Byggahus.se

Rädda thujorna

1. Ejmelie
    Hobbysnickare · Ekerö · 422 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
  2. B
    Medlem · Stockholms · 257 inlägg

Boende45

Medlem
    Var har du köpt dom?

3. L
    Medlem · Linköping · 358 inlägg

lassebrun

Medlem
    Kan det ha vattnats för mycket/för ofta? Mycket och sällan är bättre än ofta och lite om jag minns rätt.

4. Ejmelie

Ejmelie

Hobbysnickare
    Köpt på thujor.se

Fick med droppslang när jag köpte thujorna så utgår ifrån att droppslang ska användas.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 20 672 inlägg

BirgitS

Medlem
    Hur känns jorden 20 cm ner?
    Det är det som avgör om de behöver mer eller mindre vatten.

6. L

lassebrun

Medlem
    Hur styr du droppslangen? Eller har du haft den konstant påkopplad?

7. Ejmelie

Ejmelie

Hobbysnickare
    Jag har en regulator kopplad till den så den får rätt mängd vatten per timme. Sedan har jag haft den igång hela tiden när det har varit varmt ute.

8. L

lassebrun

Medlem
    Då tror jag du övervattnat rejält.
    Jag kör droppslang med ett tidsur samt fuktmätare kopplad. vattnar som mest 2h/vecka eller tills det att fuktighetsmätaren slår ifrån.

Stäng av och slå på ett par timmar en kväll i veckan. Gör sedan som tidigare tips. gräv ett litet hål och känn hur blött det är en bit ner.

För kul, räkna ut hur mycket vatten du gett dina tujor om droppslangen varit konstant på.

9. Ejmelie

Ejmelie

Hobbysnickare
    Ok! Ja då låter det verkligen som jag övervattnat dem. Finns det någon räddning för dem nu eller är det för sent?

10. B
    Medlem · Stockholms · 257 inlägg

Boende45

Medlem
    Det gjorde tyvärr jag också. 120 st som är väldigt svåra att hålla liv i efter plantering. Gissar att thujorna som är uppväxta i Polen eller liknande inte är anpassade efter våra förutsättningar eller helt enkelt av mycket låg kvalitet.

Jämförde efter plantering med thujor från Bauhaus och de var helt klart mer välväxta och friska av samma sort, Smaragd och storlek.

Att företaget vägrar att skicka gödslet jag köpte samtidigt säger en hel del om seriositeten och nivån på företaget.

Har aldrig varit med om något liknande tidigare.

De kommer med all säkerhet att gå in på denna forumtråd och låtsas vara mycket nöjda kunder.

11. Ejmelie

Ejmelie

Hobbysnickare
    Thujor.se hörde av sig och sa att vi skulle se hur de såg ut om en månad. Sedan skulle de byta ut de som dött (y)

12. K
    Medlem · Munkedal · 607 inlägg

Kalle B

Medlem
    Tvivlar på att de är övervattnade, thuja växer naturligt i kärr så de är mycket tåliga mot blöta förhållanden. Men om de kom barrotade är de väldigt stressade just nu, när värmen gör att de vill suga en massa vatten för att svalka sig men de har inte hunnit gro något rotsystem ännu som kan suga den mängd vatten de vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.