789 läst ·
21 svar
789 läst
21 svar
Radiator - Skippa slavradiator och koppla 2-polig stickpropp, ok?
Tja,
Jag har ett 5-poligt LVI MEC 508 400 V där det är 3 faser, en nolla och en jord. Enligt manualen är två av faserna till slavradiator. Kan man koppla en 2-polig stickpropp på jord, nolla och en fas och skippa de andra två? I så fall tar jag givetvis bort de 2 kablarna så man inte får sig en käftsmäll om man tar i de. Men är det möjligt att göra så? Jag bryr mig inte om jag tappar någon effekt så länge det kan hålla 10 C på 10 kvm över vintern. Det är liksom till förrådet så det behöver inte vara speciellt mycket kräm i det : - )
Se länken nedan för manualen.
https://kundo-uploads-prod.s3.amazo...qRq/ZVtVPUVbe3WwyBeXb7j6A=&Expires=1758646651
Jag har ett 5-poligt LVI MEC 508 400 V där det är 3 faser, en nolla och en jord. Enligt manualen är två av faserna till slavradiator. Kan man koppla en 2-polig stickpropp på jord, nolla och en fas och skippa de andra två? I så fall tar jag givetvis bort de 2 kablarna så man inte får sig en käftsmäll om man tar i de. Men är det möjligt att göra så? Jag bryr mig inte om jag tappar någon effekt så länge det kan hålla 10 C på 10 kvm över vintern. Det är liksom till förrådet så det behöver inte vara speciellt mycket kräm i det : - )
Se länken nedan för manualen.
https://kundo-uploads-prod.s3.amazo...qRq/ZVtVPUVbe3WwyBeXb7j6A=&Expires=1758646651
Det blev fel med länken. Se här istället, https://kundo.se/org/purmo-group-sweden-ab/d/manual-lvi-mec-508.
Det är inga "faser" som går till någon slavradiator utan det är en styrsignal.
Du kan ansluta din radiator med L till 1, N till 2 och skyddsjord till avsedd plint. Anslut inget på 3 och 4. Se till att anslutningskabeln är korrekt dragavlastad i radiatorn.
Du kan ansluta din radiator med L till 1, N till 2 och skyddsjord till avsedd plint. Anslut inget på 3 och 4. Se till att anslutningskabeln är korrekt dragavlastad i radiatorn.
Så brun till fasen i stickproppen? Jag är hobbynisse så ingen expert men det känns lite mysko för L1 går till på- och avknappen på PCB:n. Borde det inte vara den svarta i stickproppen istället? Och i så fall undrar jag vad L3 gör för den går också till PCB:n och vidare in i elementet tillsammans med L2. Så den bruna, alltså L1 går enbart till strömbrytaren.tommib skrev:
Om det nu funkar med L1 ändå, skulle det inte innebära att elementet går på max när den kopplas in? Så alltså ett eller noll när det gäller värmen för utan styrenheten kommer den sakna funktionen som reglerar/justerar utifrån rumstemperatur?
Kika gärna på bilderna jag bifogar nu
Du använder beteckningarna fel. Det finns inga L1/2/3 här.
Du ska titta på LVI-stickproppen och inkopplingsanvisningen. Du har inget för att försöka öppna radiatorn om du som du själv säger är novis på el.
Inkopplingen framgår tydligt av manualen. Om du inte kan översätta den till vad du har framför dig avråder jag dig från att koppla. Ett alternativ är väl att dra in en anslutningskabel i väggdosan som du kopplar enligt instruktion.
Du ska titta på LVI-stickproppen och inkopplingsanvisningen. Du har inget för att försöka öppna radiatorn om du som du själv säger är novis på el.
Inkopplingen framgår tydligt av manualen. Om du inte kan översätta den till vad du har framför dig avråder jag dig från att koppla. Ett alternativ är väl att dra in en anslutningskabel i väggdosan som du kopplar enligt instruktion.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
I första inlägget står det att det är ett 400V element. OM det stämmer så kan du inte köra det på 230V med "vanlig sickpropp".
