Jag har haft en långvarig infekterad diskussion med leverantör av thuja Brabant växter.
Jag beställde leverans och plantering av thujaväxter. Växterna dog dock innanför garantitiden och Leverantören ersatte med nya. Tyvärr dog de nya thuja Brabant. växterna ganska snart medan omkring växande Thuja Brabant växterna klarade sig utmärkt från annan leverantör.
Jag fick då följande meddelande från Leverantören då jag i min omgivning, se bifogade bilder, inte kunde hitta någon thuja Brabant
växt som var klippt på höjden.
Bifogar länk till leverantör av thuja brabant med oklippt thuja vilket motsäger Leverantörens påstående nedan.
https://www.plantinavia.se/hackvaxter/tujahack/thuja-brabant/thuja-brabant-rotklump-outlet-125cm/
”Då kommer vi återbetala er, ni kanske hör hur knasigt ert resonemang är ? Ska ni aldrig klippa er häck på höjden - och tror ni att ni bara kommer klippa den en gång i livet?”
”Gällande klippta toppar på thuja Brabant är detta praxis när plantorna blir höga, detta görs av plantskolan för att skapa mer välförgrenade plantor.
Alla thuja brabant ska klippas under uppväxten då även på toppen, görs inte detta kommer resultatet bli en gles och spretig planta. Därför rekommenderas att ni klipper hela planta en gång per år även toppen.
Du har förmodligen förväxlat informationen med Thuja Smaragd som inte ska klippas i toppen då detta saktar ner plantans förmåga att växa på höjden.”
Jag beställde leverans och plantering av thujaväxter. Växterna dog dock innanför garantitiden och Leverantören ersatte med nya. Tyvärr dog de nya thuja Brabant. växterna ganska snart medan omkring växande Thuja Brabant växterna klarade sig utmärkt från annan leverantör.
Jag fick då följande meddelande från Leverantören då jag i min omgivning, se bifogade bilder, inte kunde hitta någon thuja Brabant
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar länk till leverantör av thuja brabant med oklippt thuja vilket motsäger Leverantörens påstående nedan.
https://www.plantinavia.se/hackvaxter/tujahack/thuja-brabant/thuja-brabant-rotklump-outlet-125cm/
”Då kommer vi återbetala er, ni kanske hör hur knasigt ert resonemang är ? Ska ni aldrig klippa er häck på höjden - och tror ni att ni bara kommer klippa den en gång i livet?”
”Gällande klippta toppar på thuja Brabant är detta praxis när plantorna blir höga, detta görs av plantskolan för att skapa mer välförgrenade plantor.
Alla thuja brabant ska klippas under uppväxten då även på toppen, görs inte detta kommer resultatet bli en gles och spretig planta. Därför rekommenderas att ni klipper hela planta en gång per år även toppen.
Du har förmodligen förväxlat informationen med Thuja Smaragd som inte ska klippas i toppen då detta saktar ner plantans förmåga att växa på höjden.”
Jag har då fått följande motsägande svar från min leverantör av thujor:Satsuki skrev:
”Nu får du ge dig, ARN bestämmer inte om vi planterar eller återbetalar er. Där är det villkor som gäller
Och eftersom ni inte förstår hur en växt fungerar och att ALLA växter på plantskola över 100 cm klipps minst 2 ggr per år upp under tillväxt så medger det inte att det går att utföra en plantering till er.
Slut på diskussionen nu, jag har varit mer än tillmötesgående med att förklara detta med klippa växter till er i snart 2 år.
Köper ni gräs etc så är det klippt, men du ser det inte om du beställer det i senhösten, julgranar klipps, de ser inte ut i skogen som på Maxi - eller hur? Samma på Thuja Brabant”
Bästa svaret
Okunnigt och arrogant. Om man inte kan förstå skillnaden mellan gräs och träd kanske man borde sälja något annat.B Bobo23 skrev:Jag har då fått följande motsägande svar från min leverantör av thujor:
”Nu får du ge dig, ARN bestämmer inte om vi planterar eller återbetalar er. Där är det villkor som gäller
Och eftersom ni inte förstår hur en växt fungerar och att ALLA växter på plantskola över 100 cm klipps minst 2 ggr per år upp under tillväxt så medger det inte att det går att utföra en plantering till er.
