I morse blev jag uppskrämd ur sängen sådär trekvart för tidigt pga av att min väckarklocka helt plötsligt gick före. Det är en radiokotrollerad klocka som styrs av ett atomur i Tyskland som sänder ut en signal på långvåg som klockan rättar sig efter.
Problemet är just nu att det inte fungerar, och tja, klockan kan ju vara trasig men jag är lite nyfiken på om det finns fler erfarenheter av att dessa klockor helt plötsligt går fel?
Det borde ju i rimlighetens namn finnas ett skydd mot fel i överföringen, är signalen fel pga tex dålig mottagning så bryr sig inte klockan om den?

Jag har en sådan jag med och kontrollerade den precis. Här stämmer tiden. Kollar sällan på den annars så jag har ingen aning om ifall den gått fel något tidigare dock.

Jag har två stycken av olika märke. Ingen har mottagit signal på dom senaste månaderna. Har testat att flyttat runt vid fönster mitt på bord mm.

Jag har flera radiokontrollerade klockor och alla går rätt. När batterierna börjar ta slut i de analoga klockorna börjar de gå VÄLDIGT fel så att man ser att något är på tok. Typ 5 timmar fel. Sen, efter batteribyte kan de ha svårt att hitta rätt tid, troligen för att vi bor så långt bort från sändaren och att det blir radioskugga inomhus. Om de inte rättat till sig på en timme eller så brukar jag ställa den i ett fönster med söderläge. Då brukar de hitta rätt tid inom 5 min. Kan hjälpa att ta ur och sätta i batteriet för att påskynda processen.
Jag har en digital väckarklocka som visar hur länge sedan den tog emot en korrigeringssignal. Om det räkneverket börar på upp (kollar 1 gång/h) får jag vrida den eller flytta den en bit. Den är nog 20 år gammal nu och krånglar aldrig.

Så har du problem med radiomottagningen är det förmodligen för svag signal där klockan står. Det kan räcka att flytta den några cm. eller i värsta fall nästa rum (förmodligen inte aktuellt med väckarklockan...) Vad jag skulle vilja ha är en visuell radiomottagare så att man kan mäta signalstyrkan på den där radiosignalen.

Som en parentes har jag även en klockradio som ställer om sig själv sommar/vintertid och jag har ingen aning om hur... Har den också samma radiomottagare eller får den tiden genom FM sändningen...?
Jag har faktiskt bara ett fåtal klockor som INTE ställer om sig automatiskt och de är irriterande antika...! Micron till exempel. Att behöva ställa klockan manuellt är ju SÅ förra århundradet! ;-)

Detta har skett någon gång. Inte vanligt men kan tydligen ske vid svag eller störd signal.
Vanligtvis kopplas mottagaren i uret in vid bestämda tider och tappas signalen under signalöverföringen, som tar 60 sekunder, så sker ingen uppdatering av tiden. Det finns även några s.k. paritetsbitar inlagda i protokollet för att ge en högre säkerhet mot överföringsfel, men felaktig data kan tydligen smita igenom ändå.

Jag har också flera klockor av den här sorten. Jag har en som går en halv minut efter hela tiden. När en hel minut är gången och sekundvisaren är på tolv, är minutvisaren mittemellan strecken i stället för exakt på minutstrecket. Var tionde sekund flyttas minutvisaren fram ett hack men inte tillräckligt mycket. I går (15 april 2022) lyckades jag genom att skaka höljet få visaren mitt på strecken och jag blev nöjd och glad. Dagen efter, påskafton, var det lika igen. Tydligen har den justerat sig tillbaka till sin egen rytm, och att den jag tvingade den till inte godtogs. Så här har den varit sedan köpet 2012. Jag skrev till Conrad.se och klagade men då sa man att det inte gick att göra något, för då kunde den gå sönder. Men vad är då vitsen med att ha en klocka som ska gå rätt men ändå inte gör det? Ständigt en halv minut efter...
De två andra klockorna med radiostyrning fungerar bättre, en av dem visar exakt rätt utan problem. Ingen eftersläpning. Man kanske skulle pensionera den där som visar fel? Men den är stor, större än båda andra och tydlig.

• Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
P Pär Nordqvist skrev:
Jag har också flera klockor av den här sorten. Jag har en som går en halv minut efter hela tiden. När en hel minut är gången och sekundvisaren är på tolv, är minutvisaren mittemellan strecken i stället för exakt på minutstrecket. Var tionde sekund flyttas minutvisaren fram ett hack men inte tillräckligt mycket. I går (15 april 2022) lyckades jag genom att skaka höljet få visaren mitt på strecken och jag blev nöjd och glad. Dagen efter, påskafton, var det lika igen. Tydligen har den justerat sig tillbaka till sin egen rytm, och att den jag tvingade den till inte godtogs. Så här har den varit sedan köpet 2012. Jag skrev till Conrad.se och klagade men då sa man att det inte gick att göra något, för då kunde den gå sönder. Men vad är då vitsen med att ha en klocka som ska gå rätt men ändå inte gör det? Ständigt en halv minut efter...
De två andra klockorna med radiostyrning fungerar bättre, en av dem visar exakt rätt utan problem. Ingen eftersläpning. Man kanske skulle pensionera den där som visar fel? Men den är stor, större än båda andra och tydlig.
Skulle tro det beror på mekaniken i uret och inte själva radiosignalen.
Dessa ur av lågpristyp kan ha lite glappande minutvisare som då "hänger" ner mellan 00-30 minuter.

E etompau skrev:
Skulle tro det beror på mekaniken i uret och inte själva radiosignalen.
Dessa ur av lågpristyp kan ha lite glappande minutvisare som då "hänger" ner mellan 00-30 minuter.
Visst är det själva urverket som spökar. Sen har kanske klockorna blivit bättre med åren, denna är 10 år nu. Har en annan väggklocka från 1985 av märket Kienzle (ej radiokontrollerad) som hela tiden haft denna problematik. På vägen ner från 00 visar den för mycket och på vägen upp för lite. Minutvisaren glappar som bara den, om man vrider på inställiningshjulet. Det här märkte jag redan på den tiden, men urmakaren förstod inte vad jag menade. Ställer man den rätt när den är på väg upp, glider den iväg för mycket sen när den är på väg ner och blir en halv minut för tidig. Men så har den varit i snart 37 år så den får leva som den vill.

Det verkar bero mycket på hur uret själv gör vid en dålig signal. Vi har 2 st som uppdatera sig själva via denna radio teknik och en av dem går inte att ställa tiden alls vilket innebär att den måste få signal innan den visar rätt tid. Denna har ett antal gånger fått för sig att visa en eller flera timmar fel och ibland tar det någon natt innan den ställer sig rätt igen. Nu för någon vecka sedan blev det galet igen. Den andra som man även kan ställa mauellt är mer stabil och har nog inte på ca 6 år inte ställt om sig fel på detta vis någon gång. Båda dessa står i sovrummet så signalstyrkan borde vara den samma. Självklart kan det ha att göra med att de har olika bra mottagare som gör att den ena beter sig konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.