ralvejd
Förra helgens övning
En långsida putsad

Närbild på en putsad väggyta med armeringsnät synligt, under en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad långsida av grundmur på byggprojekt med skyddande presenningar och grus.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!

ralvejd ralvejd skrev:
Tyvärr är jag inte rätt person att förklara. Jag är en glad amatör som gör dessa moment för första gången i mitt liv.

Följer metoden "Själv är bäste dräng" .

Jag är utbildad inom el och mekanik.
Snyggt jobbat med tanke på att du lär under tiden du gör. Imponerande verkligen=)

• Gilla
Snel77 och 1 till
  • Laddar…
För mig verkar det Overkill med putsnät på murad vägg. Är tanken att förhindra sprickor eller?

ralvejd ralvejd skrev:
Komunen var och gjorde en grovutsättning en svinkall vinterdag 2021.
[bild]
Igår togs 1:a spadtaget på mitt bygge av en snickebo.
Jag började med att gräva fram takavvattningen på garaget.

Här skall jag skarva på dränering och takavattning från nybygget.
[bild]

[bild]

Det ser ut som dagvattnet från taket är kopplat till en dräneringsslang? Lite svårt se tydligt på tredje bilden men är det så är det inte så bra. Takavvattning ska ledas bort i täta rör. Värt att kolla upp noga.

ralvejd
S Skyflakes skrev:
Det ser ut som dagvattnet från taket är kopplat till en dräneringsslang? Lite svårt se tydligt på tredje bilden men är det så är det inte så bra. Takavvattning ska ledas bort i täta rör. Värt att kolla upp noga.
Nej det inte en dräneringsslang.

ralvejd
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
För mig verkar det Overkill med putsnät på murad vägg. Är tanken att förhindra sprickor eller?
Jag följer de beskrivningar jag funnit. Rätt eller fel kan jag tyvärr inte ha en uppfattning om. Ja att förhindra sprickor är väl det primära syftet.

• Gilla
d99mli och 2 till
  • Laddar…
ralvejd
Andra långsidan pustad för några veckorsedan. Rev bort presseningen idag så det gick att fota.
Nyputsad långsida av en byggnad utan pressening, med synlig armeringsnät och byggmaterial på marken.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
ralvejd
Då det är för kallt i min grop för att putsa färdigt så ställde jag i lite pordränskivor.

Grävde mig ner till botten av grunden
Hörnet av en vitmurad grund med dräneringsskivor och grus på marken, förberedelse för isolering.
Skapa konto

Ska limma dem med pl200 men det är frost på muren nu så det får vänta
Pordränskivor ställda i grunden av en byggnad med synlig frost på muren.
Skapa konto

Tänker såga dem i rätt höjd när alla är på plats, hoppas det inte blir besvärligt.

För att vara en snickebo så blir det ordentligt gjort, ena varadagsrummet. Ja djevlaR va bra, Ralvejd! :ok:
Kul att följa!

Jag hittade bara dränslang på Byggmax till min avvattning. Inser att jag behöver en tät första del innan "stenkistan" tar över och sprider ut vattnet lite mer (sommarstugetomt).

Vart hittade du tät slang?

ralvejd
T Torbs1 skrev:
Jag hittade bara dränslang på Byggmax till min avvattning. Inser att jag behöver en tät första del innan "stenkistan" tar över och sprider ut vattnet lite mer (sommarstugetomt).

Vart hittade du tät slang?
Osäker på vad du menar. Jag har ingen tät slang. Vanliga avlopsrör 110mm finns på byggmax biltema jula osv.

ralvejd ralvejd skrev:
Nej det inte en dräneringsslang.
Jag trodde det var en tät slang du använt. Men rör är förstås täta. Det får jag oxå använda.

ralvejd
Efter en seg vinter blev det äntligen varmt nog att putsa framsidan i påskas. Fick värma nattetid.
En vägg med nät redo för putsning under en presenningsskyddad byggarbetsplats.
Skapa konto

Husvägg täckt med armeringsnät redo för putsning under en presenning med värmelampor.
Skapa konto

Nyputsad husgrund och ställning på en byggarbetsplats, med skyddsduk över marken.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
ralvejd
Tog tag i pordrän denna helg.
Rev upp allt jag gjorde i höstas.

Renoverat pordrän med upprivet geotextil, grus och ny dräneringsrör i soligt väder.
Skapa konto

Pordränkonstruktion vid husgrund med uppriven fiberduk och nygrusad yta.
Skapa konto

Renoveringsarbete på en plats för dränering med betongväggar och markskyddstextil.
Skapa konto

• Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.