ser onekligen ut som en utvecklad variant av en H&K G3:a, dvs vi i sverige kallar ak4.
Mina stenmurar håller rådjuren borta men kan vara lite opraktiska i planerat område plus att det förstås kräver lite sten
Mina stenmurar håller rådjuren borta men kan vara lite opraktiska i planerat område plus att det förstås kräver lite sten
Det finns ett supermedel som jag efter ett par år med andra försök är helt lyrisk över. Den heter råodör och luktar riktigt ruttet men är enormt effektivt, man sätter det på små pinnar i marken runt busken eller växten man vill skydda. Efter ett tag så känner man som människa inte av doften, men djuren skyr det som pesten. Vet inte vilka som är återförsäljare, men jag köpte det på trädgårdsmässan i Älvsjö förra året.
Hmmm, Rådjursproblemet har jag med. Tror faktiskt det enda sättet är att hägna in tomten alternativt att skjuta av. Jag har testat det mesta.
Rådjur vänjer sig vid i princip allt. Tyvärr. Olika stammar äter olika saker, inklusive det som INGET rådjur skall äta. Har jag konstaterat.
1. Rådjurspinnar. Funkar inte. Dessutom glömmer man att vattna på dom.
2. Blodmjöl. Regnar bort. Gör dessutom hunden galen, vilekt gör han förstör blommorna.....
3. Fårull. Funkar tills dom vant sig. Tar en vecka....
4. Hund i löplina. Tja, haft Rottweiler i 20 år. Dom gillar att jaga bort. Men Rådjuren kommer tidiga mornar eller sena kvällar och hunden är sådär road av att vara ute dygnet runt.... Nu har vi en mastiff som gärna väcker oss dygnet runt när rådjuren kommer.... Dessutom lär sig rådjuren hur lång löplinan är. Har själv sett när hunden är på altanen och skäller och rådjuren står 3 meter nedanför. Dom tycker jycken är patetisk....
5. Aceton, blodmjöl och bensin. Rätt farligt att ta en rök utanför...
Rådjur i tätbebyggt område lär sig leva med alla "faror" och äter på allt. Tyvärr.
Skjut av (vilket man faktiskt kan göra eller kräva av kommunen) eller sätt upp en sjysst stenmur, staket eller liknande. Då kan det gå om den är tillräckligt hög.
Rådjur vänjer sig vid i princip allt. Tyvärr. Olika stammar äter olika saker, inklusive det som INGET rådjur skall äta. Har jag konstaterat.
1. Rådjurspinnar. Funkar inte. Dessutom glömmer man att vattna på dom.
2. Blodmjöl. Regnar bort. Gör dessutom hunden galen, vilekt gör han förstör blommorna.....
3. Fårull. Funkar tills dom vant sig. Tar en vecka....
4. Hund i löplina. Tja, haft Rottweiler i 20 år. Dom gillar att jaga bort. Men Rådjuren kommer tidiga mornar eller sena kvällar och hunden är sådär road av att vara ute dygnet runt.... Nu har vi en mastiff som gärna väcker oss dygnet runt när rådjuren kommer.... Dessutom lär sig rådjuren hur lång löplinan är. Har själv sett när hunden är på altanen och skäller och rådjuren står 3 meter nedanför. Dom tycker jycken är patetisk....
5. Aceton, blodmjöl och bensin. Rätt farligt att ta en rök utanför...
Rådjur i tätbebyggt område lär sig leva med alla "faror" och äter på allt. Tyvärr.
Skjut av (vilket man faktiskt kan göra eller kräva av kommunen) eller sätt upp en sjysst stenmur, staket eller liknande. Då kan det gå om den är tillräckligt hög.
Hej! Om du fortfarande har problem så kan du väl prova ett tips som jag fått men aldrig testat själv. Sätt upp en vit påse eller nått annat vitreflekterande. Rådjuren ska visst tolka det som en varningsignal. Rådjuren har ju en vit akterspegel (baken) som visst ska varna för fara. Så poängen är helt enkelt att de ska skrämmas iväg av detta vita föremål. Låter lite tossigt men det hade varit kul å få reda på om det funkar.
Vänligen,
Andreas
Vänligen,
Andreas
Det enda som verkar funka är att undvika "attraktiva växter". Har f n frekvent besök av ett 10-tal rådjur i trädgården.
Eftersom min trädgård numera är mer eller mindre tom vandrar de vidare till grannen som dessutom matar dem >
.
Försökte i somras tala med dessa om vådan av rådjur (med tillhörande fästingar) och barnbarnens bara fötter!
Människans minne är kort, matningen upphörde ett tag, men det är ju så synd om ...
Rådjuren har vant sig vid att grannens skafferi alltid är fullt med läckerheter. Och rådjurens minne (instinkt) var maten finns upphör inte bara för att vintern tar slut.
mvh
TMI
Eftersom min trädgård numera är mer eller mindre tom vandrar de vidare till grannen som dessutom matar dem >
Försökte i somras tala med dessa om vådan av rådjur (med tillhörande fästingar) och barnbarnens bara fötter!
Människans minne är kort, matningen upphörde ett tag, men det är ju så synd om ...
Rådjuren har vant sig vid att grannens skafferi alltid är fullt med läckerheter. Och rådjurens minne (instinkt) var maten finns upphör inte bara för att vintern tar slut.
mvh
TMI
Samma hos oss. Men när vi hade tolv rådjur utanför våra fönster, varav fyra bockar,fridfullt grävande i snön, kapitulerade vi fullständigt efter femton års hopplöst försvar. Vilken gudomlig syn!
Vi ändrade inriktning. Vi har nu blodmjöl enbart på tulpaner och krokus på våren (på tre mindre avgränsade platser) kanske två veckor på våren. Vår trädgård klarar nu rådjurens betande. Hopplösa växter har vi ratat. Av de övriga tar rådjuren några växter ena året, andra år andra, men ingen större skada sker. Perennerna har hittills alltid överlevt deras betande. Och flertalet av våra växter ratar dom.
Vi ser rådjuren ofta i trädgården - och de åstadkommer inte längre någon större skada. Vi tycker faktiskt om dem ;D
Funkar inte...7 år senare orkar vi inte annat än plantera påskliljor istället för tulpaner, och som om rådjur inte räckte så visade sig mördarsniglarna äta påskliljor, så numera odlar vi bara i krukor.
Rådjuren verkade tycka att det var kul med folk som sprang efter dem, lite lunchunderhållning eller något. Vi blev bara trötta i benen.
/ama
Rådjuren verkade tycka att det var kul med folk som sprang efter dem, lite lunchunderhållning eller något. Vi blev bara trötta i benen.
/ama
Produkter som diskuteras: "mördarsniglarna"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
Om det är träd/buskar som ska skyddas - sätt hönsnät (typ) runt varje träd i lagom "bethöjd". Nätet kan fixeras med några pålar/käppar.
På vintern kan man använda Cervakol - en grå pasta som man applicerar på skotten.
Har god erfarenhet av dessa två lösningar. Men det är klart - det är ju inte så skoj att ha nätburar i trädgården men får ta seden i vacker tass
På vintern kan man använda Cervakol - en grå pasta som man applicerar på skotten.
Har god erfarenhet av dessa två lösningar. Men det är klart - det är ju inte så skoj att ha nätburar i trädgården men får ta seden i vacker tass