Byggahus.se
Om rummet än nollgradigt alltså. Jag fick inte ihop siffrorna. Men det förklarar saken.

M Marcussjogren skrev:
Det betyder att vid framledningstem 50C så ger den 185W, vid framledningstemp 70C 325W.
Dt = delta mellan framledningstemp och rumstemp.
Delta-T är diffen mellan tillopp och retur. Iaf gällande radiatorer, handdukstorkar kanske har egen mätmetod men det tror jag inte? Ett delta-T på +50C låter orimligt mycket, då skulle den vara +50C i toppen och +20C i botten.
En annan modell skrev 55/45/20, då var det tillopp/retur/rumstemp om jag minns rätt..

Golvvärmen har delta-T på +7C dvs tillopp = +40C och retur = +33C och då 60W/m2.

M
F folkeorg skrev:
Delta-T är diffen mellan tillopp och retur. Iaf gällande radiatorer, handdukstorkar kanske har egen mätmetod men det tror jag inte? Ett delta-T på +50C låter orimligt mycket, då skulle den vara +50C i toppen och +20C i botten.
En annan modell skrev 55/45/20, då var det tillopp/retur/rumstemp om jag minns rätt..

Golvvärmen har delta-T på +7C dvs tillopp = +40C och retur = +33C och då 60W/m2.
Det stämmer i och för sig, delta-T för en värmekrets mäter man som du säger i Delta-T mellan tillopp och retur.

Däremot mäter man en värmeavgivande enhet (t ex en radiator) i delta-T mellan rumstemp och värmeavgivande enhets medeltemperatur.

Delta-T är ingen specifik enhet, utan delta=differens, T=temperatur, dvs temperaturskillnad mellan två objekt.

DT i tabellen nedan = skillnaden mellan rummets temperatur och radiatorns medeltemperatur. Exempel: rumstemperatur 20° - medeltemperatur radiator 70° = DT 50° C . Rumstemperatur 25° - medeltemperatur radiator 55° = DT 30° C.

[länk]

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M
Sorry, menade inte att man mäter en värmekrets, man mäter dess totala värmeavgivande värde för att kunna ha en bra injustering av kretsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.