Hej alla och ursäkta för den upprepande rubriken.

Skulle behöva lite (mycket) hjälp med detta solcellsprojekt.

Fakta;
~60kvm
Extremt (!) bra solläge
Användning av stugan i princip varje helg från maj till slutet på september, såklart med högre frekvens på semestern.
Stugan är belägen på en Ö i Västerbotten och att dra el är inte ekonomiskt försvarsbart.

Ja, om det gick bra att ladda upp min bild så ser ni en bild på vad jag hade tänkt mig.

Jag är helt grön när det kommer till energi och skulle behöva alla råd jag kan få tag på, har ingen koll på kabeldimensionering, panel-dimensionering, 1/2 batterier, hur funkar inverters i praktiken, hur pass nära skall man ha batterier, regulator, inverter i relation till panelerna? Tar man in batterierna till fastlandet på vintern?

Energianvändningen skulle vara måttlig, TV vissa kvällar vid sämre väder såklart, lite laddning av verktyg och diverse utrustning också.

Priserna för hela systemet skulle börja göra ont över 30.000.

Tusen tack på förhand,
Adam

Hej, Spännande projekt! Vilken systemspänning skall du ha? Du kör ju "offgrid" och behöver ej ta hänsyn till elnätet i nån högre grad.

Kör du med lågspänning på 12V DC får du ju en bred marknad av DC produkter att ansluta med vilket avtar kraftigt upp till 48V för att sedan tas över av AC 230V. Men AC230 kräver en dyr växelriktare (inverter).

Fördelen med 12V är enkelheten att ladda batterier med nackdelen är kablage vilket ger en grövre dimension vid stora laster. I ditt exempel så verkar det som om det skall vara båt/camping utrustning.
Största lasten verkar vara en vattenpump som brukar ligga på ca 4A/12V DC.

Så det är inga jätteeffekter heller jämfört med 230V AC. Så kablaget skulle nog klara sig med 1.5mm2 två ledare. Säkringar 6A för DC enklast att köra med bil/båt säkringar.

Batteripaketet skulle kunna tänkas 4st normala fritidsbatterier på 12V 95Ah vilket är lätta att transportera för hand. Dessa är då parallellkopplade vilket ger 95Ah * 4 = 380Ah.

Batterier bör laddas via en MPPT laddare vilket optimerar effekten till batteriet under laddning.

Skulle nog kunna tänka mig denna konfig enligt sunwind. Ex. SmartSolar (MPPT) 150/35 tål 150 volt inspänning och max 35A laddström ut mot batteriet. Skulle då ladda detta batteripaket på 380/35=10 timmar men då från tomt läge. Man får tänka på att man har ca 6 timmars sol på sommaren i snitt.

OBS! Antal solpaneler kan behövas justeras för att uppnå 35A laddning

Schema över solcellsanläggning med serie- och parallellkopplade solpaneler, MPPT-regulator, säkring, batteribank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag och min bror har haft en liten solcellsanläggning i stugan nu bortåt 20 år. Har 3 AGM batterier på 100ah st och 2st 100w solceller. Köpte till en kraftig växelriktare på 2000w med "ren" sinusvåg så man kan köra alla elgrejer.
Har en liten 12v kyl 200l med frysfack(ca 40l) 6000kr.

Invertern satt vi vid batterierna då de skulle vara typ 50kvadrat på kabeln och AGM batterierna ska ju inte avge gas heller. Drog vanlig installationskabel 1,5 kvadrat satte upp en 10A säkring med personskydd samt några eluttag på strategiska ställen

Från början var ju inte ledlampor så tillgängliga men köpte senare på biltema som gick på likström men skippa adaptern(230-12v).

Batterierna har vi aldrig flyttat på. Fördelen idag är ju att solcellerna är mycket billigare. Vi gav ca 18000 för solceller, laddare, batterier och kablar. Då vi köpte så kraftig växelriktare så var den riktigt dyr ca 6500.

Vi köpte senare till ett litet elverk för laddning då det kunde bli lite snålt med ström om det var mulet och man var där några veckor. Och så skulle vi renovera och behövde köra mycket verktyg.

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.