16 läst ·
1 svar
16 läst
1 svar
Radonfläkt i radhus ?
Hej, tittar på ett litet fint hus by 1971, ca 150 kvm enplan m källare. När jag kollade var det en rejäl och högljudd fläkt som transporterade luft från källarvåningen ut till terassen i grova alu-rör (infällda), det var någon form av radon-sug fär att hålla ned halten inomhus. Mätningen låg under gränsvärdet i markplanet, men precis på ribban i källaren. Vet att det finns massa fördomar om radon och detta är ju inte ett radon-hus eftersom de har evakueringsfläkten, men jag känner ändå visst obehag
att gå vidare - någon som har lkoll på om dessa är mer svårsålda i nästa steg om vi hugger till ?
att gå vidare - någon som har lkoll på om dessa är mer svårsålda i nästa steg om vi hugger till ?
Vad visar mätningarna, totalt och på de olika mätställena? Det är alltså ett radonsanerat hus. Är det markradon? I så fall borde ett aluminiumrör gå ner genom plattan. Om det är byggradon skulle jag vara lite mer skeptisk, men det måste framkomma i objektbeskrivningen. Kan också vara en kombination.O olof63 skrev:Hej, tittar på ett litet fint hus by 1971, ca 150 kvm enplan m källare. När jag kollade var det en rejäl och högljudd fläkt som transporterade luft från källarvåningen ut till terassen i grova alu-rör (infällda), det var någon form av radon-sug fär att hålla ned halten inomhus. Mätningen låg under gränsvärdet i markplanet, men precis på ribban i källaren. Vet att det finns massa fördomar om radon och detta är ju inte ett radon-hus eftersom de har evakueringsfläkten, men jag känner ändå visst obehag
Bullret från fläkten beror ofta på att kullagren är slut, det kan man byta själv.
Klicka här för att svara