A Avemo skrev:
Jag är inte elektriker. Men jag tänker mig att man gör en bedömning av vilka apparater som kommer att användas samtidigt. Kan man inte det så är den säkra angreppspunkten att anse att alla laster används samtidigt. Jag antar att det är en skoluppgift. Verkligheten kan vara lite mer nyanserad ibland.
Ja precis det är en skol uppgift. Och jag är mer intresserad av hur verkligheten är och därför frågar jag här för att få ta liten del av den kunskap som fler åriga elektriker har

Man frågar kunden vad de behöver köra för utrustning och sen frågar man vad det får kosta.

Säger kunden 0kr så blir det 1,5mm2 och 6a säkring ut från matande sida
Säger kunden ge mig en offert så räknar man på att använda allt samtidigt.

Sen möts man nånstans däremellan

Skulle det däremot vara lite rimligare tex ett hus eller lägenhet så drar man rätt kabel och säkring till varje "sak"
Men sen tittar man på rimligheten. Dvs det är inte rimligt att alla uttag belastat av en dammsugare på 2kw och alla spisplattor, vvb, ugn, mm går samtidigt.
Men om ugnen kan dra motsvarande 16a säkring så är det rimligt att iallafall ha 16a I huvudsäkring

Samma gäller uppdelningen av förbrukare mellan faserna

• Haha
avh67f
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Har man 250A säkring i matande ände måste kabeln dimensioneras för att säkringen ska lösa ut vid fel. Det är steg ett.
Ja. Detta kommer att bli dimensionerande. Därför kommer man nog att sätta en säkring vid matande ände så att man kan gå ner i kabeldimension.

Till trådskaparen: Det finns formler för detta där man räknar ihop den sammanlagda lasten från de laster som centralen ska försörja. Detta kommer ingenjören att räkna ut med de program som de använder.

I vissa länder har man tvingande regler för denna beräkning, men det kan leda till kraftig överdimensionering eftersom man måste tar höjd för "worst case" när man ska göra enkla regler.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja. Detta kommer att bli dimensionerande. Därför kommer man nog att sätta en säkring vid matande ände så att man kan gå ner i kabeldimension.

Till trådskaparen: Det finns formler för detta där man räknar ihop den sammanlagda lasten från de laster som centralen ska försörja. Detta kommer ingenjören att räkna ut med de program som de använder.

I vissa länder har man tvingande regler för denna beräkning, men det kan leda till kraftig överdimensionering eftersom man måste tar höjd för "worst case" när man ska göra enkla regler.
Från trådskaparen till dig kan jag fråga var dessa formler finns eller om du har dem och vad gäller i Sverige.

X xzenon skrev:
Från trådskaparen till dig kan jag fråga var dessa formler finns eller om du har dem och vad gäller i Sverige.
Här finns Schneiders guide till elinstallationer:

https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/do...241064/Electrical-Installation-Guide-2018.pdf

Sidan A17 och framåt ger de formler som du söker.

Det är samma standard som ligger till grund för svenska elinstallationsregler som för alla andra länder i Europa. Sedan finns det lite små variationer länderna emellan.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Här finns Schneiders guide till elinstallationer:

[länk]

Sidan A17 och framåt ger de formler som du söker.

Det är samma standard som ligger till grund för svenska elinstallationsregler som för alla andra länder i Europa. Sedan finns det lite små variationer länderna emellan.
Tack! Men jag kommer inte åt filen.
Det står så här.
Por favor verifique que o URL está correcto e que tem permissão para aceder ao conteúdo, ou tente mais tarde.

H HenrikHuslöse skrev:
Skumt. Den finns här också om du fyller i mailen. Sen lär du bli spammad av Schneider.

[länk]
Den här fungerade. Jätte tack!

X xzenon skrev:
Tänkte höra med er hur man räknar ut matning för en central.
Det är endast du och ingen annan än du (i detta fall restaurangen) som kan tala om hur mycket effekt man vill kunna ta ut. Det är steg 1 i alla dimensionering, önskad belastning. Man kan inte börja räkna förrän detta är känt.

Här handlar det tydligen om matningen till ett kök. Och man kan här räkna lite lätt på en sammanlagringsfaktor som baserar sig på en bedömning som Avemo beskriver. Om det handlar om lägenheter i en stor byggnad så kan man dra lite generella riktlinjer. Men när det handlar om ett storkök i en restaurang så är det kunden som bestämmer, och jag skulle gissa att de vill kunna använda alla tyngre prylar samtidigt, plus diverse småmaskiner som de pluggar in i ett uttag. Kunden är alltså ytterst viktig för att få detta rätt, och för att du som installatör ska kunna "friskriva" sig.

