Byggahus.se

Radiatortermostat på tillopp eller retur

1. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

folkeorg

Medlem
    Alla sitter på tilloppet men vad händer om ventil och termostat skulle sitta på returledningen istället?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Baklänges , funkar inte bra då värmen ska gå till topp och kallt till botten i en radiator , enligt naturlagarna , som sätts ur spel om det omkastas

3. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Folkeorg: Det skulle funka det med. Det är nog mer det att man vill ha dem i toppen.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ber om ursäkt Daniel 109 , men är du inte ute och tullar på de regler som du själv framhåller i olika situationer ska gälla

5. L
    Medlem · Östergötland · 2 290 inlägg

largab

Medlem
    ventil /termostat kan sitta på returen om både inlopp och retur finns på nedre delen av radiatorn. Men om en av anslutningarna är på ovansidan så ska tilloppet ske där som liteavvarje skriver.

6. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Vad då? Vad har jag sagt som inte passar ihop med mitt svar här?

Faktum är att termostaten kan sitta var som helst på ledningen, så länge känselkroppen är i utrymmet man vill reglera.

Du verkar tolka frågan som att TS tänker vända på flödet. Det nämner TS inte ett ord om. Om så varit fallet håller jag med om att skulle ha negativa effekter.

Redigerat 20 okt 2017 23:13
  7. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 971 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Golvvärme t ex, styrs ju på returslingan. Grundinställning på tillopp och termostat på retur.

8. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Hos mig sitter termomotorerna på tilloppet och strypningarna på returen. Wirsbo. Men egentligen är det lite struntsamma.

9. F

folkeorg

Medlem
    Tilloppet skulle fortfarande vara i toppen men ventil och termostat i bottenutloppet.

10. F

folkeorg

Medlem
    Måste/brukar man ha en strypning på returen? Hur justerar man in den? Trodde det var mer en avstängningsventil där..

11. F

folkeorg

Medlem
    Grejen är att jag ska installera en handdukstork (vattenburen värme och dubbla anslutningar på vardera sidan) men jag vill inte ha termostaten på tilloppet utan på returen.

12. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Man justerar strypningen genom att justera strypningen som sitter på returen för varje slinga. Den kan även skruvas i botten om man vill stänga av.
    Sen styr ju termostaten om termoställdonet på tilloppet skall släppa fram vatten till resp. slinga.

13. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Visst kan du justera flödet i elementet med returventilen eftersom den är både en stryp och avstängningsventil i ett.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Har du eller skaffar en nyare termostatventil kan du göra motsvarande justering dvs maxbegränsning på den. Det som missas är då möjligheten till avstängning som när det finns ventiler på båda anslutningarna.

15. F

folkeorg

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.