hej har sökt start besked utav en attefalls carport men det är ingen rätsidig så måste komplettera min ritning med grader.
Kan någon hjälpa mig eller hur man ska göra
Eller att man måste skaffa sig en vinkel linjal..

Har liksom ingen 90graders hörn att utgå ifrån
Skiss av en icke-rektangulär planritning för en carport med måttangivelser och frågetecken där vinklar saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en oregelbunden attefalls carport med måttangivelser och en markerad vinkel på 59 grader.
Skapa konto

Hoppas på hjälp

/c

Dela upp den med två streck så att du får tre trianglar, räkna på dem som vanligt borde funka.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Det behövs mer uppgifter för att "låsa" din figur geometriskt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur du tänkt sätta ut den figuren i verkligheten utan vinklar.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Det bygget vill jag se bilder av sen! Varför inga 90 gradare?

Bästa svaret

Om du ändå tänkt skaffa en gradskiva att mäta vinklarna med kan man göra det i datorn istället.
Här gjorde jag det snabbt i sketchup.
Ritad skiss med uppmätta vinklar och dimensioner i ett byggprojekt skapat i SketchUp.
Skapa konto

• Gilla
wrang och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Om du ändå tänkt skaffa en gradskiva att mäta vinklarna med kan man göra det i datorn istället.
Här gjorde jag det snabbt i sketchup.
[bild]
Kanon hade precis startat upp sketchup borde bli rätt vinklar

Om man ändrar 80gradarn till 90 grader hur ändras allt då med vinklar för att ha kvar måtten?

Känns kanske lättare för alla.

För mig spelar det ingen roll

Har liksom bara ritat in mina mått på NBK

Z zsimpey skrev:
Det bygget vill jag se bilder av sen! Varför inga 90 gradare?
Blev bara så inget jag planerat. Men nu med allt synligt så 10grader hit eller dit så borde set vara lättare

optimum
Vore intressant hur takstolar kommer se ut. Blir de lika spännande som övriga byggnaden så går de till historien här på forumet som de mest intressanta.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Med dom måtten du har angett i första inlägg kan man få vilka vinklar som helst. Du får ange diagonaler också.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Det är som Thomas_Blekinge säger, det behövs minst två diagonalmått för att "låsa" figuren. Anta att du sätter ett gångjärn i varje hörn, och sedan rör på figuren, då kan du få vilka vinklar som helst.

Redigerat:
V vedklyv skrev:
Det är som Thomas_Blekinge säger, det behövs minst två diagonalmått för att "låsa" figuren. Anta att du sätter ett gångjärn i varje hörn, och sedan rör på figuren, då kan du få vilka vinklar som helst.
Som jag skrev i inlägg #3, det behövs mer uppgifter....

R roli skrev:
Som jag skrev i inlägg #3, det behövs mer uppgifter....
Alldeles riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.