7 415 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Råkade lägga stenkross under markduk istället för tvärtom, spelar det någon större roll?
Hej
Har grävt ut hål för stenplattor att bygga altan på. Råkade lägga stenkross under markduk istället för tvärtom, men stenplattorna ska ligga på duken för att hålla den nere, spelar ordningen någon större roll?
Tänker att ogräst ändå inte borde orka växa under marksten som en altan vilar på? Dessutom tränger väl ingen sol alls igenom just där
Har grävt ut hål för stenplattor att bygga altan på. Råkade lägga stenkross under markduk istället för tvärtom, men stenplattorna ska ligga på duken för att hålla den nere, spelar ordningen någon större roll?
Tänker att ogräst ändå inte borde orka växa under marksten som en altan vilar på? Dessutom tränger väl ingen sol alls igenom just där
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Markdukens primära funktion är att separera jord - grus - makadam.R reta skrev:Hej
Har grävt ut hål för stenplattor att bygga altan på. Råkade lägga stenkross under markduk istället för tvärtom, men stenplattorna ska ligga på duken för att hålla den nere, spelar ordningen någon större roll?
Tänker att ogräst ändå inte borde orka växa under marksten som en altan vilar på? Dessutom tränger väl ingen sol alls igenom just där
Om man lägger tex makadam direkt på jorden så kommer makadamen att försvinna nedåt , tar ngr år , men men ....
Det är grovt överdrivet. Makadamen kommer inte att försvinna, men har man lerjord, kan leran tränga in sig i makadamens hålrum, detta försämrar makadamens kapillärbrytande funktion. Ligger makadamen löst på marken utan extra belastning, är den effekten minimal. Eventuellt kan smådjur som mullvadar, sork, maskar, myror, osv se till att makadamen förorenas med fint material. Men även om man har geoduk, kommer makadamen täppas ovanifrån pga löv och annat organiskt material. Det går inte heller snabbt.Tomture61 skrev:
Nu skriver TS makadam, som är grusmaterial utan nollfraktion, och jag undrar varför TS valde det och inte grus (med nollfraktion)
Och ni som tror att man blir av med ogräs för att man har markduk, bör besöka Lunds kommun. där la man konstgräs i en refug för att aldrig mer behöva rena ogräs:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TS skrev väl ändå stenkross? Vilket jag tolkar som inkl nollfraktion. Även där är väl den eventuella nyttan att separera olika massor. Här är det dock mindre risk, som jag ser det.harry73 skrev:
Det är grovt överdrivet. Makadamen kommer inte att försvinna, men har man lerjord, kan leran tränga in sig i makadamens hålrum, detta försämrar makadamens kapillärbrytande funktion. Ligger makadamen löst på marken utan extra belastning, är den effekten minimal. Eventuellt kan smådjur som mullvadar, sork, maskar, myror, osv se till att makadamen förorenas med fint material. Men även om man har geoduk, kommer makadamen täppas ovanifrån pga löv och annat organiskt material. Det går inte heller snabbt.
Nu skriver TS makadam, som är grusmaterial utan nollfraktion, och jag undrar varför TS valde det och inte grus (med nollfraktion)
Och ni som tror att man blir av med ogräs för att man har markduk, bör besöka Lunds kommun. där la man konstgräs i en refug för att aldrig mer behöva rena ogräs:
[bild]
Men att lägga makadam på jord och sen belasta kommer över tid göra att makadamen trycks ner i jorden. Den försvinner ju inte men de hålrum som finns mellan stenarna i makadam-lagret kommer fyllas upp av jord.
Man kan enkelt testa genom att lägga en hög makadam i rabatten och ställa sig på den. Det packas ner men håller finfint! Stå sen och hoppa lite, vattna och hoppa lite till så kommer högen snart vara nertryckt i jorden. Detsamma händer med altanen, lägg till lite minusgrader och tjäle i marken så rör det sig ännu bättre efter några år
När jag byggde mitt hus 2008 så las ett lager makadam (16-32) på baksidan av huset , ca 10 cm tjockt , nu ser jag lerjorden mellan stenarna .harry73 skrev:
Det är grovt överdrivet. Makadamen kommer inte att försvinna, men har man lerjord, kan leran tränga in sig i makadamens hålrum, detta försämrar makadamens kapillärbrytande funktion. Ligger makadamen löst på marken utan extra belastning, är den effekten minimal. Eventuellt kan smådjur som mullvadar, sork, maskar, myror, osv se till att makadamen förorenas med fint material. Men även om man har geoduk, kommer makadamen täppas ovanifrån pga löv och annat organiskt material. Det går inte heller snabbt.
Nu skriver TS makadam, som är grusmaterial utan nollfraktion, och jag undrar varför TS valde det och inte grus (med nollfraktion)
Och ni som tror att man blir av med ogräs för att man har markduk, bör besöka Lunds kommun. där la man konstgräs i en refug för att aldrig mer behöva rena ogräs:
[bild]
Andemeningen är att en altan ska bo där . Mackadamen las där för att byggarna skulle slippa kliva omkring i blöt lerjord mm.
Vanligt att både bostadshus och annat är grundlagda på lera.Tomture61 skrev:
Det är väl sedan gammalt att man ska bygga sitt hus på hälleberget och inte på lösan sand eller lerjord.