Slut på diskussionen nu, jag har varit mer än tillmötesgående med att förklara detta med klippa växter till er i snart 2 år.
Köper ni gräs etc så är det klippt, men du ser det inte om du beställer det i senhösten, julgranar klipps, de ser inte ut i skogen som på Maxi - eller hur? Samma på Thuja Brabant”
Jag fick följande svar från Leverantören:Bricco skrev:
”Vad menar du inte skulle stämma?
Vi har planterat och levererat och studerat thujor sedan 2007, vi har rätt bra koll på det vi gör.
Mvh/ Kundtjänst

| Thujor.se |
| Kundsupport |
| T: 010-18 88 000 |
| E: [email protected] | www.svedberga.com |
| Svedbergavägen 103, 25476 | Allerum, Sverige |
Jag har svårt att hänga med i din text, men är kontentan att din häck växer dåligt medan andras växer bra?
Att flera växter som planterades första gången dog så du fick nya men även de nya växer dåligt?
Några frågor
1) Hur ofta rensar du ogräs?
2) Hur ofta gödslar du och med vad?
3) Hur ofta vattnade du första året?
4) När på året planterades de?
Att flera växter som planterades första gången dog så du fick nya men även de nya växer dåligt?
Några frågor
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag planterade tjugor ett stort antal på vår tomtgräns och tyvärr dog några efter några år. Jag beställer då leverans och plantering av denna leverantör. Tyvärr dog alla deras planterade thujor kort tid efter planteringen. Leverantören ersatte de döda thujorna med nya utan någon som helst diskussion. Tyvärr dog även dessa inom kort tid. Vi fick anmäla ärendet med de senare döda thujorna till ARN som gav oss rätt dvs att leverantören skulle ersätta oss med nya thujor. Jag noterade då att en del av de döda thujorna var klippta till 120 cm höjd. Jag bad då leverantören att inte klippa thujorna innan de levererades men nu vägrar leverantören att göra det med hänvisning till att man alltid klipper thujor inför leverans. Leverantören blev så arg på min begäran att leverera thujor som inte är klippta så han valde att istället återbetala.Hemingway skrev:
Jag har svårt att hänga med i din text, men är kontentan att din häck växer dåligt medan andras växer bra?
Några frågor
Syftet med mitt inlägg är att få andras bedömning om man skall klippa thujor Brabant innan de har nått önskad höjd.
Som tillägg kan man säga att enbart leverantörens thujor dog och ingen av de andra ursprungliga thujorna drabbades av flera dödsfall
Det där med att inte klippa på höjden och att Thujor slutar växa är en seglivad myt som på ett papegojaaktigt sätt upprepas. Med det menar jag att folk bara upprepar vad andra har berättat för de utan att själva förstå vad det faktiskt betyder och om det är sant. Brabanten SKA klippas under uppväxten om du vill få en fin tjock häck. Både på höjd och på sidorna. Jag klipper min på höjden och den växer då som bäst cirka 20cm på 4 månader. Gör man inte det sticker den bara i höjd och blir spretig och tunn. Däremot tror jag inte klippning på höjd har dödat växten. Jag vill heller inte peka finger men min känsla är att underhållet kanske missköts. Thujan behöver ganska mycket kärlek i början.
För att förklara misstolkningen lite bättre. Klipper man in på "gammal ved" den bruna delen utan gröna skott så kommer just den bruna grenen inte att fortsätta växa och den kommer inte producera nya skott. Men då har du klippt orimligt djupt in på Thujan och det gör man såklart inte. Klipper man däremot Thujan varje år på delarna med gröna skott så kommer det bli förgrening och häcken blir tätare och finare. Klipper man inte sticker den bara på höjden och blir gles och spretig. Detta förklarade faktiskt din leverantör för dig. Idén om att man ska låta Thujan bli den höjd man vill för att sedan klippa den fungerar men du har en ful, tunn och spretig Thuja under tiden. Att den slutar växa på höjden är bara en myt. Så vänner, har vi dödat en misstolkande myt nu? Eller ska vi fortsätta bete oss som papegojor?
För att förklara misstolkningen lite bättre. Klipper man in på "gammal ved" den bruna delen utan gröna skott så kommer just den bruna grenen inte att fortsätta växa och den kommer inte producera nya skott. Men då har du klippt orimligt djupt in på Thujan och det gör man såklart inte. Klipper man däremot Thujan varje år på delarna med gröna skott så kommer det bli förgrening och häcken blir tätare och finare. Klipper man inte sticker den bara på höjden och blir gles och spretig. Detta förklarade faktiskt din leverantör för dig. Idén om att man ska låta Thujan bli den höjd man vill för att sedan klippa den fungerar men du har en ful, tunn och spretig Thuja under tiden. Att den slutar växa på höjden är bara en myt. Så vänner, har vi dödat en misstolkande myt nu? Eller ska vi fortsätta bete oss som papegojor?
Thuja (och många andra häckväxter) växer med genomgående stam. För stabilitet, form och tillväxt vill man ha en stam som är genomgående. Klipper man stammen innan häcken nått full höjd denna kommer andra skott/grenar ta toppskottets plats och fortsätta växa uppåt, så självklart slutar den inte växa. Däremot består allt över klipp punkten av förgreningar och den kommer bli svagare och växa utåt sidorna. Det ger kanske en tätare häck snabbare men har stor påverkan på häckplantans växtsätt, styrka och stabilitet. Stor rusk att den växer ojämnt. När man klipper toppen stimuleras tillväxt i andra delar av plantan. När man klipper stimulerar man förgrening och får en tätare häck, dvs precis det man vill. Det är därför det är viktigt att klippa sidorna redan från början.J John Vikner skrev:Det där med att inte klippa på höjden och att Thujor slutar växa är en seglivad myt som på ett papegojaaktigt sätt upprepas. Med det menar jag att folk bara upprepar vad andra har berättat för de utan att själva förstå vad det faktiskt betyder och om det är sant. Brabanten SKA klippas under uppväxten om du vill få en fin tjock häck. Både på höjd och på sidorna. Jag klipper min på höjden och den växer då som bäst cirka 20cm på 4 månader. Gör man inte det sticker den bara i höjd och blir spretig och tunn. Däremot tror jag inte klippning på höjd har dödat växten. Jag vill heller inte peka finger men min känsla är att underhållet kanske missköts. Thujan behöver ganska mycket kärlek i början.
Thuja brabant är inte annorlunda än andra häckväxter (som bok, avenbok, thuja smaragd etc) och ska behandlas som dem. Varför påstår du något annat? Utsänd av företaget som TS processar med? Självutnämnd expert?
Men kära du! Den enda självutnämnda experten här är du och din otrevliga jävla ton. Hoppa ned från din hästjävel och läs min text igen! Vad fan pratar du om ens!? Du bokstavligt bekräftar allt jag säger i din text!Satsuki skrev:
Thuja (och många andra häckväxter) växer med genomgående stam. För stabilitet, form och tillväxt vill man ha en stam som är genomgående. Klipper man stammen innan häcken nått full höjd denna kommer andra skott/grenar ta toppskottets plats och fortsätta växa uppåt, så självklart slutar den inte växa. Däremot består allt över klipp punkten av förgreningar och den kommer bli svagare och växa utåt sidorna. Det ger kanske en tätare häck snabbare men har stor påverkan på häckplantans växtsätt, styrka och stabilitet. Stor rusk att den växer ojämnt. När man klipper toppen stimuleras tillväxt i andra delar av plantan. När man klipper stimulerar man förgrening och får en tätare häck, dvs precis det man vill. Det är därför det är viktigt att klippa sidorna redan från början.
Thuja brabant är inte annorlunda än andra häckväxter (som bok, avenbok, thuja smaragd etc) och ska behandlas som dem. Varför påstår du något annat? Utsänd av företaget som TS processar med? Självutnämnd expert?
Det finns en anledning till att man vill ha en genomgående stam i en häck, och inte ta genvägar. Jag föreslår att du tar reda på varför.J John Vikner skrev:
Fö är den enda med taskig och otrevlig attityd du själv, läs vad du skriver och fundera ett varv till på om du hade betett dig sig så mot någon ansikte mot ansikte….
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden