3 232 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Rädsla för gamma men inte radon - rimligt?
Hej,
Vi har hittat ett hus byggt -68 där man 2007 genomförde en radonmätning som uppgick till 60 ”becquerel”-enheter i snitt. I de 4 rummen man mätte fick man värdena 60-60-60-50 vilket gav ett snitt på 60) utan att några åtgärder är utförda, man bör alltså kunna få ner detta än lägre med rätt åtgärder. Således är det inga höga värden att tala om när det gäller radon. Det framgår inte var radonet kommer ifrån (mark eller konstruktion).
Mäklaren har informerat om att majoriteten av konstruktionen är i leka-block men inslag av blåbetong. Man har gjort en håltagning i en vägg (vet ej varför man valde just den väggen) och där funnit blåbetong. Teoretiskt kan det alltså vara fler väggar.
Nu till min fråga;
Jag oroar mig inte för radonet i sig då det är redan lågt och potential att reducera ytterligare finns. Låt säga att 80% av väggarna visar sig vara i blåbetong - hur ställer man sig till den gammastrålning som det innebär?
vi har en 1-åring och en 4-åring och detta är ett hus vi vill bo i länge.
tacksam för snabba svar då det snart är visning med allt vad det innebär
Med vänlig hälsning,
Seerikand
Vi har hittat ett hus byggt -68 där man 2007 genomförde en radonmätning som uppgick till 60 ”becquerel”-enheter i snitt. I de 4 rummen man mätte fick man värdena 60-60-60-50 vilket gav ett snitt på 60) utan att några åtgärder är utförda, man bör alltså kunna få ner detta än lägre med rätt åtgärder. Således är det inga höga värden att tala om när det gäller radon. Det framgår inte var radonet kommer ifrån (mark eller konstruktion).
Mäklaren har informerat om att majoriteten av konstruktionen är i leka-block men inslag av blåbetong. Man har gjort en håltagning i en vägg (vet ej varför man valde just den väggen) och där funnit blåbetong. Teoretiskt kan det alltså vara fler väggar.
Nu till min fråga;
Jag oroar mig inte för radonet i sig då det är redan lågt och potential att reducera ytterligare finns. Låt säga att 80% av väggarna visar sig vara i blåbetong - hur ställer man sig till den gammastrålning som det innebär?
vi har en 1-åring och en 4-åring och detta är ett hus vi vill bo i länge.
tacksam för snabba svar då det snart är visning med allt vad det innebär
Med vänlig hälsning,
Seerikand
F falkn skrev:
Tack för ditt svar! Kanske är det jag som blandar ihop saker och ting men 60-värdet av radon oroar mig inte då jag inser att det är lågt. Det är alltså den eventuella strålning man får av blåbetong jag undrar över. Ponera att det endast är em vägg av blåbetong - då river vi den (vid eventuellt köp) så är problemet ur världen för att stilla min/vår oro - befogad eller ej. Men är det många väggar av betong ställs det i en annan dager.
återigen, det är inte radonvärdet som oroar utan det är om det visar sig att många väggar är i blåbetong och effekten av den gammastrålningen.
Kanske luddigt skrivet, sorry för det!
Men du har ju ingen radon? Faran med blåbetong är att den utsöndrar radon, vilket är radioaktivt. Du mäter inte upp någon strålning över bakgrundsstrålningen, vilket innebär att din blåbetong inte utsöndrar någon radon, vilket innebär att den är totalt ofarlig.
Tack för ditt svar! Vad menad med bakgrundsstrålning?P PatrikJo skrev:
Jag kanske har missuppfattat men här är min tolkning;
- Radon kommer antingen från mark eller konstruktionsmaterial, t.ex blåbetong. So far, so good
- Blåbetong avger, förutom radon, också Gamma-strålning. Man mäter Gammastrålning för att avgöra var/om man har blåbetong i väggarna.
Dvs, har man ingen blåbetong men ändå radon kan man sanera detta med div. åtgärder.
Har man blåbetong avger det en viss mängd radon (vilket kan saneras) men samtidigt Gammastrålning vilket, som jag uppfattat det, inte finns möjlighet att sanera utan enda möjligheten är att riva ut och bygga upp på nytt.
Det finns teorier kring barnleukemi i samband med Gammastrålning från Blåbetong - jag förstår att "man också kan få cancer av att äta chips (akrylamid)" och att mitt tänk i denna fråga inte är 100% rationellt. Samtidigt vill jag vara säker på att det beslut vi tar, i vårt livs hittills dyraste affär, är genomarbetat.
Hänger du med?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIHhAC&usg=AOvVaw2GtOiVujan51gheGDkqrNF
Gammal tråd och har inte läst hela men kanske du hittar lite svar där.
Gammal tråd och har inte läst hela men kanske du hittar lite svar där.
För att förtydliga:
Bequerell är enheten för sönderfall/sekund.
Den säger inget om vilken typ av sönderfall det uppmätta kom ifrån (alfa, beta eller gamma).
Långtidsradonmätning mäter alfasönderfall i luften i dosorna, alltså enbart radon (såvitt jag förstått).
Korttidsmätningar vet jag inte hur de funkar.
Man brukar sedan antingen prata om Bq/m3 (radon/luftvolym) eller Bq/liter (radon/vattenvolym) som går att jämföra mot gränsvärden.
För gammastrålning mäter man miljödosekvivalent i microSievert/h som handar om vad kroppen absorberar.
Så du måste veta vad din referens på 60Bq kommer ifrån för mätning och relativt vad.
Tråden ovan verkar bra, läs den.
Den säger inget om vilken typ av sönderfall det uppmätta kom ifrån (alfa, beta eller gamma).
Långtidsradonmätning mäter alfasönderfall i luften i dosorna, alltså enbart radon (såvitt jag förstått).
Man brukar sedan antingen prata om Bq/m3 (radon/luftvolym) eller Bq/liter (radon/vattenvolym) som går att jämföra mot gränsvärden.
För gammastrålning mäter man miljödosekvivalent i microSievert/h som handar om vad kroppen absorberar.
Så du måste veta vad din referens på 60Bq kommer ifrån för mätning och relativt vad.
Stort tack för ditt svar - alldeles för många och för krångliga ord för en enkel ekonom.... ;DDavid-O skrev:
För att förtydliga:
Klicka här för att svara