17 152 läst ·
54 svar
17k läst
54 svar
Räddningstjänsten: "Vi fyller inte din pool"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 150 inlägg
Inte nödvändigtvis. Det beror på vad personalen/bilen osv. skulle gjort annars, och om man kanske tom kan få ut någon annan vinst av det.Fairlane skrev:
Så jag vill se hela beräkningen innan jag är beredd att döma.
(Det var till exempel ett ramaskri i USA för några år sedan, att flygvapnets generaler flög "privatflyg" kors och tvärs över landet för dyra pengar. Att hålla ett litet tvåmotorigt jetplan igång med bränsle, piloter osv. kostar tusentals dollar i timmen. Det var ju självklart att ett sådant slöseri med skattemedel behövde få ett slut och generalerna fick allt vackert köpa biljett hos de vanliga flygbolagen som vi andra. Resultatet: Dyrare totalt sett för flygvapnet, och sämre resor för de högre befälen.
Affärsjetarna gick nämligen fortfarande, men i fortsättningen fick de flyga tomma. Skälet till att de flög var främst för att piloterna behövde flygtimmarna så att förmågan kunde upprätthållas. Det var fö av samma skäl man hade planen, dvs förmågan behövdes, men inte alltid, och inte i samma omfattning i fredstid. Så innan hade man sparat pengar genom att schemalägga piloternas övningspass så att de ändå passerade flygbaser osv. som högre befäl ändå behövde till. Man slog på så sätt två flugor i en smäll. Men så går ju inte att ha det...)
Journalister och politiker. Att kolla mer än två meningar med fakta blir för jobbigt och oglammigt.D Daniel 109 skrev:
Räddningtjänst är inte samma sak i alla kommuner. I vissa erbjuder de betydligt fler tjänster än utryckningar. I andra är det enbart en skyddande och livräddande verksamhet.
Detta 'är enbart en nyhet om de ringer 112 istället för numret till växeln hos räddningstjänsten.
Och jag antar att om man ringer till räddningstjänstens vanliga nummer så blockerar man inte 112.
Med tanke på att när jag i ett betydligt yngre liv praoade på räddningstjänsten och all den dötid som den var i väntan på larm så kan man absolut utnyttja tiden till mycket mer.lars_stefan_axelsson skrev:
Så länge man tar betalt för det
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Jag missade att det var en person. Ja, hade det varit storbrand någon annanstans så begriper jag också att de inte skulle ha dykt upp. Frågan är hur snabbt bilen hade kunnat komma tillbaka och fylla tankarna om något hade hänt.H Henrik Käll skrev:
Det gör jag inte. Jag tycker det är fel att erbjuda tjänsten vilket är något annat.H Henrik Käll skrev:
Jag anser även att om man erbjuder tjänsten så ska taxan vara jämförbar med vad det skulle kosta med en privat utförare. 10 kubik vatten (räknat på en pool som är 5*2*1m), drygt 200 kr, avgift för en person, inklusive ditkörning, hemkörning och påfyllning av brandbilen samt betalning av bilen såklart.
Fairlane skrev:
Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Ja men så kan man iofs tänka om de mesta inom offentlig verksamhet och då kan ju priserna hållas nere under vad konkurrerande bolag kan ta.lars_stefan_axelsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Då får jag förtydliga mitt inlägg #10.
Jag visste inte att vissa kommuner erbjöd denna tjänst. Gör de det så anser jag att det är fel men ingen skugga ska falla över den som använder en erbjuden tjänst.
Att vissa kommuner erbjöd tjänsten var inte tydligt i artikeln, där räddningstjänsten själva verkade överraskade som jag tolkade det.
Jag visste inte att vissa kommuner erbjöd denna tjänst. Gör de det så anser jag att det är fel men ingen skugga ska falla över den som använder en erbjuden tjänst.
Att vissa kommuner erbjöd tjänsten var inte tydligt i artikeln, där räddningstjänsten själva verkade överraskade som jag tolkade det.
Det låter fullkomligt vansinnigt fel att brandkåren skulle fylla herrskaps badpölar för subventionerat pris........
Fast å andra sidan finns det ju en möjlighet att det fungerar ihop med någon övningsverksamhet eller provkörning av pumpar eller brandposter och i så fall blir ju läget ett helt annat.
Fast å andra sidan finns det ju en möjlighet att det fungerar ihop med någon övningsverksamhet eller provkörning av pumpar eller brandposter och i så fall blir ju läget ett helt annat.
Så länge det inte inverkar negativt på kårens uppdrag, innebär ökade nettokostnader eller osv så kan jag inte se några nackdelar utan tvärtom fördelar. Brandmännen bekantar sig utan kostnad i olika bostadsområden, de får mer körvana av bilarna osv (att jämföra med LSA's inlägg).
Däremot så låter en kostnad om 800 kr/timmen i underkant och det får den under inga som helst omständigheter vara när en kommun erbjuder privata tjänster. Det de ofta inte tänker på är att de ska ha täckning för sina kostnader kring administration av tjänsten, kundkontakt, fakturering, avstämning osv. osv.
Däremot så låter en kostnad om 800 kr/timmen i underkant och det får den under inga som helst omständigheter vara när en kommun erbjuder privata tjänster. Det de ofta inte tänker på är att de ska ha täckning för sina kostnader kring administration av tjänsten, kundkontakt, fakturering, avstämning osv. osv.
I fjol köpte jag vatten till trädgården via en privat entreprenör. Hyrde tre tankar på totalt 7,5 kubik, varje påfyllning med tankbil kostade ganska exakt 5.000 kr.
Rätt rimligt att prioritera vatten för nytta istället för nöje när det som uppges råder EXTREM VATTENBRIST, Men visst, man ligger ju iallafall skönt i poolen och glor på medans huset brinner ner till grunden sen! 
Var är det extrem vattenbrist?
Jag gillar inte ordet extrem men nog är det vattenbrist i landet på en del håll. Här i kommunen har man en stor sjö som vattentäkt, borde inte uppstå några problem alls.D Daniel 109 skrev:
För en vecka sedan gick kommunen ut och vädjade till kommuninvånarna att hushålla med vattnet. Det som sker är att systemet inte lider brist på vatten utan det är överbelastat och det stora uttaget nu gör att rören inte klarar av att leverera vatten till nybyggda områden i utkanten. Det kommer inget vatten ur kranarna trots att man ökat vattenvolymen.
I går beslutades om bevattningsförbud, efter kommunens vädjan hade förbrukningen ökat med 30% !!!!!
Jag har två kompisar som nyligen byggt pool, en förra sommaren och en för en månad sen. Den första fick sin fylld av vattenverket mot ordinarie vattentaxa, men med tankbil, för då kunde de balansera uttaget, annars hade de rubbat balansen i på nätet i den lilla byn de bor i. Den andra fick hjälp av räddningstjänsten.
Det kostade 1000:-/timme. Första vändan vatten var klar som dricksvatten, andra vändan såg ut som tevatten...
Återigen var det bättre för ledningsnätet om en tankbil åkte och fyllde på vid något tappställe, än om de hade fullt öppna kranar tills poolen var öppen, enligt han som kom med vattnet.
Det kostade 1000:-/timme. Första vändan vatten var klar som dricksvatten, andra vändan såg ut som tevatten...
Återigen var det bättre för ledningsnätet om en tankbil åkte och fyllde på vid något tappställe, än om de hade fullt öppna kranar tills poolen var öppen, enligt han som kom med vattnet.