Hej, tittar på ett litet fint hus by 1971, ca 150 kvm enplan m källare. När jag kollade var det en rejäl och högljudd fläkt som transporterade luft från källarvåningen ut till terassen i grova alu-rör (infällda), det var någon form av radon-sug fär att hålla ned halten inomhus. Mätningen låg under gränsvärdet i markplanet, men precis på ribban i källaren. Vet att det finns massa fördomar om radon och detta är ju inte ett radon-hus eftersom de har evakueringsfläkten, men jag känner ändå visst obehag
att gå vidare - någon som har lkoll på om dessa är mer svårsålda i nästa steg om vi hugger till ?

D
O olof63 skrev:
Hej, tittar på ett litet fint hus by 1971, ca 150 kvm enplan m källare. När jag kollade var det en rejäl och högljudd fläkt som transporterade luft från källarvåningen ut till terassen i grova alu-rör (infällda), det var någon form av radon-sug fär att hålla ned halten inomhus. Mätningen låg under gränsvärdet i markplanet, men precis på ribban i källaren. Vet att det finns massa fördomar om radon och detta är ju inte ett radon-hus eftersom de har evakueringsfläkten, men jag känner ändå visst obehag
att gå vidare - någon som har lkoll på om dessa är mer svårsålda i nästa steg om vi hugger till ?
Vad visar mätningarna, totalt och på de olika mätställena? Det är alltså ett radonsanerat hus. Är det markradon? I så fall borde ett aluminiumrör gå ner genom plattan. Om det är byggradon skulle jag vara lite mer skeptisk, men det måste framkomma i objektbeskrivningen. Kan också vara en kombination.

Bullret från fläkten beror ofta på att kullagren är slut, det kan man byta själv.

Hej, det är uppmött en kortare period med film; feb-mars 2019 och då v ar värdena

50 på markplan
210 i souterrängvåningen

sedan installerades den där brötiga fläkten som jag skrev om ovan, låter som en flygmotor och utblåset är direkt vid uteplatsen, men det som bekymrar mig är att dels är mätperioden lite för kort och fel årstid, sedan misstänker jag att många reagerar som jag att hus med markradon (framgår inte var den kommer ifrån, så jag killigissar och på SGU är området orange) går bort.

Ser ut att vara markradon, i beskktningsprotokollet står att det installerades en radonsug för markradon 2018, inga mer detaljer. När det gäller resten av huset och grundläggningen står ingenting om blåbetong, se nedan

Byggnadstyp: 1 plans gavelradhus med källare
Byggnadsår: 1971
Mark: Okänt
Grundläggning: Betongplatta på mark i källare och krypgrund
Bjälklag: Lättbetong
Stomme: Betong, Lättbetong, Trä
Fasad: Träpanel
Fönster: 3 glas isolerglaskassetter
Yttertak: Låglutande gummiduk
Uppvärmning: Luft-vatten värmepump
BraskaminLuft-luft värmepump
Ventilation: Självdrag
Vatten/avlopp: Kommunalt vatten och avlopp
Vind: Uppstolpat tak (saknas inspekterbar vind)

Blåbetong är en typ av lättbetong.
Blåbetong var vanligt i början av 70-talet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Men all blåbetong innehåller inte radon.

Februari och mars är väl normalt bra månader att mäta i Stockholmsområdet. Man värmer fortfarande husen och det är inte normalt att ha fönstren öppna. 3-4 veckor är väl en vanlig mätlängd?

Är det så här:
2018 installerades radonsugen.
2019 mätte man radonhalten.
I inlägg 3 skrev du att det gjordes i omvänd ordning.

Personligen så hade fläkten varit mer värdesänkande än att det finns lite radon.
Men båda grejerna går ju att lösa relativt enkelt.

hej, tågordningen ovan stämmer, gissar att förrförra ägaren hde höga värden, installerade en sug lxh gjorde om mötningen 2019 för att sälja huset. Min oro är dock att hus från denna tid är mindre attraktiva av fler skäl, radon ör ett, energiförbeukning ett annat.

