2 254 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Råder det någon konsensus om den bästa vindskonstruktionen/kallvind?
Står inför ett kommande byggprojekt där jag ska ha både takstolar i fackverk och ramverk och delvis kallvind. Vid ett tidigare byggprojekt byggde jag enplans med takstolar i fackverk och med kallvind.
På kallvinden hade jag traditionell ventilation med luftspalt längs med husets långsidor, luftavledare upp längs insidan på råsponten som slutar ca 50 cm över där lösullen slutar.
Finns det någon bättre konstruktion för vinden än denna? Det har talats fram och tillbaka i olika trådar här på forument om hur mycket ventilation man ska ha på en kallvind. Vad är egentligen rekomendationerna? Kan man ha för mycket ventilation på kallvinden? Är det bättre att inte ha någon ventilation på vinden? Det har även skrivits om att kallvinden kan isoleras med hjälp av cellplast ovanpå råsponten för att få upp temperaturen på vinden. Har detta bevisats vara en bättre konstruktion än utan cellplasten?
"Räcker" det att man har varit tillräckligt noga med ångspärren och ventilationen i kök och badrum för att en traditionellt ventilerad kallvind ska vara säker för mögelangrepp?
På kallvinden hade jag traditionell ventilation med luftspalt längs med husets långsidor, luftavledare upp längs insidan på råsponten som slutar ca 50 cm över där lösullen slutar.
Finns det någon bättre konstruktion för vinden än denna? Det har talats fram och tillbaka i olika trådar här på forument om hur mycket ventilation man ska ha på en kallvind. Vad är egentligen rekomendationerna? Kan man ha för mycket ventilation på kallvinden? Är det bättre att inte ha någon ventilation på vinden? Det har även skrivits om att kallvinden kan isoleras med hjälp av cellplast ovanpå råsponten för att få upp temperaturen på vinden. Har detta bevisats vara en bättre konstruktion än utan cellplasten?
"Räcker" det att man har varit tillräckligt noga med ångspärren och ventilationen i kök och badrum för att en traditionellt ventilerad kallvind ska vara säker för mögelangrepp?
Bäst svar får du nog genom att titta på de byggen som står. Är klimatatet bra efter 50 år, är det nog en bra konstruktion.
Mitt eget 70-tals hus har en frisk vind. Där finns ventilation endast på gavlarna men rejält tilltagen med överhäng och luftintag undertill i utskjutande gavel.
Isolerat med 30cm glasfiber. I mitten är det kanske 180cm mellan landgång och tak. Så ganska luftig.
Paxfläktar i badrum just nu. Ångspärren är perforerad lite här o där och saknas på vindsluckan som går från badrumet (!).
Gissar att det är ventilation av fukt snarare än att det helt undviks som ger mest i mitt fall.
Har inte råspont i yttertak utan skivor, vilket borde vara en risk men funkar i mitt fall. Det är fula men inte mögliga efter 50år.
Sen är det ju en massa andra krav beroende på byggnad.
Mitt eget 70-tals hus har en frisk vind. Där finns ventilation endast på gavlarna men rejält tilltagen med överhäng och luftintag undertill i utskjutande gavel.
Isolerat med 30cm glasfiber. I mitten är det kanske 180cm mellan landgång och tak. Så ganska luftig.
Paxfläktar i badrum just nu. Ångspärren är perforerad lite här o där och saknas på vindsluckan som går från badrumet (!).
Gissar att det är ventilation av fukt snarare än att det helt undviks som ger mest i mitt fall.
Har inte råspont i yttertak utan skivor, vilket borde vara en risk men funkar i mitt fall. Det är fula men inte mögliga efter 50år.
Sen är det ju en massa andra krav beroende på byggnad.
Produkter som diskuteras: "Paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 327 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 327 inlägg
Jag har kallvind och tycker det är fantastiskt! Det är lätt att komma åt, man ser om det är fuktigt eller liknande någonstans, det var lätt för mig att tilläggsisolera, bra att dra kablar och sånt på vinden men man kan också förvara saker där.M Martin Lj skrev:Står inför ett kommande byggprojekt där jag ska ha både takstolar i fackverk och ramverk och delvis kallvind. Vid ett tidigare byggprojekt byggde jag enplans med takstolar i fackverk och med kallvind.
Hus från 1962.
Gällande ventilation så ska man enligt hörsägnen ventilera på sommaren och stänga till på vintern. Jag har öppet året om men jag förstår att man hade velat stänga till på vintern för att minska risken för att det fryser där uppe eller blir kraftig kondens.
Tycker denna bilden förklarar problemet rätt bra, den visar daggpunkten vilket egentligen är det som är intressant. Vilken konstruktion som fungerar beror helt enkelt var i landet den återfinns och för att komplicera det lite mer så förändras det över tid. Dvs en konstruktion som fungerat bra tidigare behöver nödvändigtvis inte fungera bra idag då klimatet förändras.
Bild lånad av SMHI, källa:
https://www.smhi.se/publikationer/luftfuktighet-variationer-i-sverige-1.74993
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.smhi.se/publikationer/luftfuktighet-variationer-i-sverige-1.74993
Redigerat:
Helt min erfarenhet av att ha vistats och bott i många olika hus i inlandet kontra kustnära.L Ludde76 skrev:Tycker denna bilden förklarar problemet rätt bra, den visar daggpunkten vilket egentligen är det som är intressant. Vilken konstruktion som fungerar beror helt enkelt var i landet den återfinns och för att komplicera det lite mer så förändras det över tid. Dvs en konstruktion som fungerat bra tidigare behöver nödvändigtvis inte fungera bra idag då klimatet förändras.
[bild]
Det kan skilja ganska mycket hur en sämre konstruktion påverkas.
Det blir definitivt mer känsligt ju närmare kusterna man kommer.
Klimatvind som det pratas om ovan är garanterat jättebra men behövs nog inte, eller är inte nödvändigt i många delar av landet.
Men om jag byggde ett nytt superisolerat hus nära kusten så hade jag absolut övervägt det.
Ville redigera mitt inlägg lite men kan inte det längre. Daggpunkten är ju faktiskt inte helt avgörande, du tex kan få problem med mögeltillväxt ändå men det är en bra parameter att titta på då den visar vid vilken temperatur fukten fälls ut till vatten.L Ludde76 skrev:Tycker denna bilden förklarar problemet rätt bra, den visar daggpunkten vilket egentligen är det som är intressant. Vilken konstruktion som fungerar beror helt enkelt var i landet den återfinns och för att komplicera det lite mer så förändras det över tid. Dvs en konstruktion som fungerat bra tidigare behöver nödvändigtvis inte fungera bra idag då klimatet förändras.
[bild]
[länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Lite lätt isolerat utanpå råsponten är lite av en no-brainer när det är kallt ute.
Vinden blir varmare och då kan luften bära mer fukt.
Minskad ventilation fuktiga dagar och lite mer torra kalla dagar hjälper till att torka ut eventuell fukt.
Vinden blir varmare och då kan luften bära mer fukt.
Minskad ventilation fuktiga dagar och lite mer torra kalla dagar hjälper till att torka ut eventuell fukt.
Vad är "lite lätt isolerat"? Taket blir väldigt tjockt av ytterligare 10 cm cellplast ovanpå takduken.Rabbithole skrev:
Här i norr får vi en ordentlig snömössa på taket, vilket gör i mitt fall att tempen på vinden ligger 4-5 grader varmare än uteluften.
Har takfotsventilation 25mm spalt i varje fack, samt 2 gavelspetsventiler på vardera sida, kustnära.
Har takfotsventilation 25mm spalt i varje fack, samt 2 gavelspetsventiler på vardera sida, kustnära.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden