Hej tråden ! Har köpt ny radiator med radiatorkoppel och termostat . Rören från golv är 50 cc . Rörkopplet ligger på 40 cc . 1/2 tum . Då behöver jag ju en excenter eller två . Jag har 10-15 cm från golv till koppel . Rören är 15 mm . Är öppen för förslag .🙂 Vit radiator med rörkoppling och termostat mot träpanel, skål på golvet under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Radiator med rörkoppling och termostat placerad ovanpå en kartong, synliga detaljer av rördelar och packning mot träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att du har järnrör med dimension R10 till radiatorn. Dessa rör passar ej till det nya kopplets anslutningar tyvärr

Befintliga radiatorrören är järnrör med R10-gänga, går att sätta klämringskoppling med plastklämring.

På vilket djup ut från väggen är befintliga rören?
På vilket djup hamnar nya radiatoranslutningarna/kopplet?

Demmpa Demmpa skrev:
Befintliga radiatorrören är järnrör med R10-gänga, går att sätta klämringskoppling med plastklämring.

På vilket djup ut från väggen är befintliga rören?
På vilket djup hamnar nya radiatoranslutningarna/kopplet?
Rören ligger på 4 cm från vägg . Ca 12 cm till gänganslutning från golv . Nya radiatorn har samma höjd (600 mm ) och lika bred !

Våra radiatorer som är lika som dina befintliga har 38 mm mellan vägg & centrum anslutning.

Våra Purmo Compact C22 har 76 mm mellan vägg & centrum anslutning.

Tittar man på din nya radiator så ser det ut att vara dubbelpanel med en eller två lamellrader, alltså motsvarande C21 eller C22.

https://www.purmo.com/sv-se/produkt...atorer/horisontella-panelradiatorer/compact-c
Klicka på "dokument" och skrolla nedåt.

Demmpa Demmpa skrev:
Våra radiatorer som är lika som dina befintliga har 38 mm mellan vägg & centrum anslutning.

Våra Purmo Compact C22 har 76 mm mellan vägg & centrum anslutning.

Tittar man på din nya radiator så ser det ut att vara dubbelpanel med en eller två lamellrader, alltså motsvarande C21 eller C22.

[länk]
Klicka på "dokument" och skrolla nedåt.
Stämmer . Dubbla paneler är det . Funderar på att skippa kopplet och bara byta ventilen 🤔

På våra är det olika c/c-höjd på anslutningarna, gamla = 535 mm, nya = 555 mm.

Så oberoende om du använder nya kopplet eller köper nya termostatventiler & returventiler så kommer det bli ombyggnad av rören, dels höjdled och dels djupled.

Demmpa Demmpa skrev:
På våra är det olika c/c-höjd på anslutningarna, gamla = 535 mm, nya = 555 mm.

Så oberoende om du använder nya kopplet eller köper nya termostatventiler & returventiler så kommer det bli ombyggnad av rören, dels höjdled och dels djupled.
Ja ! Ombyggnad blir det ju . Frågan är hur mycket . Jag har 550 cc mellan anslutningarna på båda elementen . Får nog ta bort gamla radiatorn och plugga rören . Då vet jag om det är 1/2 tum eller nåt annat . Nya kopplet går nog tillbaka till varuhuset . Behöver då bara få till övre anslutningen .

K Kenta senior skrev:
Ja ! Ombyggnad blir det ju . Frågan är hur mycket . Jag har 550 cc mellan anslutningarna på båda elementen . Får nog ta bort gamla radiatorn och plugga rören . Då vet jag om det är 1/2 tum eller nåt annat . Nya kopplet går nog tillbaka till varuhuset . Behöver då bara få till övre anslutningen .
Hittade en rörböj på varuhuset . Passar den är ju problemet löst .😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.