Hej tråden ! Har köpt ny radiator med radiatorkoppel och termostat . Rören från golv är 50 cc . Rörkopplet ligger på 40 cc . 1/2 tum . Då behöver jag ju en excenter eller två . Jag har 10-15 cm från golv till koppel . Rören är 15 mm . Är öppen för förslag .🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintliga radiatorrören är järnrör med R10-gänga, går att sätta klämringskoppling med plastklämring.
På vilket djup ut från väggen är befintliga rören?
På vilket djup hamnar nya radiatoranslutningarna/kopplet?
På vilket djup ut från väggen är befintliga rören?
På vilket djup hamnar nya radiatoranslutningarna/kopplet?
Rören ligger på 4 cm från vägg . Ca 12 cm till gänganslutning från golv . Nya radiatorn har samma höjd (600 mm ) och lika bred !Demmpa skrev:
Våra radiatorer som är lika som dina befintliga har 38 mm mellan vägg & centrum anslutning.
Våra Purmo Compact C22 har 76 mm mellan vägg & centrum anslutning.
Tittar man på din nya radiator så ser det ut att vara dubbelpanel med en eller två lamellrader, alltså motsvarande C21 eller C22.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...atorer/horisontella-panelradiatorer/compact-c
Klicka på "dokument" och skrolla nedåt.
Tittar man på din nya radiator så ser det ut att vara dubbelpanel med en eller två lamellrader, alltså motsvarande C21 eller C22.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...atorer/horisontella-panelradiatorer/compact-c
Stämmer . Dubbla paneler är det . Funderar på att skippa kopplet och bara byta ventilen 🤔Demmpa skrev:
Våra radiatorer som är lika som dina befintliga har 38 mm mellan vägg & centrum anslutning.
[länk]
På våra är det olika c/c-höjd på anslutningarna, gamla = 535 mm, nya = 555 mm.
Så oberoende om du använder nya kopplet eller köper nya termostatventiler & returventiler så kommer det bli ombyggnad av rören, dels höjdled och dels djupled.
Så oberoende om du använder nya kopplet eller köper nya termostatventiler & returventiler så kommer det bli ombyggnad av rören, dels höjdled och dels djupled.
Ja ! Ombyggnad blir det ju . Frågan är hur mycket . Jag har 550 cc mellan anslutningarna på båda elementen . Får nog ta bort gamla radiatorn och plugga rören . Då vet jag om det är 1/2 tum eller nåt annat . Nya kopplet går nog tillbaka till varuhuset . Behöver då bara få till övre anslutningen .Demmpa skrev:
Hittade en rörböj på varuhuset . Passar den är ju problemet löst .😃K Kenta senior skrev:
Klicka här för att svara