Vi har tagit egen markgubbe & säljaren på ä-hus sade att vi då behövde en KA för markarbetet eftersom det annars ingick i säljarens-egna-markfirma-offert! Vi har lyckats få vår KA för huset (som ingår i huspriset) att göra detta jobb o han meddelade på en gång att han ta 2,500 kr + moms för detta jobb. Inget att tjafsa om tycker vi eftersom vårt markarbete blir nästan 165,000 kr billigare ändå!! :D

Nä kanske inte mycket pengar men vi behövde inte betala dessa 2500+moms trots egen entreprenör det ingick ändå, men jag vet att det kom till lite nya regler och krafs efter årsskiftet 04/05 kan va det då kanske :)

ja - som "straff" för att vi inte tar deras markarbete tillkommer:
KA för markarbetet
Mobilkran (kanske tillkommit ändå förresten eftersom garaget står ivägen för dem)
Geoteknisk undersökning - men kommunen säger att det nog inte behövs...
Utsättningen av hus & garage

Men som tidigare sagt känns detta helt klart värt pengarna eftersom vi sparar så mycket pengar ändå. Säljaren har fortsatt vara lika trevlig som tidigare.

Ingår inte utsättningen i tomtpriset?
Lyllos er som hittade en markgubbe!
[smiley=happy.gif]
/Ulle-Bella

Tydligen inte!? Fick veta det när vi meddelade att vi tog en egen markgubbe!
Det har varit slit hela sommaren & hösten med att få in offerter - totalt tog vi säkert kontakt med ett 30-tal markfirmor o i slutändan hade vi bara säljarens+2 andra att välja mellan!

Det var samma för oss. Jobbet var för litet för de flesta. Den som ville göra det ville göra grunden själv för att inte riskera att ÄH skulle sjabbla runt bland rördragningar etc.
Tyvärr gick det inte att göra så för då kunde vi inte teckna byggfelsförsäkring. Man är tvungen att försäkra hela bygget i samma försäkring, det går inte att teckna byggfelsförsäkring enbart för grunden. Det blev för dyrt för grundkillen att slänga upp pengar för bankgarantin som ÄH krävde (1,5 % av 3x entreprenadsumman/år i fem år). Det skulle ha kostat honom runt 70000:-. Helt absurt! Där stod vi med bara ÄH-entreprenören kvar som grävde för 250000:-. Det värsta är att vi visste att vi blev lurade, att vi redan betalat för grunden och att grävjobbet skulle kosta mellan 80-100000. Det här kommer jag aldrig att glömma!

Hälsningar från Ulle-Bella >:(

Kosmos skrev:
Nä kanske inte mycket pengar men vi behövde inte betala dessa 2500+moms trots egen entreprenör det ingick ändå, men jag vet att det kom till lite nya regler och krafs efter årsskiftet 04/05 kan va det då  kanske :)
De kanske är som med allt det andra att "samma" saker skiljer beroende på vilket kontor man anlitar till att bygga huset och från en kommun till en annan... De e ju massa som är standard i en kommun som är tillval i en annan kommun fast att det är likadana hus och från samma leverantör..

Jag fick idag äntligen tag på KA, och ifrågasatte räkningen som mycket riktigt var på 2500 + moms.

Efter som jag inte beställt det. Det vara inga problem, bara skicka till baks papperna så stryker vi den. Jag ska nämligen själv vara KA för markarbetena.

Det var alltså KA-avgift för markarbetena han debiterat?

Strixx skrev:
Jag fick idag äntligen tag på KA, och ifrågasatte räkningen som mycket riktigt var på 2500 + moms.

Efter som jag inte beställt det. Det vara inga problem, bara skicka till baks papperna så stryker vi den. Jag ska nämligen själv vara KA för markarbetena.
Sicken en :o

Ja de va en luring...

Vad krävs det för att vara sin "egen" KA igentligen? De krävs kanske inget utan den som tycker sig ha tillräckliga kunskaper för att kunna se att ett arbete utförs allt enligt instruktioner och fackmannamässigt kan bli en eller?

vi fick idag en räkning från våran KA på 2500 + moms. vi ska fixa markarbetena själva... måste vi betala eller kan vi vara våran egen KA? vad krävs isåfall? vi sparar gärna dessa pengar även om det låter lite så... många bäckar små...

Jag ringde bara upp honom och sa att det var inget jag hade beställt. Enligt min kommun behövde jag inge utomstående KA. Det räckte med KA på det jobb som redan ingick i huspriset.
Detta skiljer sig nog mellan kommuner, men det är mycket pengar för lite jobb. Fixa en egen, kan inte tänka mig att det kostar mer än 1000:- om du fixar en själv. Jag hittade en för 6000:- för ett komplett bygge.

Benny_o_Lina skrev:
Ja de va en luring...

Vad krävs det för att vara sin "egen" KA igentligen? De krävs kanske inget utan den som tycker sig ha tillräckliga kunskaper för att kunna se att ett arbete utförs allt enligt instruktioner och fackmannamässigt kan bli en eller?

Det är snarare så att din bygginspektör på kommunen ska tycka att du har tillräckliga kunskaper. Om det gäller ett helt hus kan det vara svårt att övertyga myndigheten om du inte kan visa upp någon form av kompetens, gäller det däremot något mindre projekt är möjligheterna til framgång större...

Hej, vi får betala 9000 kr för vår KA i Södertälje.

Mvh Iram

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.