8 219 läst · 33 svar
8k läst
33 svar
Radiatortermostat på tillopp eller retur
Om rummet än nollgradigt alltså. Jag fick inte ihop siffrorna. Men det förklarar saken.
Delta-T är diffen mellan tillopp och retur. Iaf gällande radiatorer, handdukstorkar kanske har egen mätmetod men det tror jag inte? Ett delta-T på +50C låter orimligt mycket, då skulle den vara +50C i toppen och +20C i botten.M Marcussjogren skrev:
En annan modell skrev 55/45/20, då var det tillopp/retur/rumstemp om jag minns rätt..
Golvvärmen har delta-T på +7C dvs tillopp = +40C och retur = +33C och då 60W/m2.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Det stämmer i och för sig, delta-T för en värmekrets mäter man som du säger i Delta-T mellan tillopp och retur.F folkeorg skrev:Delta-T är diffen mellan tillopp och retur. Iaf gällande radiatorer, handdukstorkar kanske har egen mätmetod men det tror jag inte? Ett delta-T på +50C låter orimligt mycket, då skulle den vara +50C i toppen och +20C i botten.
En annan modell skrev 55/45/20, då var det tillopp/retur/rumstemp om jag minns rätt..
Golvvärmen har delta-T på +7C dvs tillopp = +40C och retur = +33C och då 60W/m2.
Däremot mäter man en värmeavgivande enhet (t ex en radiator) i delta-T mellan rumstemp och värmeavgivande enhets medeltemperatur.
Delta-T är ingen specifik enhet, utan delta=differens, T=temperatur, dvs temperaturskillnad mellan två objekt.
Liknande trådar
-
Tryckstyrt eller fast läge på cirkulationspumpen
Värme allmänt -
Hur vet ja om det är trappbrytare eller korsbrytare?
El -
Byta radiatortermostater vid installation av bergvärme? Ja eller Nej?
Värme allmänt -
Radiatortermostat, på/av eller variabelt flöde?
Värme allmänt -
Hade ni satt arbetstanken på retur eller tilloppet?
Värmepumpar