Tjena.
Vår oisolerade garagebyggnad innehåller ett "hobbyrum" (med enklare isolering & "självdrag") där det hållits ca 10 grader på vintern i 20 år. Såg nu att det satt en takventil i ena hörnet av detta hobbyrum och nyfiket klättrade jag upp på (kall) vinden för att kolla var ventilen tar vägen. Tyvärr ser jag att ventilen bara ventileras till vinden och inte utomhus... Snark! Självklart var det tydliga skillnader på trät i området kring ventilations röret. Jag är för okunnig på fastställa om det är någon mögel eller om trät bara mörknat till följd av att det blivit fuktigt? Det ser dock ut som svartmögel på väggen intill isoleringen?
För att åtgärda problemet tänkte jag helt sonika bara montera ett stos med galler utmed det frisklufts galler som redan sitter där och koppla luftröret till detta. Detta bör väl åtgärda problemet? Sen även komplettera hobbyrummet med en frisk luftventil.
Några tips på bra medel efter det för att skrubba möglet?
Värt att nämna är att resten av vindsutrymmet ser tokfräscht ut, endast detta område som tagit stryk.
Se bilder och dela med er av er kunskap
Mvh
Nybliven husägare
Vår oisolerade garagebyggnad innehåller ett "hobbyrum" (med enklare isolering & "självdrag") där det hållits ca 10 grader på vintern i 20 år. Såg nu att det satt en takventil i ena hörnet av detta hobbyrum och nyfiket klättrade jag upp på (kall) vinden för att kolla var ventilen tar vägen. Tyvärr ser jag att ventilen bara ventileras till vinden och inte utomhus... Snark! Självklart var det tydliga skillnader på trät i området kring ventilations röret. Jag är för okunnig på fastställa om det är någon mögel eller om trät bara mörknat till följd av att det blivit fuktigt? Det ser dock ut som svartmögel på väggen intill isoleringen?
För att åtgärda problemet tänkte jag helt sonika bara montera ett stos med galler utmed det frisklufts galler som redan sitter där och koppla luftröret till detta. Detta bör väl åtgärda problemet? Sen även komplettera hobbyrummet med en frisk luftventil.
Några tips på bra medel efter det för att skrubba möglet?
Värt att nämna är att resten av vindsutrymmet ser tokfräscht ut, endast detta område som tagit stryk.
Se bilder och dela med er av er kunskap
Mvh
Nybliven husägare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är mögel taket. Jag har använt penetrox med väldigt gott resultat.
För att ventilationen ska fungera bäst med skorstenseffekten så dra ut den genom yttertaket och isolera hela röret med kondensisolering
För att ventilationen ska fungera bäst med skorstenseffekten så dra ut den genom yttertaket och isolera hela röret med kondensisolering
Tack för ditt svar. Ska kolla upp penetrox! Att dra genom yttertaket är inte ett alternativ i dagsläget så jag satte en stos bredvid befintlig och ventilerar ut bredvid. Rummet dit ventilationen är kopplad till kommer hålla några plusgrader i vinter är tanken.Matti_75 skrev:
Tack för svaret.Matti_75 skrev:
Jag har klätt röret med gullfiberisolering i dagsläget. Räcker det tro?
(Ska linda om isoleringen med ståltråd, hade bara tejp för stunden).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Räcker det med att endast ha en hålplatta plus skruv i limträbalken
Tak & Vind -
Räcker det att fästa OSB-skiva i läkt?
Byggnadsfysik -
Räcker det att putsa över
Fasad -
Räcker det med gråvattenfilter vid sommarvatten??
Vatten & Avlopp -
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera