Hej alla kunniga,

Har precis köpt en lägenhet från 1904 som dessvärre helrenoverades 1984. Troligen i denna renovering (eller en tidigare variant) försökte dom täcka över den existerande stuckaturen - ingen aning vad som använts men verkar inte vara färg utan någon form av spackel eller puts då nästan all detalj är borta. Hitta en hörna vart den bevarats och undrar nu om det finns något sätt jag kan rädda stuckaturen och få den tillbaka till sitt ursprungliga form (ser dessvärre riktigt udda ut i nuläge).

Eller borde jag helt ge up och sätta in en så lik som möjligt ny variant?

Tack!

• Hörnan av ett rum med tapeter, där ursprunglig stuckatur är delvis dold under ett lager spackel eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är spackel blir det nog svårt, eftersom stuckaturer brukar vara gjorda av gips går det ju inte att knacka bort spacklet utan att skade stuckaturen. Är det färgsom fyllt ut kan du pröva att värma bort färgen försiktig. Men testa på en liten yta först.

Om inte detta går tycker jag att du ändå behåller det som det är. Du har postat under byggnadsvård och den här stuckaturen är original, dvs den är den med högst värde för din bostad. Misshandeln som skett av den är en del av historien och i och med att det finns en bit där den syns i sin helhet blir det tydligt hur modet ändrats. Om du har väggen i en färg som gör att stuckaturen framträder tror jag att det blir fint ändå. Att hacka ner den känns hemskt. Om du inte är väldigt rik blir det väl dessutom en ersättare i frigolit vilket ju absolut inte är samma sak.

• Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om det är spackel blir det nog svårt, eftersom stuckaturer brukar vara gjorda av gips går det ju inte att knacka bort spacklet utan att skade stuckaturen. Är det färgsom fyllt ut kan du pröva att värma bort färgen försiktig. Men testa på en liten yta först.

Om inte detta går tycker jag att du ändå behåller det som det är. Du har postat under byggnadsvård och den här stuckaturen är original, dvs den är den med högst värde för din bostad. Misshandeln som skett av den är en del av historien och i och med att det finns en bit där den syns i sin helhet blir det tydligt hur modet ändrats. Om du har väggen i en färg som gör att stuckaturen framträder tror jag att det blir fint ändå. Att hacka ner den känns hemskt. Om du inte är väldigt rik blir det väl dessutom en ersättare i frigolit vilket ju absolut inte är samma sak.
låter dock som ett kul projekt att gjuta av en bit, göra mall och gjuta nytt

• Gilla
Nyatag
  • Laddar…
C
N Nyatag skrev:
Hitta en hörna vart den bevarats och undrar nu om det finns något sätt jag kan rädda stuckaturen och få den tillbaka till sitt ursprungliga form (ser dessvärre riktigt udda ut i nuläge).
Mycket märklig behandling. Vad hade man tänkt sig få ut av detta månntro? :thinking:
Har du testat att fukta fyllningsmaterialet och se om det är vattenlösligt?

Jiji Jiji skrev:

Takmålning som liknar grovt påförd spackel nära en utsmyckad takrosett.

Det var det jag var oroad för :( Det är definitivt inte färg, utan som om någon har tagit spackel med en spade och öst på. Ser bättre ut på bild, i verkligheten ser det ut som om ett barn lekt i sanden med en spade och dragit ränder.

Jag är lite av en byggnadsvård junkie så normalt set skulle aldrig tänka tanken att ta bort nåt original men i detta fall känns det som om det är viktigare att få tillbaka de ursprungliga detaljerna - samma sak med melamin brädorna dom spikat ditt i fönster nischerna - håller tummarna att ursprungs fönsterbrädan är kvar under men om inte så får det bli att be snickaren att försöka återskapa

Ang. frigolit håller jag fullständigt med dig, skulle aldrig få för mig att ersätta med det ;)

MAczea
Tror det blir lite besök i div. byggnadsvårdsbutiker och ringa runt haha, se vad som är möjligt och hoppas att det inte kostar skjortan

cpalm
Blir det första jag testar!!! har inte fått tillträde till lägenheten officiellt än men återkommer så fort jag har det :) Ända jag kan anta är att dom ville ha slätare ytor och inte "gammaldags", dom verkar ha trott att dom kunde få allt slät billigt på egen hand då detta är gjort i flera rum med olika original stuckatur och också på takrosetter etc. Ändra "vackra detaljer" är överspikade bitar av melamin på fönster, halvt avkappade lister etc. och till allt detta grön, brunt och aprikos kök, blå vit badrum och plastmatta i alla regnbågens färger

Mitt tips är att du bor in dig lite. Vissa saker blir mindre jobbiga efter ett tag. Det dyra sättet om du inte står ut är att ta kontakt med en stuckatör och kollar vad man kan göra. Det finns fortfarande i Sverige och har utbildats nya på senare år.

Kanske börja med att fixa enkla saker först?
Jag har ett hus med vackra spegeldörrar, utom i ett rum som verkar ha varit oinrett fram till 60-talet. I det rummet är det två släta dörrar tillverkarkade på 60-talet (jag förstår inte vad det var för dörrar före dess) min första reaktion efter att jag köpt huset var att skaffa riktiga spegeldörrar även till det rummet (som dessutom ska bli mitt arbetsrum) men pga en takläcka kunde jag inte göra i ordning rummet på en gång och nu har jag insett att dörrarna, hur släta och trista de än är, är en del av husets historia. Jag stör mig faktiskt inte alls på dem. Någon ville göra det fint och modernt.
I köket har man spikat masonit på spegeldörrarna men till det här rummet blev det alltså nya "fina" dörrar någon gång på 60-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.