Min oro när jag läser allt detta är att det låter som om altanen kan sjunka ned så många cm som jag lagt stenkross (det är 16-32), vilket kanske inte heller är helt optimalt om man vill få det helt plant, men å andra sidan borde det sjunka ungefär lika mycket överallt då…
om bästa lösningen är att skyffla upp allt, lägga duken och sätta tillbaka stenkrosset över denna gång, så får jag väl överväga det
obs! jag packade rätt hårt, men manuellt med något jag byggde av reglar och handtag, inte med vibba
om bästa lösningen är att skyffla upp allt, lägga duken och sätta tillbaka stenkrosset över denna gång, så får jag väl överväga det
obs! jag packade rätt hårt, men manuellt med något jag byggde av reglar och handtag, inte med vibba
Det är makadam du lagt då alltså? Vad finns under? Förstår jag det rätt som att det är jord-makadam-markdum-betongplatta och sen är altanen byggd på detta så tryckimpregnerade reglar mot denna betongplatta?R reta skrev:Min oro när jag läser allt detta är att det låter som om altanen kan sjunka ned så många cm som jag lagt stenkross (det är 16-32), vilket kanske inte heller är helt optimalt, men å andra sidan borde det sjunka ungefär lika mycket överallt då…
om bästa lösningen är att skyffla upp allt, lägga duken och sätta tillbaka stenkrosset över denna gång, så får jag väl överväga det
Då skulle jag säga att betongplattan kan tänkas sjunka ner så långt att jorden fyller ut mellanrummen. Kanske 30% av höjden på makadam-lagret som mest. Lite beroende på hur väl det är nedtryckt redan och hur markförhållandena är. Hålrummen kommer fyllas ut, frågan är om det blir med jord nerifrån pga altanens tryck eller från sidorna med hjälp av regnvatten mm.
Är det färdigt så kan man ju dock vänta och se. Blir det jämnt och några cm så kanske man inte behöver bry sig. En idé då är ju att hitta på en metod att mäta upp nuläget så du om ett år eller två kan göra samma mätning och se hur illa det är.
Exakt, jord, 16/32 makadam, markduk, platta, syllpapp, tryckt virke är tankenTomtom79 skrev:
Det är makadam du lagt då alltså? Vad finns under? Förstår jag det rätt som att det är jord-makadam-markdum-betongplatta och sen är altanen byggd på detta så tryckimpregnerade reglar mot denna betongplatta?
Då skulle jag säga att betongplattan kan tänkas sjunka ner så långt att jorden fyller ut mellanrummen. Kanske 30% av höjden på makadam-lagret som mest. Lite beroende på hur väl det är nedtryckt redan och hur markförhållandena är. Hålrummen kommer fyllas ut, frågan är om det blir med jord nerifrån pga altanens tryck eller från sidorna med hjälp av regnvatten mm.
Är det färdigt så kan man ju dock vänta och se. Blir det jämnt och några cm så kanske man inte behöver bry sig. En idé då är ju att hitta på en metod att mäta upp nuläget så du om ett år eller två kan göra samma mätning och se hur illa det är.
Bara grop och makadam är egentligen på plats så det är väldigt tidigt skede, kanske bäst att skyffla upp det med andra ord?
En sak till, om du gör om det och lägger makadam över duken såR reta skrev:Min oro när jag läser allt detta är att det låter som om altanen kan sjunka ned så många cm som jag lagt stenkross (det är 16-32), vilket kanske inte heller är helt optimalt om man vill få det helt plant, men å andra sidan borde det sjunka ungefär lika mycket överallt då…
om bästa lösningen är att skyffla upp allt, lägga duken och sätta tillbaka stenkrosset över denna gång, så får jag väl överväga det
obs! jag packade rätt hårt, men manuellt med något jag byggde av reglar och handtag, inte med vibba
Då hade jag helt klart gjort det ja. Vill man bevara det dränerande så får man ha markduk runt om. Annars kommer ju jord från sidorna leta sig in mellan stenarna. Men det spelar nog mindre roll i ditt fall, är ju inte fukt du är rädd för.R reta skrev:
vilken cliff hanger, haha, vad ska jag tänka på då?Tomtom79 skrev:
Men tack för övrig info! får helt enkelt bli så att jag gör om. Spontan halvrelaterad fråga; när man packar/vibbar, gör man det på jorden, makadamen eller både och? Tänker att det lär väl finnas risk för att göra hål i duken om man vibbar något ovanför markduk?
Hade lite meck med inlägget där ja.. Formulerade om mig så det kom med i annan form.R reta skrev:vilken cliff hanger, haha, vad ska jag tänka på då?
Men tack för övrig info! får helt enkelt bli så att jag gör om. Spontan halvrelaterad fråga; när man packar/vibbar, gör man det på jorden, makadamen eller både och? Tänker att det lär väl finnas risk för att göra hål i duken om man vibbar något ovanför markduk?
Vibrera jorden kan man göra först om man vill. Dock så packar det sig sisådär, det blir packat men så fort det blir fuktigt så kan det röra sig igen. Mest nytta gör det om jorden är uppgrävd och fluffig.
Sen på med duken och makadam. När man sen paddar på den kommer den tryckas ner något i jorden men har man valt rätt styrka på duken ska den hålla.
Makadam blir dock ungefär som lös jord, oavsett hur mycket man packar det så kommer det ligga löst. Men när du sen lägger en betongplatta på och stenarna inte kan röra sig i sidled längre så blir det stumt och bra.
Mest nytta gör paddning på stenkross med nollfraktion, ex 0-32. Då packas de olika fraktionerna ihop så att alla lufthål försvinner. Det blir stenhårt sen och går knappt att hacka sig genom med spaden.