Jag vet att det inte är 3fas. Det finns väl inte ens radiatorer som är det? Det underlättar bara att kalla de för något så man vet vad man pratar om. Färgerna går bra det med liksom.tommib skrev:
Du använder beteckningarna fel. Det finns inga L1/2/3 här.
Jag vet att det är dumt att pilla på sånt man inte kan något om, men gör man aldrig det så lär man sig inte heller något. Man lär sig av misstagen. Enda skillnaden här är att man inte får begå misstag för det kan orsaka brand eller fara för ens liv.
Ja det är det som är tanken. Att dra en anslutningskabel till väggdosan. Jag får klura vidare på detta på egen hand dådå. Jag har nog fotat hur den satt kopplad innan jag tog ner den från rummet den satt i innan så jag kan nog härma den kopplingen. Det knepiga för mig är att koppla sakerna rätt själv, men jag förstår ofta sånt som är färdigt när jag tittar på det. Så skulle gamla kopplingen inte funka lär jag se det. T.ex. om det kommer in mer än 3 kablar från väggen. Då får en elektriker kika på det för elcentralen pillar jag inte i.
Det finns absolut trefasiga värmare. Det underlättar inte det minsta att prata om L1/2/3 eftersom det är fel. Samma med färgerna. Du kan prata om vilken funktion en viss färg har om du vill, om du säkert har identifierat den.Anders Timell skrev:
Titta på inkopplingsanvisningen så ser du hur det ska kopplas.
Det stämmer. Det står så på ena sidan.H hempularen skrev:
Det jag försöker klura ut är om radiatorn kör 230 V och bara behöver 400 V när det agerar "master" åt "slavradiatorer". För det finns väl inte 3fas radiatorer? De andra 2 polerna måste väl vara ifall man sammankopplat denna med flera så alla kan styras från en. I så fall behövs inte 400 V då radiatorn skulle köras själv. De andra 2 polerna skulle då kopplas ur eller gömmas i stickproppen med eltejp efter att kopparn klippts bort.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag kikar där då och blir det för knepigt ger jag såklart upp. Kör ju bara om jag känner mig säkert till 100 %.tommib skrev:
L1, 2 och 3 heter det enligt kopplingadosan med därav språket. Och kopplingsdosan fattar jag.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Så är det garanterat inte.Anders Timell skrev:
Om det står att radiatorn är en 400V radiator, så drivs den av två faser, har (oftast) ingen nolla. Det går (iallafall i teorin) att köra 230V istället för 400V. Som skrivits så blir effekten dramatiskt lägre. Men det är också tveksamt om termostaten/regleringen fungerar ifall den vill ha 400V men får 230V.
Ah nä jag säger inget som om det vore rätt utan jag kan absolut ha fel i exakt allt. Det är jag medveten om, men det är lugnt för jag gav upp nu. Insåg att det kan behövas lite mer än en billig 2-polig stickpropp från kina för att lösa det här.H hempularen skrev:Så är det garanterat inte.
Om det står att radiatorn är en 400V radiator, så drivs den av två faser, har (oftast) ingen nolla. Det går (iallafall i teorin) att köra 230V istället för 400V. Som skrivits så blir effekten dramatiskt lägre. Men det är också tveksamt om termostaten/regleringen fungerar ifall den vill ha 400V men får 230V.
Jag kikade på den 5-poliga stickproppen den satt i innan och nollan satt kopplad i L2 så den agerade inte nolla. Det gjorde det genast lite mer förvirrande. Så det är bättre någon behörig kikar helt enkelt
På 1 fas antar jag den skulle bli fisljummen som bäst ändå så.
Inte ovanligt att blå ledare används som fas i en ren 400-voltskoppling där nollan inte behövs. Om det är så har du inte 230 Volt där och kan inte sätta dit ett vägguttag om du inte kopplar om i den matande änden.Anders Timell skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Men vad baserar du att det skulle vara nolla på? Färgen? Ett antagande man aldrig får göra, det kan i andra sammanhang bli direkt farligt.Anders Timell skrev:
I den här typen av radiatorkopplingar förekommer det relativt ofta att folk "antar" att blå är nolla, tar bort radiatorn, sätter ett vanligt vägguttag, som ger lite "extra fart" till mobilladdaren i några sekunder innan den brinner.