Har förhöjda radonvärden i delar av huset och vill sänka dessa. Ett företag har mätt i punktkällor där det var upp till 6000 bq. Funderar på om tätningarna går att fixa själv, eller om man borde anlita en expert. Vad tycker ni? Och hur skulle ni lösa problemet? Har FTX-aggregat redan. Funderar på att även koppla in källaren på ventilationen.

1. Skulle ni såga av det yttre röret så att det kommer i nivå med golvet, och sedan bygga upp en sarg och fylla på med radontätningsmassa (Isola tex.)?

Två svarta korrugerade rör som sticker upp ur golvet bredvid en murad tegelvägg, del av ett diskussionsforum om radonlösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Här är det rör-i-rör, hur gör man bäst här?
Svart och grått rörsystem i en källare, eventuellt kopplat till radonhantering. En kopparledning syns mot en stenig bakgrund.
Skapa konto

3. Mer osäker på vart dessa kommer ifrån, kanske inget problem. Hur gör man annars?

Två blåa flexibla rör som går längs en vägg, ett rör-i-rör-system, omgivet av vit och blå isolering.
Skapa konto

Nu har jag åtgärdat och tätat. Radonvärdena i källaren verkar sjunka en del, men inte så mycket som jag hade hoppats. Det finns dock indikation på att de ökat i andra delar av huset, rum som ligger på suterrängplan.

Dräneringsrören som jag kapade och täppte igen går till en brunn strax utanför huset.

Nu slår mig tanken att jag kanske ändå inte borde ha täppt igen dessa, utan istället installerat en pump som sög ut luft ur rören, för att skapa ett undertryck så att markluft inte letade sig in i huset - dvs. så som man gör när man installerar en radonsug. Nu kanske trycket ökar under huset, vilket gör att mer markluft letar sig in på andra ställen. Radonmätningen har inte pågått så lång tid att man kan vara säker dock.

En annan möjlighet skulle vara att sätta en luftsug på brunnen som slangarna och dräneringsrören går till. Den ligger ca 5-8 från där rören kommer upp i källaren. Men, dräneringsrören går inte ända in i brunnen, utan ansluter gissningsvis direkt på utsidan av betongröret(=brunnen). (som förtydligande så har en djupbrunn borrats i en gammal ytvattenbrunn som består av ett ca 100 cm brett betongrör)

Kloka kommentarer?

• Två svarta rör tätade med vit fogmassa i hård betong, omgivet av röda tegelstenar och en kopparrörsböj, på en betonggolv.
    Skapa konto
  • Diagram över källare och suterrängplan med dräneringsrör anslutna till en brunn; visar rördragning och möjliga installationsfrågor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.