Hej

Spelar det någon roll hur i vilken ordning man ansluter radiatorerna i en radiatorslinga?

Enligt VVS-projekteringen ska radiatorerna anslutas i ordning 4,3,2,1, dvs slingan börjar längst bort från "värmekällan".

Pga av en liten installationmiss (jag har tjurat en hel dag över detta...) så kommer jag bli tvungen att ansluta radiatorerna i ordning 1,2,3,4.

Kommer denna ändring ha negativ inverkan på värmefördelningen?

Radiator 2 är 600x1800, radiatorer 1,3,4 är 600x900.

Tacksam för tips och råd...

• radatorer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ettrörs system har den lilla nackdelen att vattnet blir ju kallare i nästa radiator därför ska radiatorerna bli större mot slutet av slingan. Har du då kopplat baklänges så blir det för liten effekt på slutet och för stor i början. Jag funderade på ettrörs när jag konverterade från direktel till vattenburet men när jag fick nackdelarna förklarade så blev det 2-rörs.

Som du har ritat så finns ingen anledning till ettrörs, fram och tillbaka följs åt, men nu är det väl gjort.

Prototypen

Finns det radiatorkoppel med inbyggd korskoppling?

Ja, det finns hos närmsta VVS handel.

Korskoppling går även att köpa löst. Du måste göra så om radiatorerna på ettrörs redan är dimensionerade.
Är de inte inhandlade och du har möjlighet att dimensionra om så spelar det nog inte så stor roll vilket håll du kör åt.
Jag har två slingor. En utmed respektive långvägg på huset. Där går de åt olika håll. dvs att ena slingan börjar man med radiatorn längst ifrån och den andra så börjar man med den närmaste.
Jag har tolkat det så att de har valt att köra 1 :a radiator per slinga i det rum där de anser att det behövs störst värmekapacitet och där det finns begränsningar på lämplig radiator dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.