D
O olof63 skrev:
hej, tågordningen ovan stämmer, gissar att förrförra ägaren hde höga värden, installerade en sug lxh gjorde om mötningen 2019 för att sälja huset. Min oro är dock att hus från denna tid är mindre attraktiva av fler skäl, radon ör ett, energiförbeukning ett annat.
Äsch. I stort sett alla hus i Sverige står på radonmark. Det är väl bara på Gotland (och Öland?) som man kan vara säker på att slippa markradon vid husköp. Har grannfastigheterna varit svårsålda till exempel? Fläkten drar inte många watt och dess buller går att åtgärda.

Om radonfläkten är rätt installerad så är det minimalt med rumsluft den suger ut. Så det är bara fläktmotorn som drar energi.

Med tanke på att det är självdragsventilation ihop med LLVP-uppvärmning (samt braskamin) så är det troligen minimal luftomsättning i huset. Man bör se över ventilationen, med tanke på att radonvärdet är över gränsvärdet i källaren så kan det vara smart att installera FTX-system i hela huset, på så sätt minskar radonet i källaren (och markplanet) samt blir friskare luft i hela huset.

Tack för tiosen, vad är ftx och hur funkar det ? är det bara för källaren då ?

löste lite om ftx, låter vettigt men hur får jag den att funka med min luftvärmepump som matar vv och golvvärmen ?

FTX-systemet sköter bara om ventilationen, den har ingen koppling till uppvärmningen eller varmvattnet.

Ventilationstyper:
S = självdrag, "kräver" varm murstock
F = fläktstyrd frånluft, typ köksfläkten
FX = fläktstyrd frånluft med värmeåtervinning, t.ex FLVP (frånluftsvärmepump)
FT = fläktstyrd till- och frånluft.
FTX = fläktstyrd till- och frånluft med värmeåtervinning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej var och tittade på objektet igen, det var för höga nivåer innan 2018, så då satte förra ägaren in en sug, ett rör för markradon (källaren gissar jag) och ett för krypgrunden (där kom jag inte ner, trångt och bökigt) - som blåste ut en rejäl skopa 24/7. Mitt intryck från den här tråden är att det inte är någon showstopper, nya mätvärdena var < 200 så bara fläkten snurrar och inte för mycket energi försvinner så är huset säljbart. Tack för bra tips och inspo. Samtliga fönster var av 70-talstyp, dvs 3-glas argon, ej öppningsbara och några var med en sådan där luftspalt a la Svenska Hjärtan (TV serie från 80-.talet) :-) Det är minst 3 stora (60 * 160) fönstersektioner som det bara är att byta ut och 6 st (45 * 160) till lite snyggare variant med spröjs, öppningsbara osv. Det blir inte gratis. Sedan funderar jag på FTX:en, bra ide :-) Men då blir det ny kanalisation till samtliga rum så det är ju en rejäl resa också. ...

Bor i Västerås och här verkar det som om problemet är att grus och sand kommer från en grusgrop med förhöjd radonhalt. Satte in en fläkt men den gjorde ingen större nytta. Eftersom jag i ett rum hade problem med fukt som kom in genom källargolvet valde jag att slipa av alla källargolv med en vinkelslip slipade jag upp sprickorna i källargolvet och spacklade igen sprickorna. Därefter köpte jag flera burkar med golvfärg och eftersom betonggolvet verkade släppa igenom vatten blandade jag en burk golvfärg med två burkar vatten som jag sedan med en sopborste penslade ut på golvet så efter någon vecka verkade det som om de mesta färgen sugits in i betonggolvet. Först efter tredje stryckningen stannade ett lager golvfärg kvar på golvet och så på vintern kom jag fram till att radonhalten i källaren sjunkit från ca 900 Bq till straxunder 100 Bg och då har jag ca 15 kvadratmeter golv kvar som jag vara strukit med ett lagerqfärg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.