Kära Bulle .. Byggahus.se ;)

Jag insåg att det är hög tid att betala in skatten på vinsten jag gjorde vid försäljningen av förra boendet.
Har varit inne på skatteverkets hemsida och inser att jag har missat datumet (2 februari). Klantigt.

Jag klickar mig vidare och skatteverket vill att jag loggar in på deras sida och anger mina uppgifter i inkomstdeklarationen. Problemet är att när jag försöker med det får jag veta att den är stängd till den 19 mars.

Jag söker manuellt upp K6-blanketten och försöker fylla i. När jag kommer till slutet av den läser jag att beloppen ska föras över till inkomstdeklaration 1. Som är stängd till den 19 mars.

Sorry skatteverket. Trots era videos med den tydligaste av alla tydliga informatörer så lyckas jag inte tyda vad det är ni vill.

Så snälla forumet. Hjälp. :)

Hej, om jag förstår dig rätt.

Skatten på vinsten för din försäljning av bostaden du skall betala under 2015 skall vara insatt på ditt skattekonto senast 2 februari om du skall slippa att betala ränta på det beloppet.

Deklarationen skall du som privatperson lämna senast i början av maj, och kan väl tidigast lämnas i pappersform när du fått alla kontrolluppgifter men elektroniskt tydligen tidigast 19 mars.

Eftersom du missade datum för ränta är det bara att sitta lugnt i båten, fylla i deklarationen när det kommer och sedan betalar du in pengarna på ditt skattekonto när din slutskattesedel kommer.

Frågor på det?
Ställ dem i hörnet ;-)

Och datumet är 12 februari om det gäller mer pengar än 30.000. Du betalar ränta för varje dag, så sätt in pengarna nu så slipper du ränta på resterande tid.

Jo det där var ju den lätta lösningen som jag tom. förstått själv. ;)

Men frågan är hur jag kan betala in pengarna redan nu?

Jag inser samtidigt som jag skriver detta att man skulle kunna köra old school style och ringa men vafasen, nu har jag redan hängt ut mig och det kanske kan hjälpa andra framöver som inte heller fattar att en modern telefon också har en ringfunktion.

injonil skrev:
Och datumet är 12 februari om det gäller mer pengar än 30.000. Du betalar ränta för varje dag, så sätt in pengarna nu så slipper du ränta på resterande tid.
Så om jag kastar in hela beloppet i dag så är det lugna puckar?

Inte har du koll på hur mycket ränta man betalar?

Aha, tack.
Jag loggade in på mitt skattekonto och ser att jag inte har någon skatteskuld. Konstigt. Får nog bli ett telesamtal till slut ändå.

Någon skuld får.du inte förrän du har deklarerat och skatteverket fattat beslut. Men räntan räknas retroaktivt. :) Ring du och berätta vad de svarar!

Ok.. så jag ska betala in i förväg ett belopp som jag räknar ut på blanketten som är stängd till den 19 mars. Smart.
Ska man alltså behöva leta fram miniräknaren och räkna själv. Oh du grymma värld.
Stort tack för all hjälp. Det var lätt värt att slippa ringa. :)

Men behöver du verkligen inkomstdeklarationen till detta? Är det inte oberoende av din inkomst?

Rätt vanligt system, som enskild näringsidkare får man beslut på skatt i december året efter, och skall betala senast mars två år efter det åt man tjänar pengarna. Men räntan beräknas från februari året efter redan.

När man säljer med mäklare så brukar ju de räkna fram reavinstskatt m.m. Men TS kanske sålde på egen hand?

Jag förstår inte riktigt vad Distordera har problem med.

Pincipen är ju rätt enkel:
Försäljningspris - inköpspris - mäklararvode - flyttstädningskostnad - förbättringsutgifter = reavinst.
När affären är klar och alla siffror finns gör man en deklaration.
Och sedan får man ett besked från skatteverket.

Numera, med de låga räntorna lär det inte vara någon ekonomi i att skjuta upp reavinstskatten, för staten tar högre ränta än vad bankerna vill ha för att låna ut motsvarande belopp.
https://www.compricer.se/nyheter/ar...letter20141211&utm_content=newsletter20141211

Så Distordera: Vad är oklart?

http://www.skatteverket.se/privat/f...talaskatt.4.233f91f71260075abe8800070771.html

http://www.skatteverket.se/privat/f...stadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html

Det oklara var som jag skrev i nåt inlägg i början.
Jag gick in på skatteverkets hemsida för att deklarera att jag sålt en bostad med vinst.
Skatteverket hänvisar att jag ska logga in på inkomstdeklaration 1 för att göra detta. Det går dock inte för den tjänsten är stängd.
Jag letar därför upp K6-blanketten. När jag kommer en bit ner i dokumentet står det att jag ska föra in siffrorna i inkomstdeklaration 1.
Moment 22 således.
Men jag ska inte tråka mer med detta, jag slår dem en signal i nästa vecka.

Du anger att du vill föra tillbaka uppskovet när du deklarerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.