Man måste veta deltat samt effekten annars går det inte dimensionera. Jag skulle i alla fall inte räkna med högre delta än max 10 grader.

Det vet jag inte. Går det inte att styra senare med cirkulationspumpen? Vad är generellt dimensionen på radiator rör?:)

Normalt brukar stammen börja med 22 eller 28 mm koppar men det beror ju på hur många stammar och vilket effekt behovet är till varje radiator räcker det med 15mm

Okay.
Kan man inte styra delta med ventiler?:)

Jo man kan strypa bort flöde men med för veka stammar får man för lågt flöde och högt delta och höjer man cp finns risk för att man får missljud i systemet och en onödigt kraftig cp drar mera el.

Jag är lekman, men jag hade dragit stammen som 22mm PEX, och så avstick till radiatorerna med 12mm kromad CU. om avsticket är längre än 30 - 50 cm hade jag kört avsticket som 15mm. Även om du idag kör vedeldat med hög framledningstemp, så kan det vara bra att dimensionera åtminstonde ledningar som är svåra att byta, för ett ev. framtida lågtemp. system.

I säkert vatten så är det tillåtet med dolda kopplingar på värmeledningar, dvs. du kan ha avstick i väggar, golv osv. Men OM du ändå öppnar upp väggar och golv för dragningen, så känns det säkrare med ett stjärnät från en fördelare så undviker du alla dolda kopplingar. Just en värmefördelare måste sitta i vattensäkert utrymme med skvallerrör, precis som en tappvattenfördelare.

Jag skulle nog gått upp en dimension på stammen i början sen kan man gå ner till 22 mm

Tjena. Och tack för bra svar☺
I källaren har jag byggt som en låda mot taket där alla rör och kablar går. Så rören hamnar där. Då är det ingen fara för läckage.☺

Okay. Så det bäst att ta en storlek större på stammen☺

Har för mig att max effekt på 22 mm är ca 5kw men det funkar med lite till jag kör ca 8 kw men jag skulle inte bygga så vekt om jag skulle gjort det.

26 mm pex till stammen. 15mm vi till elementen? Borde det fungera? :)

Vilken effekt ska det gå i stammen ?

Vet inte. Har en gammal ved/pellets panna. 7 element och 17 kvm golvvärme på ett hus på 150 kvm. Effekten vet jag inte.

Tjena.. läst runt om rör. Vilken som blir billigast osv.
Pem/pex blir dyrt då man måste ha speciella hylsor till t-kopplingarna som blir klämringskoppling.
Nu funderar jag på elförzinkade rör. Men läste att den bara ska användas till slutna system. Men går den att använda i vanligt öppet system? ?:)
Mvh Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.