Säkert en dum fråga, men jag har letat på nätet efter "förklaringar för dummies" om hur ett rakt vattenlås funkar. Jag vet hur ett vanligt vattenlås funkar, men hur funkar ett rakt vattenlås? Finns det något slags "lock" i det som bara öppnar om det rinner vatten igenom? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att det luktar illa (surt, unket, lite avloppslukt, luktar som fuktskada, nästan) ibland i mitt badrum, och lukten kommer från området där tvättmaskinens avloppsslang går ner i en tratt med ett rakt vattenlås. Detta sitter på ett vanligt vitt avloppsrör som går ner i golvet.
KAN det vara så enkelt som att tvättmaskinens slang är nedtryckt för långt ner i röret så att något "lock" i vattenlåset står öppet hela tiden? Hade en gubbe från hyresbolaget här, som kollade och plockade isär vattenlås och rör och muttrade något om "moderna grejer som funkar dåligt" och något om ett "membran". Fattade inte riktigt vad han menade... Och han var ju ingen rörmokare... Men lukten försvann hur som helst inte... Och jag är så oteknisk och tvättmaskinens avloppsslang är jättesvår att komma åt, så jag törs inte börja rycka och slita själv.
Har haft tvättmaskin i badrummet länge, och från början installerades den av vitvarufirman jag köpte den från, och det var aldrig problem med lukt. De här luktproblemen började efter att hyresvärden renoverat badrummet förra våren och då gjorde ett helt nytt avlopp för tvättmaskinen. Tidigare leddes utloppsvattnet från tvättmaskinen via spilltratt och vidare i långt rör till golvbrunnen vid badkaret. Tvättmaskinen togs bort under renoveringen så klart, och installerades igen - den gången av hyresvärden. Kan det ha blivit något fel vid installationen som orsakar lukten? Kan det vara så som jag beskrev att något "lock" i vattenlåset står öppet pga att slangen sitter för långt ner i tratten? Kan det vara något fel längre ner i det nya avloppet som de gjorde vid renoveringen? (Och ja, jag har gjort ren tvättmaskinen efter konstens alla regler, med såväl klorin som tvättmaskinsrengöring... )

BirgitS
Så bilder på hur det ser ut hela vägen från spilltratten till golvet kan vara bra för att avgöra om det finns ett vattenlås där och i så fall vilket det är och därmed hur det ska fungera.

J Jocke Best skrev:
Kanske detta behövs?

[länk]
Inte svar på mina frågor. Jag HAR vattenlås i min intsallation - jag vet hur ett rakt vattenlås ser ut, men inte hur det egentligen funkar. :)

BirgitS BirgitS skrev:
Så bilder på hur det ser ut hela vägen från spilltratten till golvet kan vara bra för att avgöra om det finns ett vattenlås där och i så fall vilket det är och därmed hur det ska fungera.
Det FINNS ett vattenlås. Jag vet hur det ser ut. :-D

A Arga Tanten skrev:
Inte svar på mina frågor. Jag HAR vattenlås i min intsallation - jag vet hur ett rakt vattenlås ser ut, men inte hur det egentligen funkar. :)
Så här ser det ut. Det är ju ett vattenlås där, eller hur? Det enda jag (som inte har kunskap, dock) tycker ser konstigt ut är att de satt det undre röret som går ner i golvet med en böj så nära själva golvmuffen att muffen knappt går att dra upp, pga rörets vinkel just där.

• Rör under handfat, flexibel anslutning, grå slang, vit plast, badrumsdetaljer, hörna, del av skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tack, då ser vi att det är den här typen: https://faluplast.se/produkt/8073884
och inte en av de andra typerna. Det är inte den typ som jag har men i skötselanvisningen står det att det är ett dykrör, vilket jag inte uppfattar som ett membran utan mer som en golvbrunn fungerar. Vågar du dig på att kolla själv eller med hjälp av en kompis utifrån beskrivningen i skötselanvisningen?

BirgitS BirgitS skrev:
Tack, då ser vi att det är den här typen: [länk]
och inte en av de andra typerna. Det är inte den typ som jag har men i skötselanvisningen står det att det är ett dykrör, vilket jag inte uppfattar som ett membran utan mer som en golvbrunn fungerar. Vågar du dig på att kolla själv eller med hjälp av en kompis utifrån beskrivningen i skötselanvisningen?
Tack, men exakt den där anvisningen har jag redan läst och inte blivit klok på. Det står ju ändå inte hur det fungerar, så jag har ju ingen aning om varför jag isf skulle ta isär det. :-D

Röret uppifrån går ner i en mugg och när muggen svämmar över rinner det ner i det yttre röret och vidare. Vattenlåset är muggen som då alltid är fylld med vatten.

(Detta är en gissning) ☺️

• Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Röret uppifrån går ner i en mugg och när muggen svämmar över rinner det ner i det yttre röret och vidare. Vattenlåset är muggen som då alltid är fylld med vatten.

(Detta är en gissning) ☺️
Typ rätt! (Nästan)

Skruva isär och gör rent vattenlåset, precis som alla vattenlås du har hemma behöver dom omsorg då och då.

• Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
A Arga Tanten skrev:
Tack, men exakt den där anvisningen har jag redan läst och inte blivit klok på. Det står ju ändå inte hur det fungerar, så jag har ju ingen aning om varför jag isf skulle ta isär det. :-D
Om du bemödar dig med att följa instruktionerna för rengöring kommer du att förstå hur det fungerar genom att använda ögonen.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Typ rätt! (Nästan)

Skruva isär och gör rent vattenlåset, precis som alla vattenlås du har hemma behöver dom omsorg då och då.
Jo, fast snubben från hyresbolaget gjorde ju rent det nyss. sa han. problemet är att det ändå luktar. Och jag är, som sagt, inte säker på att det beror på vattenlåset, utan jag undrade även om någon hade någon annan idé om vad det kan vara som orsakar lukten.

M Mulvaden skrev:
Typ rätt! (Nästan)

Om det var "nästan rätt", vad är då exakt rätt? :)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Krilleman
Är vattenlåset rengjort och återmonterat efter konstens alla regler så bör det inte lukta.

Men det kan vara ide att kontrollera så inte gummibussningen åkt ur sitt läge enligt min markering.

Huven går antagligen inte att lyfta på på grund av att det är en enklemuffad 45º böj där.
Då landar huven mot kanten på böjen.

Hela alltet måste tas ner för att komma åt att se hur det är under.

Ett badrum med synlig avloppsrörinstallation vid en toalett, markerat med en grön ruta.
Skapa konto
Vit och orange plastadapter för rörkoppling med vinklad böjning och textmarkeringar.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ha ni fyllt på med vatten efter rengöringen ??
Utan vatten blir det inget "vattenlås"

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.