Visst kan man reducera rådjursstammen med diverse kalibrar (även hagel) men inte inom tätbebyggt område!! >:(

Rådjuret tillhör vår fauna på samma sätt som all växtlighet. (Ett frågetecken måste kanske ställas kring tulpaner, rosor, petunior, penséer vilka alla är odlade och tror jag inte inhemska). ;)

Rådjuren måste (och bör) finnas i vår omgivning. Problemet är samexistens - inte att den ena eliminerar de andra!! ::)

Jakt kan ske utanför tättbebyggt område där stammen beskattas i takt med populationstillväxt. Men hur gör vi inom detta område? Tillgången på rådjur bestäms där av tillgången till mat, och av den finns det massor...... om man inte kan förhindra den på något sätt. ???

Därmed är vi inne på kärnfrågan. Vad göra? De svar som inkommit är:

1. Stängsla. Nackdel Du stängslar även ut det Du gärna vill se.
2. Beskatta. Går ej på grund av jaktförbud
3. Tvål

Finns det fler metoder??? ???

Prolemet är att rådjuren är inplanterade här (Åland) och saknar naturliga fiender. Förökar sig som råttor och sprider fästingar. Nej, skjut bort bara...

Eureka!!!!!!

Skaffa en stor hund+löplina!

förresten har du kollat det syntetiska vargpiss-estraktet??

Prolemet är att rådjuren är inplanterade här (Åland) och saknar naturliga fiender.
Jag tror vi måste exportera lite varg och lo till Åland eftersom rådjuren saknar naturliga fiender. :D

Eftersom Du vill skjuta dem är Du "onaturlig fiende"? ;D

mvh
TMI

TummenMittI skrev:
Intressant, med tvål tar man bort såväl ohyra som rådjur. Värt att pröva!

Beträffande rävar har jag svårt att tänka mig att de skall etablera sig i ett sådant antal att rådjursstammen försvinner.  Det finns alltför mycket mat för rådjuren, ingen jakt i villaträdgårdarna. Jag har svårt att tänka mig att rävarna kan hålla stamen nere.

Jo det är faktiskt räven som som håller nere rådjurstammen, räven är den ende fienden de har i naruren, Gnosjö kyrka fick ta skyddsjakt när de smaskade i sig alla gosaker på kyrkogården
Mvh
swede

Jag har hört att hjorthornsolja skall hjälpa. Man doppar små pinnar i den och sticker ned i marken kring det man vill skydda. Behöver inte vara så långa, några centimeter. Sedan måste man doppa dem igen efter ett tag....
Oljan kan vara svår att få tag på och några har sagt att det kan fungera med hjorthornssalt med - men då måste man pudra kring växterna så ofta eftersom det följer med regnvattnet bort.

Vänligen,

anna

Av tipsen i länken ovan, har jag hört att människohår ska funka.
Husägarna före oss berättade att de hade massor av rådjur i trädgården, men sedan vi flyttat hit har vi inte sett ett enda. Vad skiljer oss då tro; jo,vi har tre barn. Kanse en lösning? ;)

/U

Hortonom Maj-Lis Pettersson som medverkar i P1s program "Odla med P1" hade ett program om trädgårdens fiender 28/6 http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1667&Artikel=424100

Hon menar att det är meningslöst med allt som skall lukta eller smaka illa för rådjuren, eftersom man aldrig vet hur länge det fungerar, regnar det så kan man behöva fylla på direkt. Bästa sättet är att:

1. Hålla sig till växter som rådjuren inte äter http://www.odla.nu/artiklar/radjurssakra_buskar_o_trad.shtml

2. Staket, ev elstaket

3. Be kommunen att minska på antalet, eller jaga själv.

Har några tips! :)

1. Elstängsel - fast det ville du visst inte...

2. Får - håller rådjuren bårta med förbluffande effektivitet. Fast det är det ju inte alla som kan ha heller. Vi bor ju mitt på landet och har får runt oss, men rådjuren käkar grannarnas tulpaner istället för våra.

3. Nät. Sätt sät runt och över de växter du är rädd om. Trist, men funkar rätt bra.

¤. Pink. Fast inte varg, utan från människa! ;D Detta tips kommer från min väninna som bor på landet hon med, fast utan får. Hennes make slår en drill vid de växter som de är rädda om varje kväll i skydd av mörkret, och rådjuren håller sig undan där med. Dessutom gödslar man ju samtidigt. Fast kanske svårt i allt för tättbebyggt område.... Men då kan man ju kissa på potta och hälla ut! :D

Lycka till! :)

Till Misse & Moje: Har inget emot en rik barnaskara - men att skaffa denna för att förhindra rådjur!!! :D

Till kurt: Intressant program Du hänvisade till. Av programmet framgår med önskvärd tydlighet att dofter (av alla de slag) endast temporärt kan hindra rådjurens framfart, när rådjuren väl "lärt" sig doften kan inget hindra det från att kasta sig över "smörgåsbordet" >:(

Till Sofia: Som en tjuv om natten i vårt tättbebyggda samhälle får jag smyga ut och uträtta mitt ärende! ... men inte känns det helt korrekt mot blomstrens fantastiska färgprakt! ::)
mvh
TMI

Inser efter diverse doftförsök att dofter har begränsad effekt. >:( Återstår således att odla sådant som rådjuren inte gillar. ???

Kan någon ge mig en lista på sådana växter? Befinner mig i Karlstad (zon III)
mvh
TMI

Inget djur är mer effektiv rådjursjägare än lodjuret (människan inräknad). Det lär riva ett djur per vecka. Så tipset är korrekt med ett stort aber - lodjuren trivs inte i närheten av större samhällen - dessutom är de inte så lätta att inplantera!!

Jag tror jag får hålla mig till "rådjursena växter" - vet bara inte vilka de är. Torde vara ruinerad innan egen jag fått erfarenhet på området. Är därför tacksam för förslag!
mvh
TMI

Ny_med_hus. skrev:
Har ett tips som funkar, ta hår från människa, katt, hund. Ja hår från nått som rådjuren är rädd för. Lägg lite hår i busken eller bland blommorna så ska du se att dom inte vågar sig fram. Känner doften. Funkar hur bra som helst!! :D
Passa på när det inte blåser ;D ;D

Göteborgs botaniska trädgård har en Konnässörsklubb med försäljning av ovanliga växter.
http://w3.goteborg.se/botaniska/ länken Försäljning - Konnässörsklubb. De hade, för några år sedan åtminstone, en avdelning som hette Anti Bambi Special med växter som inte rådjur tyckte om.
Men det blev inte billigt, eftersom växterna var ovanliga och därför dyra, men katalogen var mycket underhållande och växterna väldigt fina.
Det kostar inget att gå med, men om man inte köper något, slutar de skicka katalogen.

/EB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.