Hej!

Har följande termostat som läcker lite i ett pannrum. Skulle behöva byta ut packningen i den tror jag men förstår inte hur man får loss den?

Muttern tas av och sen finns en skruv i hålet som jag får loss men sen är det stopp. Behöver man lossa på den stora muttern bakom också och i så fall, vilken insatts behövs sen?

Huset har högtemps radiatorer och jag har tidigare bytt insatts för danfoss äldre termostater (de med klämma runt)

• Termostatventil ansluten till rör i pannrum, synlig på beige vägg bredvid radiator. Skruv och justeringsmärkning visas på termostaten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande termostat i pannrum med synlig mutter och rörkoppling på en högtemperaturs radiator.
    Skapa konto
Det där är ingen termostat, utan ett handvred.

Ta bort hela ratten och ta ett nytt kort.

Den stora muttern som ventilspindeln går genom, är muttern som håller packningen på plats samt trycker ihop packningen/garnet.
Kan räcka med att dra åt muttern.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Kruxet är att jag inte får bort handvredet..
Jag får loss muttern, någon täckskruv och sen ser det ut som en pigg därinne.

Ska vredet dras rakt ut eller skruvas av?

Radiatorhandtag med synligt fäste; fråga om borttagning.
Skapa konto

Nål-tång försöker ta bort fastsatt handvred på rörledning, synlig mutter och invändig pigg.
Skapa konto

En vit radiator med termostatvred som har en synlig central pigg och rör kopplade till den.
Skapa konto

Vredet dras rakt ut.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Satt limmat eller torkat fast
Röranslutning vid en radiator, där färg eller tätningsmassa verkar ha limmat fast delarna.
Skapa konto
Radiatorrör med fastrostat eller limmat kopplingsställe.
Skapa konto
Avskruvad röranslutning med synlig gänga, målade rör mot vägg.
Skapa konto
Närbild av vitmålad rörkoppling med tecken på rost eller mineralavlagringar, monterad i tak.
Skapa konto

Stäng ventilen, försök att få bort plastresterna, sen kan du lossa den stora muttern innanför, ytterligare innanför är det ett mellanrum mellan axeln och huset. Det kan vara en fjäder och bricka där med. Peta ut dom, kanske även den gammla tätgarnet med. Rulla lin som en korv, smeta i tätpasta ( Locherpasta eller Unipack ) mellan varven. och sätt ihop baklänges så blir det tätt.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Ventilen inskruvad och plast borta.
Om jag förstått det hela rätt så:
Lossa på den vita stora muttern några varv (jag lär väl inte får bort den helt då den tar i ventilen/handvredet?)
Separera mutter och ev brickor
In med lin och pasta
Dra åt igen
Öppna ventilen och testa

Dum fråga, lär det börjar läcka rejält när jag lossar på muttern? Radiatorkretsen och cirkpump är på som vanligt.
Radiatormutter med skruvmejsel, vit rörledning, förberett för justering.
Skapa konto
Närbild av en inskruvad ventil i ett rörsystem med en skruvmejsel riktad mot en mässingsmutter, omgiven av vita rör och beslag.
Skapa konto

Dock läcker det ju ut på framsidan och trodde det var likt ett innamäte med oring, typ som danfoss. När den byttes så gick det att göra utan att stänga av cirkpump.
Mässingsventil med gängad del och utskjutande axel, använd för radiatorkretsjustering.
Skapa konto

Provar förstås först att bara dra åt muttern lite för att se om det räcker

Bästa svaret

Den kan inte se ut som bild 3 , finns ingen pinne, du måste få bort metallen på axeln för att kunna lossa muttern helt innanför. Går att lossa den nu med, då ser du att det bara är en mutterhylsa som sitter över gängorna. kommer inte att spruta vatten, kanske droppa lite + trasa/hink under. Börja med att se hur det ser ut och skaffa lin och tätmedel innan riktiga jobbet. Du kan nog inte lossa/rensa/lina med vredets metalldel kvar. Har du en värmepistol eller en kraftig hårtork att värma med, så kan metallen lossna lättare. Kan även bli att rigga något så det går att spänna ut den. en snickarhammare kanske och något mellanlägg mot muttern kan gå.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Nej den ser inte ut som bild 3. Det var min okunskap och trodde att det skulle vara något liknande.

Men gott, då har jag koll på läget tror jag 👍
Metalldelen för handvredet ska då kunna tas bort och sen har jag fin fina instruktioner.

Provade som sagt att dra åt muttern lite och än verkar det torrt. Får se mer efter ett tag. Annars blir det att fixa lin och pasta innan jag sätter igång.

M mxjolle skrev:
Nej den ser inte ut som bild 3. Det var min okunskap och trodde att det skulle vara något liknande.

Men gott, då har jag koll på läget tror jag 👍
Metalldelen för handvredet ska då kunna tas bort och sen har jag fin fina instruktioner.

Provade som sagt att dra åt muttern lite och än verkar det torrt. Får se mer efter ett tag. Annars blir det att fixa lin och pasta innan jag sätter igång.
Med att dra till lite är en klassiker och det kommer kanske droppa lite om men börjar vrida på vredet, men är det tortt nu, så kan du vänta till sommaren att fixa det. Kanske på andra ventiler med. Så lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.