3 217 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Radiatorkrets, fyller på sig själv?
Enligt denna manual är maxtryck i pannan 1,5 bar, sedan är det en plattvärmeväxlare för varmvattnet.
https://jseducation.se/files/pages/ctc1100-2.pdf
Bilder på pannan med dess kopplingar underlättar.
Har du möjlighet att ta bort övre halvan av fronten och ta bilder på innanmätet är det också en fördel.
https://jseducation.se/files/pages/ctc1100-2.pdf
Bilder på pannan med dess kopplingar underlättar.
Har du möjlighet att ta bort övre halvan av fronten och ta bilder på innanmätet är det också en fördel.
Hej igen på er,
Ledsen för sent svar, annan renovering kom ivägen. Har fortfarande problem med pannan. Det var inte säkerhetsventilen för vatten som löste ut förut
(har ingen sådan), utan för radiatorkretsen. Har nu kollat pannan över tid och hittat följande fel:
-Radiatortrycket sjunker, tar ett par veckor från 1 bar ner till 0,3
-Inget förtryck i expansionskärlet
-Avstängningsventiler på framledning och retur droppar efter att jag varit och skruvat på dom, inte bra eller?
Jag stängde ventilerna på framledning och retur till radiatorkretsen, tömde ut allt vatten via säkerhetsventilen nära expansionskärlet. Trycket sjönk till 0 på mätaren, mätte sedan trycket på bilventilen och det var också 0. Började pumpa upp trycket med cykelpump, då ökade trycket på mätaren för radiatorkretsen/pannan. Är det normalt? Hur vet jag att jag inte pumpar kretsen full med luft om bälgen skulle vara trasig?
Ledsen för sent svar, annan renovering kom ivägen. Har fortfarande problem med pannan. Det var inte säkerhetsventilen för vatten som löste ut förut
(har ingen sådan), utan för radiatorkretsen. Har nu kollat pannan över tid och hittat följande fel:
-Radiatortrycket sjunker, tar ett par veckor från 1 bar ner till 0,3
-Inget förtryck i expansionskärlet
-Avstängningsventiler på framledning och retur droppar efter att jag varit och skruvat på dom, inte bra eller?
Jag stängde ventilerna på framledning och retur till radiatorkretsen, tömde ut allt vatten via säkerhetsventilen nära expansionskärlet. Trycket sjönk till 0 på mätaren, mätte sedan trycket på bilventilen och det var också 0. Började pumpa upp trycket med cykelpump, då ökade trycket på mätaren för radiatorkretsen/pannan. Är det normalt? Hur vet jag att jag inte pumpar kretsen full med luft om bälgen skulle vara trasig?
Provade det först innan jag tömde trycket, men pannan var kall och hade bara typ 0,3 bars tryck så expansionskärlet var säkert inte vattenfyllt. Kom inget vatten oavsett när jag tryckte på ventilen, pyste bara luft.useless skrev:
Fortsätt att tappa ut vatten och fyll på med luft, till slut så kommer det inget vatten och trycket i kärlet står kvar, ska vara ca 0,6 barM Muuuuurtin skrev:
fyll på med vatten till ca 0,9 - 1,0 bar, det går att kolla om blåsan är trasig genom att peta på luftventilen, bara luft ska komma inget vatten, med vatten så är det bara att byta kärl, hål i blåsan
Om du inte har någon säkerhetsventil på tappvattnet (varmvattensidan, sitter oftast innan varmvattenberedaren med efter backventilen (& avstängningsventilen)) så bör du se till att en sådan monteras snarast möjligt.M Muuuuurtin skrev:
Utan säkerhetsventil så kan saker (tex kopplingar) gå sönder/glida isär pga övertryck.
En plattväxlare som värmer VV med pannvatten och inte har större rymd än 2 liter, så erfodras inte en säk på VV enligt gällande föreskrifter , gäller allt som har med VV att göra med endast 2 liters innehåll.. Så det är rätt att inte ha en säk, men kan sättas ändåDemmpa skrev:
Problemet verkar vara löst nu. Stängde av radiatorkretsen i pannrummet med kranarna på framledning och retur, stängde av panna, cirkulationspump och shuntstyrning. Sedan tömde jag expansionskärlet via säkerhetsventilen, höll ventilen öppen medans jag pumpade upp trycket till 0,5 bar med cykelpump. Därefter fyllde jag på vatten i systemet till 0,9 bar vid panntemp på 20 grader. Tömde expansionskärlet på samma sätt precis nu typ en vecka senare och mätte förtrycket med säkerhetsventilen öppen, den visade fortfarande 0,5 bar och inget vatten kommer ur bilventilen så den läcker inte!
Verkar som att föregående ägare inte har kollta trycket och fyllt på kärlet med luft på flera år säkert, antar att det alltid läcker ut lite luft genom åren. Tack för er hjälp!
M Muuuuurtin skrev:Problemet verkar vara löst nu. Stängde av radiatorkretsen i pannrummet med kranarna på framledning och retur, stängde av panna, cirkulationspump och shuntstyrning. Sedan tömde jag expansionskärlet via säkerhetsventilen, höll ventilen öppen medans jag pumpade upp trycket till 0,5 bar med cykelpump. Därefter fyllde jag på vatten i systemet till 0,9 bar vid panntemp på 20 grader. Tömde expansionskärlet på samma sätt precis nu typ en vecka senare och mätte förtrycket med säkerhetsventilen öppen, den visade fortfarande 0,5 bar och inget vatten kommer ur bilventilen så den läcker inte!Verkar som att föregående ägare inte har kollta trycket och fyllt på kärlet med luft på flera år säkert, antar att det alltid läcker ut lite luft genom åren. Tack för er hjälp!
Klicka här för att svara