96 732 läst ·
108 svar
97k läst
108 svar
Råkade gräva av fiberkabel...
Eller ovilja att spränga... Vi har lagt vår 20 cm ner, där var det berg. Men vi vet ju å andra sidan var vi har den, OCH det är märkband över, som jag fick sno på helgen, för det hade de glömt att ge oss.MagHam skrev:
Man ska inte titta rakt in i fiber då man inte vet vad som sitter i andra änden. Men de lasrar som används till privatkund har inte den möjligheten att bränna sönder något så dessa varningar känns ungefär som att man inte ska stoppa en motorsågskedja med handen. Det sista är bevisningen farligt men mest för att du inte ska kunna stämma någon.
Normala korthålls lasrar man kör med upp till ca 13 km sänder i ca 0.1 mW och det är inget man eldar upp något med.
Normala korthålls lasrar man kör med upp till ca 13 km sänder i ca 0.1 mW och det är inget man eldar upp något med.
Just för fiber optisk kommunikation, laser är utbredd, den har klass 1M.MagHam skrev:
1mw har laser pekaren oxå men då är strålen smal och visserligen skadlig för ögonen.
En vanlig laser i en fiber av denna typ ligger på upp till 0,5 mW effekt (-3 dBm). Kombineras den med en TV-laser (förekommer i många stadsnät) kan den addera lika mycket så man får 1 mW. Inte ens detta är omedelbart farligt, men man ska alltid vara försiktig med fiber eftersom skadorna blir ödesdigra om något skulle gå fel.
En Raman-förstärkare i ett fiberoptiskt långdistansnät ligger på 1 watt (!) och du kan lätt bränna dina initialer i en träskiva med en sådan. Gräver du av en fiber du inte vet något om så titta INTE på ändarna, ens på avstånd!!!
Angående laserpekare:
"Klass 2
I klass 2 ingår endast lasrar som avger synlig strålning och som har maximal uteffekt på 1 milliwatt. Om ett oskyddat öga exponeras bländas man och våra reflexer får oss att blinka. Den naturliga reaktionen är tillräckligt snabb för att förhindra skador på näthinnan. Exempel på lasrar i denna klass är laserpekare som används vid föreläsningar."
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Laser/Laserklasser/
Normala (lagliga) laserpekare är bara farliga om man inte värjer sig genom att t.ex. blinka.
Tillbaka till din fråga. Eltel borde kunna skarva din fiber. Det blir en enkel svetsning och en liten skarvbox som läggs i marken där skadan är. De bör kunna dra i lite ny fiber från ditt hus om inte det som finns upprullat där räcker. Å andra sidan kanske det blir billigare att blåsa i ny fiber efter att ha skarvar slangen (dukten).
En Raman-förstärkare i ett fiberoptiskt långdistansnät ligger på 1 watt (!) och du kan lätt bränna dina initialer i en träskiva med en sådan. Gräver du av en fiber du inte vet något om så titta INTE på ändarna, ens på avstånd!!!
Angående laserpekare:
"Klass 2
I klass 2 ingår endast lasrar som avger synlig strålning och som har maximal uteffekt på 1 milliwatt. Om ett oskyddat öga exponeras bländas man och våra reflexer får oss att blinka. Den naturliga reaktionen är tillräckligt snabb för att förhindra skador på näthinnan. Exempel på lasrar i denna klass är laserpekare som används vid föreläsningar."
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Laser/Laserklasser/
Normala (lagliga) laserpekare är bara farliga om man inte värjer sig genom att t.ex. blinka.
Tillbaka till din fråga. Eltel borde kunna skarva din fiber. Det blir en enkel svetsning och en liten skarvbox som läggs i marken där skadan är. De bör kunna dra i lite ny fiber från ditt hus om inte det som finns upprullat där räcker. Å andra sidan kanske det blir billigare att blåsa i ny fiber efter att ha skarvar slangen (dukten).
