15 131 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Räkna om m/s till l/s?!
Sida 1 av 2
Hej!
Har just haft en kille här för att ge en radonåtgärdsrapport. Han mätte upp flödena i till- och frånluftsdonen. Dock relativt ungefärligt vilket tillsammans med hans resonemang om att inte bry sig om sprickor i blåbetongväggar eller att sniffa ev inflöde av markluft kring golvbrunnar eller ingående el kraftigt bidrar till min känsla av att han bara vill byta ut vårt befintliga men väl fungerande FTX. Han mätte också gammastrålningen. Att vi bor i ett hus med en del blåbetong visste vi redan. Huset är sutterräng från 1970 med platta på mark. Jag vill gärna dubbelkolla hans beräkningar och skulle därför behöva räkna om luftflödena mätta i meter per sekund till liter per sekund. Har någon av er en formel? Vore så tacksam!
Har just haft en kille här för att ge en radonåtgärdsrapport. Han mätte upp flödena i till- och frånluftsdonen. Dock relativt ungefärligt vilket tillsammans med hans resonemang om att inte bry sig om sprickor i blåbetongväggar eller att sniffa ev inflöde av markluft kring golvbrunnar eller ingående el kraftigt bidrar till min känsla av att han bara vill byta ut vårt befintliga men väl fungerande FTX. Han mätte också gammastrålningen. Att vi bor i ett hus med en del blåbetong visste vi redan. Huset är sutterräng från 1970 med platta på mark. Jag vill gärna dubbelkolla hans beräkningar och skulle därför behöva räkna om luftflödena mätta i meter per sekund till liter per sekund. Har någon av er en formel? Vore så tacksam!
Det ena är hastighet det andra flöde. Det går inte att räkna om utan ytterligare information.
Om du ska räkna om ett flöde i meter per sekund till liter per sekund så behöver man också veta arean som flödet i meter per sekund strömmat ut (eller in) genom. Är det ett ventilationsrör så behöver man veta tvärsnittsarean. Alltså för ett runt rör så räcker det med diamtern på röret.
Om du vet meter per sekund kan du ju räkna ut volymen av detta om kanalens genomskärningsyta är känd. Räkna i decimeter så motsvarar det liter. Om diametern på kanalen är 1,25 dm så är tvärsnittet pi*(1,25/2)² = 1,9635 dm²
Och om hastigheten till exempel är 1,15, hur går jag då vidare i beräkningen? Du får ursäkta mina bristfälliga kunskaper i ämnet.J Josth skrev:
Som sagt, dimensionen på röret saknas. Fylla ett rör med dimensionen 3 cm en meter går snabbt jämfört med att fylla ett rör med dimensionen 300 cm en meter.B Bennca skrev:
1,15vadå? m/s?
Det motsvarar 11,5dm/s
Om ytan är 2dm^2 blir flödet
2*11,5=23dm^3/s vilket är ett annat sätt att skriva l/s.
Det motsvarar 11,5dm/s
Om ytan är 2dm^2 blir flödet
2*11,5=23dm^3/s vilket är ett annat sätt att skriva l/s.
Vilket bara stämmer om du har exakt samma hastighet i hela röret. Och det har man inte. Så frågan är om hastigheten är mätt i mitten på röret där den är som högst. Vid väggarna är den noll. Har man mätt vid en kvarts radie är hastigheten ungefär medelhastigheten (laminärt flöde). Så det är inte helt lätt att gissa sig tillD Daniel 109 skrev:
Skulle varit intressant att ha sett mätningen. Kanske han dessutom inte mätte inne i kanalen utan precis i donets öppning där luften strömmar som snabbast? Då är det en mindre tvärsnittsarea. Man kunde ju också ha mätt tryckfallet över donet och läst av inställningen på donet. Då går det ju att se flödet i diagrammet för donet från t.ex. Fresh.