T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Jag satte 150 meter thujahäck förra hösten. Planterade dem efter konstens alla regler. Har även täckt dem med skuggväv över vintern/våren.
Har tagit bort skuggväven och haft droppslang på regelbundet när det inte regnar. Ändå börjar de redan se risiga ut. Är orolig att dem ska dö.
Vad ska jag hitta på?
Har tagit bort skuggväven och haft droppslang på regelbundet när det inte regnar. Ändå börjar de redan se risiga ut. Är orolig att dem ska dö.
Vad ska jag hitta på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då tror jag du övervattnat rejält.
Jag kör droppslang med ett tidsur samt fuktmätare kopplad. vattnar som mest 2h/vecka eller tills det att fuktighetsmätaren slår ifrån.
Stäng av och slå på ett par timmar en kväll i veckan. Gör sedan som tidigare tips. gräv ett litet hål och känn hur blött det är en bit ner.
För kul, räkna ut hur mycket vatten du gett dina tujor om droppslangen varit konstant på.
Jag kör droppslang med ett tidsur samt fuktmätare kopplad. vattnar som mest 2h/vecka eller tills det att fuktighetsmätaren slår ifrån.
Stäng av och slå på ett par timmar en kväll i veckan. Gör sedan som tidigare tips. gräv ett litet hål och känn hur blött det är en bit ner.
För kul, räkna ut hur mycket vatten du gett dina tujor om droppslangen varit konstant på.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det gjorde tyvärr jag också. 120 st som är väldigt svåra att hålla liv i efter plantering. Gissar att thujorna som är uppväxta i Polen eller liknande inte är anpassade efter våra förutsättningar eller helt enkelt av mycket låg kvalitet.T Ejmelie skrev:
Jämförde efter plantering med thujor från Bauhaus och de var helt klart mer välväxta och friska av samma sort, Smaragd och storlek.
Att företaget vägrar att skicka gödslet jag köpte samtidigt säger en hel del om seriositeten och nivån på företaget.
Har aldrig varit med om något liknande tidigare.
De kommer med all säkerhet att gå in på denna forumtråd och låtsas vara mycket nöjda kunder.
Tvivlar på att de är övervattnade, thuja växer naturligt i kärr så de är mycket tåliga mot blöta förhållanden. Men om de kom barrotade är de väldigt stressade just nu, när värmen gör att de vill suga en massa vatten för att svalka sig men de har inte hunnit gro något rotsystem ännu som kan suga den mängd vatten de vill ha.