Men den bild TS bifogade är ju statisk, dvs vinklarna är redan låsta. Sedan så kan man så klart få fram vilka vinklar som helst om man bara har samma mått på sidorna att utgår ifrån, men det är ju en annan fråga.

"Låsta", ja kanske det men inte bestämda. För det var ju det TS frågade om. Det går att mäta i figuren men inte att räkna för den är inte "måttmässigt" låst. Och för att göra det krävs fler uppgifter, typ mer mått eller någon bestämd vinkel.....

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Men den bild TS bifogade är ju statisk, dvs vinklarna är redan låsta.
Nja. Endast sidornas mått är ju angivna. Det finns ju ingenting som säger att ritningen är skalenlig eller representativ vad gäller vinklar.

Assumption is the mother of all fuck ups.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Får hjälp utav svärfar. Han lägger upp allt i cad så får vi vinklar och 2 diagonalmått inritade

Rätar upp vinkeln vid 2.3m mot Tomtgräns och 4,9m gör denna till 90grader

Om svärfar inte har längden på minst tre diagonaler blir hans CAD-ritning inte entydigt. Det finns fortfarande många möjligheter att rita upp ytan med de angivna längder.

Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Om svärfar inte har längden på minst tre diagonaler blir hans CAD-ritning inte entydigt. Det finns fortfarande många möjligheter att rita upp ytan med de angivna längder.
Räcker väl med 2 ...

Räcker väl med en om en vinkel är bestämd (90 grader)?

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Räcker väl med 2 ...
Ja om det är en femhörning. Fick för mig det var en sexhörning.

Jag skrev fel i mitt inlägg #23 , man måste bestämma två vinklar. inte en som jag skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.