5 063 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Radiator system. behövs fördelningslåda??????
Det vet jag inte. Går det inte att styra senare med cirkulationspumpen? Vad är generellt dimensionen på radiator rör?
Okay.
Kan man inte styra delta med ventiler?
Kan man inte styra delta med ventiler?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Jag är lekman, men jag hade dragit stammen som 22mm PEX, och så avstick till radiatorerna med 12mm kromad CU. om avsticket är längre än 30 - 50 cm hade jag kört avsticket som 15mm. Även om du idag kör vedeldat med hög framledningstemp, så kan det vara bra att dimensionera åtminstonde ledningar som är svåra att byta, för ett ev. framtida lågtemp. system.
I säkert vatten så är det tillåtet med dolda kopplingar på värmeledningar, dvs. du kan ha avstick i väggar, golv osv. Men OM du ändå öppnar upp väggar och golv för dragningen, så känns det säkrare med ett stjärnät från en fördelare så undviker du alla dolda kopplingar. Just en värmefördelare måste sitta i vattensäkert utrymme med skvallerrör, precis som en tappvattenfördelare.
I säkert vatten så är det tillåtet med dolda kopplingar på värmeledningar, dvs. du kan ha avstick i väggar, golv osv. Men OM du ändå öppnar upp väggar och golv för dragningen, så känns det säkrare med ett stjärnät från en fördelare så undviker du alla dolda kopplingar. Just en värmefördelare måste sitta i vattensäkert utrymme med skvallerrör, precis som en tappvattenfördelare.
Tjena. Och tack för bra svar☺
I källaren har jag byggt som en låda mot taket där alla rör och kablar går. Så rören hamnar där. Då är det ingen fara för läckage.☺
Okay. Så det bäst att ta en storlek större på stammen☺
I källaren har jag byggt som en låda mot taket där alla rör och kablar går. Så rören hamnar där. Då är det ingen fara för läckage.☺
Okay. Så det bäst att ta en storlek större på stammen☺
26 mm pex till stammen. 15mm vi till elementen? Borde det fungera? 
Vet inte. Har en gammal ved/pellets panna. 7 element och 17 kvm golvvärme på ett hus på 150 kvm. Effekten vet jag inte.
Tjena.. läst runt om rör. Vilken som blir billigast osv.
Pem/pex blir dyrt då man måste ha speciella hylsor till t-kopplingarna som blir klämringskoppling.
Nu funderar jag på elförzinkade rör. Men läste att den bara ska användas till slutna system. Men går den att använda i vanligt öppet system? ?
Mvh Henrik
Pem/pex blir dyrt då man måste ha speciella hylsor till t-kopplingarna som blir klämringskoppling.
Nu funderar jag på elförzinkade rör. Men läste att den bara ska användas till slutna system. Men går den att använda i vanligt öppet system? ?
Mvh Henrik
Fel skrivet. Pal/pex blir dyrt.😊
Klicka här för att svara