Sedan kan man inte gå rakt in med 250 A i en normal normcentral. JFBer tål upp till 63 A (?), fasskenor 80 A, dvärgar 63 A. Och de kräver alla en högsta försäkring. Man behöver alltså säkra av inkommande ledning och eventuellt fördela belastningen.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
Huvudledning dimensioneras enligt följande:

a) Strömmen beräknas ur den sammanlagrade effekten.
b) Överströmsskydd med märkström större än den beräknade strömmen väljs.
c) Kabel väljs med hänsyn till förläggningssätt och överströmsskydd.
d) Spänningsfallet kontrolleras.
e) Strömmen i neutralledaren kan i vissa fall, om installerade apparater
alstrar övertoner, t ex i lysrörsinstallationer eller frekvensomriktardrifter,
vara dimensionerande. I dessa fall bör en separat utredning klarlägga det
rådande förhållandet.

Det går att läsa mer i SS 437 01 02 men det är i mångt och mycket samma saker att tänka på som övriga reger för kabeldimensionering.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är endast du och ingen annan än du (i detta fall restaurangen) som kan tala om hur mycket effekt man vill kunna ta ut. Det är steg 1 i alla dimensionering, önskad belastning. Man kan inte börja räkna förrän detta är känt.

Här handlar det tydligen om matningen till ett kök. Och man kan här räkna lite lätt på en sammanlagringsfaktor som baserar sig på en bedömning som Avemo beskriver. Om det handlar om lägenheter i en stor byggnad så kan man dra lite generella riktlinjer. Men när det handlar om ett storkök i en restaurang så är det kunden som bestämmer, och jag skulle gissa att de vill kunna använda alla tyngre prylar samtidigt, plus diverse småmaskiner som de pluggar in i ett uttag. Kunden är alltså ytterst viktig för att få detta rätt, och för att du som installatör ska kunna "friskriva" sig.

Sedan kan man inte gå rakt in med 250 A i en normal normcentral. JFBer tål upp till 63 A (?), fasskenor 80 A, dvärgar 63 A. Och de kräver alla en högsta försäkring. Man behöver alltså säkra av inkommande ledning och eventuellt fördela belastningen.
Hade du läst så stog det att fördelnings centralen som ska mata till den nya är matad med 250a och inte den nya.

X xzenon skrev:
Hade du läst så stog det att fördelnings centralen som ska mata till den nya är matad med 250a och inte den nya.
Jo, men kommer man att gå vidare direkt från inkommande utan avsäkring eller kommer man att placera en avsäkring där? Ingenting är självklart.

Bo Siltberg har bra koll och vi försöker vara trevliga på Byggahus.

Som han skriver klarar fasskenor och huvudbrytare bara en begränsad ström. De största huvudbrytare du hittar för DIN-skena är nog för 125A, till exempel https://www.malmbergs.com/Products/2149326

Huvudbrytare som passar i en vanlig normcentral. Det finns stora effektbrytare som kan sitta på DIN-skena, men de passar inte i vanliga centraler.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
X xzenon skrev:
Ja och då kan din elcentralen potentiellt mars med 250 A. Om man ska gå ifrån de säkringar du räknar upp i första inlägget så kommer man lätt över 63 A. Men vi vet fortfarande inte vad önskar belastning är. Det är det första du behöver ta reda på och som vi behöver veta för att kunna svara på din fråga. Vilka säkringar du planerar att sätta i centralen är irrelevant.

H HenrikHuslöse skrev:
Jo, men kommer man att gå vidare direkt från inkommande utan avsäkring eller kommer man att placera en avsäkring där? Ingenting är självklart.

Bo Siltberg har bra koll och vi försöker vara trevliga på Byggahus.

Som han skriver klarar fasskenor och huvudbrytare bara en begränsad ström. De största huvudbrytare du hittar för DIN-skena är nog för 125A, till exempel [länk]
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja och då kan din elcentralen potentiellt mars med 250 A. Om man ska gå ifrån de säkringar du räknar upp i första inlägget så kommer man lätt över 63 A. Men vi vet fortfarande inte vad önskar belastning är. Det är det första du behöver ta reda på och som vi behöver veta för att kunna svara på din fråga. Vilka säkringar du planerar att sätta i centralen är irrelevant.
Vilket den inte ska. Jag skrev till någon här att jag hade en effekt lista på dvs köks grejer som ska vara i köket. Med en fråga till den personen om jag ska plussa ihop effekten i listan och dela den sammanlagda effekten på spänningen. Men jag fick ett svar att man potentiellt kunde göra så. Jag är inte intresserad av att någon löser min uppgift åt mig jag ska göra den själv. Där imot vill jag ha hjälp i hur jag ska lösa den eller vart jag kan finna verktygen för att lösa den.

Kommer kanske bli svårt med att beräkna total effekt, men beroende på hur stor restaurangen är ( antal gäster ) som kommer samtidigt och brukar då vara som mest lunschtid. Med ett besökande på ca 75 och mera personer så måste nog en hel del av köket vara i drift, Så min 80 amp behövs nog och kanske vid uppstart alla delar i köket 100 amp. Det blir en grovsing på 75 mm2 fram till restaurangen och lite kraftigare don är en villacentral

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.