Redigerat:
En gång var jag på netonet, vid kassan har de en streckkodläsare som strålar rakt ut mot kunden, ca 1 meter från golvet. Där stod en flicka typ 5 år och glodde rakt på lasern vilket hon tyckte det var jätte kul.
Efter en liten förklaring åt flickan o lite större version åt pappan tog jag en större diskussion med kassören som stod fast att den är ofarlig. Hopplös uppgift att övertyga honom.
Efter en liten förklaring åt flickan o lite större version åt pappan tog jag en större diskussion med kassören som stod fast att den är ofarlig. Hopplös uppgift att övertyga honom.
Många laserscanners är klass 1M-lasar vilket innebär att man måste ha t.ex. kikare eller annan förstorande utrustning för att skada ögonen, även vid längre exponering. Om detta är vad man hade i butiken hade kassören antagligen rätt. Inte ens en klass 2-laser bör vara farlig i dessa sammanhang eftersom flickan stod på ett visst avstånd från scannern (antar jag). Jämfört med en laserpekare i klass 2 som samlar strålen har en scanner ju en utspridd stråle och det kommer inte att bli långt ifrån samma instrålad effekt i ögat från en scanner ens på kort håll.
Inte titta med "remaining eye". Jag tolkar det som att om man har två ögon kan man kolla med det första, men har man redan kollat på laser med det första och inte längre har det kvar så får man inte göra det samma med det andra, kvarvarande ögat...pelpet skrev:
Så vitt jag vet, lasescanner är antingen klass 1 eller 2. Om vi antar att de är klass 1 laser då blir det skadlig om nån glor på den står 20 cm ifrån källan och glor på den. Säg det pågår 4-5 minuter att pappan blir färdig med köpet, då tycker jag att det finns en ganska stor risk för ögonskada, speciellt för barn.fb35523 skrev:Många laserscanners är klass 1M-lasar vilket innebär att man måste ha t.ex. kikare eller annan förstorande utrustning för att skada ögonen, även vid längre exponering. Om detta är vad man hade i butiken hade kassören antagligen rätt. Inte ens en klass 2-laser bör vara farlig i dessa sammanhang eftersom flickan stod på ett visst avstånd från scannern (antar jag). Jämfört med en laserpekare i klass 2 som samlar strålen har en scanner ju en utspridd stråle och det kommer inte att bli långt ifrån samma instrålad effekt i ögat från en scanner ens på kort håll.
När det gäller barn då är det inte många studier som är gjorda varken för medicinering eller påverkan av farliga medel. Anledningen är att ingen förälder vill att barnen ska delta i nån undersökning. Så att säga det finns bara teoretiska antagande om hur laser påverkar ögonen hos barn.
Precis så, det är ju sämre att vara totalblind men man kan nog leva utan djupseende. Ska man kunna återanvända ett klassiskt meme får man inte vara för noggrann med korrekthetenMathiasS skrev:
Ge dig nu Matsj, förstör inte denna tråden också genom att pådyvla din ickekunskap. Du riskerar bara att blotta din okunskap igen.Matstj skrev:Så vitt jag vet, lasescanner är antingen klass 1 eller 2. Om vi antar att de är klass 1 laser då blir det skadlig om nån glor på den står 20 cm ifrån källan och glor på den. Säg det pågår 4-5 minuter att pappan blir färdig med köpet, då tycker jag att det finns en ganska stor risk för ögonskada, speciellt för barn.
När det gäller barn då är det inte många studier som är gjorda varken för medicinering eller påverkan av farliga medel. Anledningen är att ingen förälder vill att barnen ska delta i nån undersökning. Så att säga det finns bara teoretiska antagande om hur laser påverkar ögonen hos barn.
Det var bra att att du informerade familjen, men det finns ingen anledning att överdriva riskerna. Vore det så farligt som du påstår skulle ju det drälla av blinda ungar i varenda matvarubutik med självscanning. Och det gör det inte. Du får dessutom inte ett barn att stirra in i något i 4-5 minuter. Barn för rastlösa för sådant
