Byggahus.se

Råkat klippa bort fiberkabel

1. M
    Medlem Nivå 3
    lägg till lämpligt fackord i sökningen, i det här fallet kan det vara lämpligt att lägga till fiber så får du bättre träffar.

2. R
    Medlem Nivå 6
    Duct= rör som man blåser fiberkabel i.
    Finns i massa storlekar. Vanligast är microdukt 14/10 och 7/3.5. Dessa får direktförläggas i marken. Siffrorna står för yttermått/innermått

sen finns det då nanodukt som namnet antyder är extremt små. Dessa används endast inomhus och läggs oftast i annan kanalisation

• Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Duct lika med skyddsrör?
    Protte

4. V
    Medlem Nivå 2
    Nja skyddsrör är det inte riktigt, men slang eller rör, eller kanalisation:)

5. A
    Medlem · Nivå 14
    Har du möjlighet att lägga upp en bild?

6. F
    Medlem · Nivå 14
    Det är ju förbjudet att riva ut fasta installationer:) Extremt irriterande i mitt nybygge med för lite nötverksuttag. Att få dra fula kablar synligt när de kunnat gömmas i väggen. Jag hade sett väldigt stort värde(värdeföehöjning på priset) för ett ställe med rejält med fasta uttag.

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Ja en bild vore bra. Nanoduct fiber gav inte önskade svar

8. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Håller med, bodde i nybygge 2012-2014. Dubbla uttag överallt och riktigt IT-skåp = kanon.

9. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Fast han skrev att det var fullt med en massa kanaler överallt så jag gissar att allt var utanpåliggande, så jag förstår att han river bort skiten. Det är alltså inte en infälld installation tolkar jag det som.

• Laddar…
  10. C
    Medlem Nivå 4
    Exakt, allt var utanpåliggande.

• Laddar…
  11. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Jag förstår att du rev bort skiten, men dom flesta här läser bara närverkuttag, bort. Dom läser inte alls ord i meningen.

12. P
    Medlem · Nivå 2

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Lite sent svar, men 5 mm är vanlig duct (eller fiberslang kan det också kallas) för inomhusbruk som har använts och vanligtvis vit. Har inte sett att annan färg använts eller om det finns för 5 mm inomhusduct.
    Förutom att den är mjukare och mindre, med det enklare att dra inomhus även i VP-rör eller annan slang som vanlig 16mm för elddragning, så är den godkänd utifrån vilka gaser den avger vid brand. Och det du beskriver är sedan att man svetsad "piggtail", anslutningsdel med kontakter på båda fibrerna, vilket fiberoperatören avgör om det ska göras eller enbart svetsa på en fiber. Och det är även här standard att den fiber som används innehåller två "fibertrådar".

Sedan ett tröstande ord, du är inte den första som förstör en fiber och det kommer bli något vanligt som händer.

14. R
    Medlem Nivå 6
    vet inte varför ni vill ha en bild på en nanoduct? Vitt tunt rör..

andra träffen på Google ger denna: http://media.dataconnect.se/2015/05/WEBBKATALOG_2015_03_26.pdf
    Sidan 36, där är nanoduct. vill ni fortfarande ha en bild så kan jag ta en åt er på måndag på jobbet.

15. C
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle aldrig köpa en lägenhet utan fiber och utan nätverksuttag, det är värt flera hundratusen i lägre pris på lägenheten.