1 034 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Radiatorsystem/varmvatten! Snabb hjälp emottas tacksamt.
Jag har en CTC Total från 1983 som bara körs på el.
Jag ska ta bort tre element i vardagsrummet och ett på övervåningen för att renoveringen ska gå lättare. Elementen kommer att vara bortplockade en längre tid.
Det finns inga avstängningsventiler på rören vid elementen.
Kan jag bara tappa radiatorsystemet på vatten och fortfarande få varmvatten?
Ska jag isåfall bara dra ner panntemperaturen till 0 och låta varmvattenreglaget vara kvar på 60 grader?
Om jag måste plugga anslutningarna och fylla upp systemet igen.... vad behöver jag?
Jag hade hoppats att kunna fixa detta ikväll, men nu önskar jag att jag hade varit lite er förutseende.
Jag ska ta bort tre element i vardagsrummet och ett på övervåningen för att renoveringen ska gå lättare. Elementen kommer att vara bortplockade en längre tid.
Det finns inga avstängningsventiler på rören vid elementen.
Kan jag bara tappa radiatorsystemet på vatten och fortfarande få varmvatten?
Ska jag isåfall bara dra ner panntemperaturen till 0 och låta varmvattenreglaget vara kvar på 60 grader?
Om jag måste plugga anslutningarna och fylla upp systemet igen.... vad behöver jag?
Jag hade hoppats att kunna fixa detta ikväll, men nu önskar jag att jag hade varit lite er förutseende.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Men visst har du en termostaventil och en strypning på returröret så du ska kunna ta bort elementen utan att tappa hela systemet. Det är synd att tappa ur det syrefria vattnet du har i rören.
Protte
Protte
Tack för snabbt svar!
Set går att tappa..... antar att det är samma sak som det jag kallade radiatorsystemet?!?
Finns det nåt bra sätt att veta att man bara fyller pannan så det inte börjar spruta ur dom öppna rören en våning upp?
Hur gör jag med cirkulationspumpen om systemet ska vara tömt.... säg 3 månader... kan jag motionera den torre ibland, eller vad rekommenderas för att den inte ska kärva ihop?
Protte: Nej, det finns tyvärr ingen strypning på returröret. Kåken är byggd 1929... vet inte hur gammalt rörsystemet är.
Set går att tappa..... antar att det är samma sak som det jag kallade radiatorsystemet?!?
Finns det nåt bra sätt att veta att man bara fyller pannan så det inte börjar spruta ur dom öppna rören en våning upp?
Hur gör jag med cirkulationspumpen om systemet ska vara tömt.... säg 3 månader... kan jag motionera den torre ibland, eller vad rekommenderas för att den inte ska kärva ihop?
Protte: Nej, det finns tyvärr ingen strypning på returröret. Kåken är byggd 1929... vet inte hur gammalt rörsystemet är.
nja jag slant med tangenterna, skulle stå DETbece skrev:Tack för snabbt svar!
det där med cirkpumpen skulle jag göra på följande sätt , ta bort luftningsnippeln mitt på pumpen och vrid på pumphjulet manuellt någon gång ibland ( med en flat mejsel )
Det finns fina färdiga kopplingar att sätta på rören, samma gängor som elementet är fastskruvat med. Köpte själv sådana när vi renoverade för ett år sedan. Pris ungefär hundra kronor styck. I kopplingarna finns en avstängningsventil. Vattnet cirkulerar genom hela systemet med dessa kopplingar.
Klicka här för att svara