25 188 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Radhus som sitter ihop med grannarna via garage
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Som om utseendet vore det främsta skälet att underhålla en vägg. Målar grannen mitt emot framsidan också?
Som sagt när detta köptes så fanns det inget annat ledigt. O jag o mina barn trivs alldeles utmärkt här. Vi alla grannar har bra kontakt o hjälper varandra så att säga. Den enda som är "problemet" är just hen. Men som sagt, jag ville endast få veta vem som äger vad.R rln skrev:I ett område nära mig ser det ut ungefär så där; där har man kommit överens (vet ej om det är juridiskt, samfällighet eller på något annat sätt) att "du" skulle ta hand om den väggen, av den enkla anledningen att du är mest intresserad av att det ser snyggt ut, vilken färg det är osv.
Håller med andra här, skulle aldrig välja radhus/kedjehus om det inte var bostadsrätt e dyl. Blir bara en massa problem, grannar som ska lägga sig i osv. Tycker det är nog jobbigt med 60m till närmaste grannen på landet![]()
Men tack för ditt svar
Väldigt tjat om att det måste finnas servitut. Det gör det nämligen nästan aldrig i sådana här fall. De som från början planerade områdena räknar med att alla grannarna i samförstånd målar om allt i samma färg, eftersom de har en så fin gemenskap i sin lilla grannförening. Det var iallafall visionen när dessa typer av områden byggdes.
Det säger sig självt att det som tillhör ens fastighet är lik så i detta fall grannens vägg och inte din. Om du vänder på det hela. Hur kan det vara din vägg? Så du kan riva väggen på grannens hus?Skorpan34 skrev:
Ja, du har förhoppningsvis lärt dig något av detta. Du skulle ha tagit detta med föreningen och krävt att grannen åtgärdat detta.
T Thomas' skrev:Det säger sig självt att det som tillhör ens fastighet är lik så i detta fall grannens vägg och inte din. Om du vänder på det hela. Hur kan det vara din vägg? Så du kan riva väggen på grannens hus?
Ja, du har förhoppningsvis lärt dig något av detta. Du skulle ha tagit detta med föreningen och krävt att grannen åtgärdat detta.
Detta är INGEN förening! O som jag har skrivit så pratade jag med hen om väggen innan. Och svaret jag fick var att den var min. Så därav frågan jag ställt här! Läs innan du kommenterar tack!
Ingen förening det här. Visionen var nog bra när det var nytt.Anna_H skrev:
Väldigt tjat om att det måste finnas servitut. Det gör det nämligen nästan aldrig i sådana här fall. De som från början planerade områdena räknar med att alla grannarna i samförstånd målar om allt i samma färg, eftersom de har en så fin gemenskap i sin lilla grannförening. Det var iallafall visionen när dessa typer av områden byggdes.
Man får naturligtvis inte gå in och plocka ner/göra åverkan på grannens vägg även om man själv har bekostat renoveringen utan att veta om att det var hens vägg. Det är fortfarande Grannens vägg och så gör man sig skyldig till brott så varför ge sådana förslag ens? Man kan heller inte kräva någon ersättning då man själv har gjort renoveringen utan att ha kommit överens om ersättning av grannen i förväg, trots att grannen ljuger/inte vet om att det är hens vägg.harry73 skrev:
Man får lära sig av läxan och gå vidare, inget man bör vara bitter av då det bara gör livet surare för en själv.
Nu hävdar grannen att det är TS vägg, så det kan vara ett sätt att driva saker på sin spets.Grillen skrev:
Nu förespråkar jag inte att TS tar bort grannens vägg (inte seriöst i alla fall), men jag kan tänka mig ett samtal där man frågar grannen vems vägg det är och att man efter försäkring att det är TS vägg, föreslår att grannen köper väggen och att man annars tar bort den.
Har dom ingen gemensam fastighet eller gemensam skötsel av något, så behövs väl inte det?L least skrev:
Jag har exakt samma situation som trådstartaren och väggen i fråga är inne i mitt uterum.
Där frågar jag om lov, om jag får måla väggen (när jag ändå har färg och roller framme för att måla resten av huset, (det är betongelement, väldigt lättskött)). När jag är klar, så bjuder grannen på en öl.
Men visst kan det bli knepigt i såna här lägen. Väggen som grannen har inne i garaget och borrar/skruvar upp tusen saker i är ju min och jag har ju ingen kontroll över vad som sker där. Borrar han för långt, så är han inne i vardagsrummet hos mig.
Fast nu verkar det som att det är just grannens vägg. Så även om grannen nu säger att det är TS vägg så får TS inte röra den då det är TS ansvar att kolla upp sådant. Väljer grannen att ändra sig efter väggen är "riven" så kommer TS få stå för brottet.harry73 skrev:
Nu hävdar grannen att det är TS vägg, så det kan vara ett sätt att driva saker på sin spets.
Nu förespråkar jag inte att TS tar bort grannens vägg (inte seriöst i alla fall), men jag kan tänka mig ett samtal där man frågar grannen vems vägg det är och att man efter försäkring att det är TS vägg, föreslår att grannen köper väggen och att man annars tar bort den.
Och sen är det ju idioti att skriva som du skrev om du inte menade det? Hade TS bara gjort som du skrev "riv väggen" så hade hen suttit i ett dåligt läge. Beskriv då utförligt hur du tänker från första början så det inte kan bli några missförstånd!
Jag hade målat den sidan av grannens garage varesig det är grannens ägodel eller min. För det är jag som behöver se den och målar man ändå resten så är det ju en piss i Mississippi att måla någon m² extra. Dessutom ser då allt fräscht ut.
Som granne/ägare av garaget så är det nog lätt att ta för givet att det underhållet hamnar på den granne som det vetter mot. Hen kanske i sin tur målar sin grannes ena sida å grannen där efter näste grannes osv.
Har man som ni däremot bytt ut panel som faktiskt inte är er så hade jag påtalat detta till grannen på ett trevligt sätt och om grannen fortfarande känner att "nä det är erat" så hade jag släppt det där. Utgiften antar jag inte varit jättestor och något ni kan leva med även om det är en sur extrautgift som ni egentligen inte borde fått. Men hellre en bra grannsämjan än ett bråk över en sådan sak!
Som granne/ägare av garaget så är det nog lätt att ta för givet att det underhållet hamnar på den granne som det vetter mot. Hen kanske i sin tur målar sin grannes ena sida å grannen där efter näste grannes osv.
Har man som ni däremot bytt ut panel som faktiskt inte är er så hade jag påtalat detta till grannen på ett trevligt sätt och om grannen fortfarande känner att "nä det är erat" så hade jag släppt det där. Utgiften antar jag inte varit jättestor och något ni kan leva med även om det är en sur extrautgift som ni egentligen inte borde fått. Men hellre en bra grannsämjan än ett bråk över en sådan sak!