plattan suger åt sig fukt?
Nej. Anledningen till att det sugs upp fukt i plattan är avsaknaden av ett kapillärbrytande skikt. Dvs. att plattan är gjuten direkt på backen.

• Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej. Anledningen till att det sugs upp fukt i plattan är avsaknaden av ett kapillärbrytande skikt. Dvs. att plattan är gjuten direkt på backen.
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.